• Aniiee

Ät MAT istället!

Sluta trycka i er en massa vitamineralomegapreparat. Ät MAT istället! Eller är ni så korkade att ni inte kan tillgodose era näringsbehov utan en massa preparat?!?!?

Ok, lugn i stormen, nu. Jag menar inte så himmla allvar. Men min allvarliga fråga är: VARFÖR äter folk en massa DittVal, Mulitvitamin, Omega-femtielva och sånt? För att läkaren säger det? För att "man ska"? Why? I don't get it...

Och en fråga till: Hur mycket av hälsoeffekterna är placebo, egentligen. Skulle ett sockerpiller funka lika bra?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Ät MAT istället!
  • VictoriaJ02

Tror det är för att folk i allmähet inte gillar att äta grönsaker och frukt, i synnerhet inte unga. Därför tar de piller istället för de kan de svälja utan att behöva känna smaken.

• Aniiee
    VictoriaJ02 skrev 2014-02-17 05:34:56 följande:
    Tror det är för att folk i allmähet inte gillar att äta grönsaker och frukt, i synnerhet inte unga. Därför tar de piller istället för de kan de svälja utan att behöva känna smaken.
    Och jag tror att det är en myt att folk i allmänhet inte tycker om frukt och grönsaker.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • annanasglass
    VictoriaJ02 skrev 2014-02-17 05:34:56 följande:
    Fast man kan inte ersätta det som finns i frukt och grönt med piller. De vitaminer vi känner till idag som finns i multivitaminpiller är enbart de varav traditionell brist orsakade bristsymtom. T.ex. scurvy av C-vitaminbrist. De hundratals ämnen som upptäckts mer nyligen finns inte inkapslade, t.ex. alla antioxidanter, plantsteroler osv. Dessa förebygger sjukdomar såsom cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Alltså tar man ett piller som man TROR räcker för att må bra, men man lurar sig själv då det inte går att ersätta en hälsosam kost (och det står, vad jag kan minnas, även på förpackningen). 
  • annanasglass
    Aniiee skrev 2014-02-17 05:36:31 följande:
    Och jag tror att det är en myt att folk i allmänhet inte tycker om frukt och grönsaker.....
    Jag känner många som tycker om grönsaker och själva anser sig äta mycket grönsaker, men som ändå inte kommer upp i SLVs minimumnivå av frukt och grönt varje dag. Mycket, tror jag, på grund av kostnaden av frukt och grönt i Sverige och helt enkelt traditionella vanor. 

T.ex. Ostmacka och kaffe till frukost, korv med bröd till lunch, fika (kaffe och bulle) till eftermiddagen och sen middag t.ex. lax i ugn med potatis och nån liten sallad, och sen ett äpple till efterrätt. Detta är inte vad jag äter, bara att förtydliga, men personen som äter såhär en typisk dag tycker själv att denne äter jättemycket frukt och grönt...
  • Som snö

Mat är så jävla tråkigt. Och tar så jävla mycket onödig tid.

Nä. Ge mig ett piller. Som ersätter ALL mat. Tack.

• Gizmo

Jag äter vitamin B12 och folsyra mot myrkrypningar i benen. Tar vitamin sport, de är toppen eftersom jag motionerar mycket.

• Nyfiken gul
    Aniiee skrev 2014-02-17 05:36:31 följande:
    fast det är tyvärr ingen myt. Folk överlag är inte förtjusta i grönsaker o frukter.  

och dom som äter detta äter på tok för lite och man väljer fel sorter så det ger ingen effekt i alla fall. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    annanasglass skrev 2014-02-17 06:00:59 följande:
    Jag känner många som tycker om grönsaker och själva anser sig äta mycket grönsaker, men som ändå inte kommer upp i SLVs minimumnivå av frukt och grönt varje dag. Mycket, tror jag, på grund av kostnaden av frukt och grönt i Sverige och helt enkelt traditionella vanor. 

T.ex. Ostmacka och kaffe till frukost, korv med bröd till lunch, fika (kaffe och bulle) till eftermiddagen och sen middag t.ex. lax i ugn med potatis och nån liten sallad, och sen ett äpple till efterrätt. Detta är inte vad jag äter, bara att förtydliga, men personen som äter såhär en typisk dag tycker själv att denne äter jättemycket frukt och grönt...
    precis så ja.... 
  • Mandel

Jag tar d-vitamin och så tar jag ett pulver som skakar skit Det ska tydligen vara bra för blodcirkulationen och eftersom jag är kall om fingrar och fötter - frusen i allmänhet samt har högt blodtryck så har jag problem med cirkulationen.
    Tänkte att det kanske skulle hjälpe med detta pulver. Samma substans som i de där sexlusthöjande pillren

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Nyfiken gul

man skulle kunna tro att vegetarianer och veganer skulle ha bra koll på att få i sig mineraler och vitaminer men så är inte fallet...  Oerhört många i den kategorin äter faktiskt ren skitmat  och tappar mycket viktiga ämnen . 

Svar på tråden Ät MAT istället!