• Aniiee

Ät MAT istället!

Sluta trycka i er en massa vitamineralomegapreparat. Ät MAT istället! Eller är ni så korkade att ni inte kan tillgodose era näringsbehov utan en massa preparat?!?!?

Ok, lugn i stormen, nu. Jag menar inte så himmla allvar. Men min allvarliga fråga är: VARFÖR äter folk en massa DittVal, Mulitvitamin, Omega-femtielva och sånt? För att läkaren säger det? För att "man ska"? Why? I don't get it...

Och en fråga till: Hur mycket av hälsoeffekterna är placebo, egentligen. Skulle ett sockerpiller funka lika bra?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Ät MAT istället!
  • Severus

Vissa vitaminer och mineraler måste jag tyvärr ta extra. Får utskrivet eftersom jag har osteoporos och har anemi(som återkommer så fort jag slutar med järntabletter) Jag kan strunta i dem men det är inte bra. Ingen chans att jag kan äta upp mina nivåer. Tyvärr. Har försökt i många år.

Dessa måste jag ha:

Kalcipos-D

Emgesan

Duroferon

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • PinkSugar
    VictoriaJ02 skrev 2014-02-17 05:34:56 följande:
    Tror det är för att folk i allmähet inte gillar att äta grönsaker och frukt, i synnerhet inte unga. Därför tar de piller istället för de kan de svälja utan att behöva känna smaken.
    Precis. Frukt och grönsaker är fan inte gott.

Dessutom är det billigare, tar mindre tid, enklare att bära hem, godare och enklare att köra på piller istället för äckliga grönsaker
  • k girl
    Aniiee skrev 2014-02-17 05:36:31 följande:
    Och jag tror att det är en myt att folk i allmänhet inte tycker om frukt och grönsaker.....
    Jag tror inte att det är en myt. Jag åt på sin höjd en grönsallad eller lite gröna ärtor innan jag lärde mig att äta grönsaker. 
  • Hypnotica

Jag äter allmänt för lite mat oftast och har sopigt B12-vitaminupptag.

Så just nu äter jag hela B-vitaminkomplexet, mycket pga att det hjälper hyn min också.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Aniiee

Här ramlar det in svar, ser jag. Ska leka catch-up =)

• Aniiee
    Som snö skrev 2014-02-17 06:12:41 följande:
    Mat är så jävla tråkigt. Och tar så jävla mycket onödig tid.
    Nä. Ge mig ett piller. Som ersätter ALL mat. Tack.
    Vi får väl höra med NASA om de har något på gång.....
  • oOOo  oOOo
    Aniiee skrev 2014-02-17 16:54:29 följande:
    Här ramlar det in svar, ser jag. Ska leka catch-up =)
    ketch-up menar du väl
  • Aniiee
    Nyfiken gul skrev 2014-02-17 07:17:56 följande:
    fast det är tyvärr ingen myt. Folk överlag är inte förtjusta i grönsaker o frukter.  

och dom som äter detta äter på tok för lite och man väljer fel sorter så det ger ingen effekt i alla fall. 
    Alltså, jag tror så här: Det är något av en myt att folk inte TYCKER OM grönsaker. Sen vet jag mycket väl att folk inte VILL äta grönsaker och de flesta har inte ens SMAKAT andra grönsaker än isbergssallad, gurka, tomat, paprika och möjligen ltie vitkål eller nåt. Folk behöver vidga sina vyer. När åt "du" något nytt från grönsaksdisken, typ.....
  • Aniiee
    Nyfiken gul skrev 2014-02-17 07:21:13 följande:
    man skulle kunna tro att vegetarianer och veganer skulle ha bra koll på att få i sig mineraler och vitaminer men så är inte fallet...  Oerhört många i den kategorin äter faktiskt ren skitmat  och tappar mycket viktiga ämnen . 
    Det vet jag. Tycker dessutom att det är väldigt intressant fenomen...
  • Aniiee
    Severus skrev 2014-02-17 08:55:05 följande:
    Vissa vitaminer och mineraler måste jag tyvärr ta extra. Får utskrivet eftersom jag har osteoporos och har anemi(som återkommer så fort jag slutar med järntabletter) Jag kan strunta i dem men det är inte bra. Ingen chans att jag kan äta upp mina nivåer. Tyvärr. Har försökt i många år.
    Dessa måste jag ha:

Kalcipos-D
    Emgesan
    Duroferon
    Måste man så måste man. Det var ju inte riktigt det jag menade med min TS. De jag var ute efter var ju de som tar en multivitamin eller något "för att", fast de lätt skulle kunnafå i sig (och en del redan får i sig) till exempel det där C-vitaminet genom kosten.
Svar på tråden Ät MAT istället!