• Aniiee

Ät MAT istället!

Sluta trycka i er en massa vitamineralomegapreparat. Ät MAT istället! Eller är ni så korkade att ni inte kan tillgodose era näringsbehov utan en massa preparat?!?!?

Ok, lugn i stormen, nu. Jag menar inte så himmla allvar. Men min allvarliga fråga är: VARFÖR äter folk en massa DittVal, Mulitvitamin, Omega-femtielva och sånt? För att läkaren säger det? För att "man ska"? Why? I don't get it...

Och en fråga till: Hur mycket av hälsoeffekterna är placebo, egentligen. Skulle ett sockerpiller funka lika bra?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Ät MAT istället!
  • Bayliner

Ah!! en tråd i min smak! Ett preparat som är bra att tillföra är en värmare! En skåne eller en OP anderson. Möjligen en kall pilsner... allt handlar om att njuta av det vår herre gett oss... nämligen god mat!

Ja å kanske en konjak med en kopp kaffe däremellan... men sen nya tag. Ät dig slät.. man blir aldrig gammal då!

Alea iacta est
  • Bayliner

Men Aniiee... du är ju kocka! Respekt Skål

Alea iacta est
  • Aniiee
    Bayliner skrev 2014-02-17 04:06:04 följande:
    Ah!! en tråd i min smak! Ett preparat som är bra att tillföra är en värmare! En skåne eller en OP anderson. Möjligen en kall pilsner... allt handlar om att njuta av det vår herre gett oss... nämligen god mat!

Ja å kanske en konjak med en kopp kaffe däremellan... men sen nya tag. Ät dig slät.. man blir aldrig gammal då!
    Bayliner skrev 2014-02-17 04:07:11 följande:
    Men Aniiee... du är ju kocka! Respekt Skål

=)
  • annanasglass

Jag äter B12 och D-vitamintillskott för att jag inte får i mig tillräckligt genom kosten (eller är ute tillräckligt i solen). Kollar av ca varje 6 månader att alla nivåer är där dom ska vara =). Tillskott kan vara jättebra där de är befogade. Däremot håller jag med om att en multivitamin "i fall att" i de flesta fall är onödigt, om man har en normal hälsosamt kost.

• Aniiee
    annanasglass skrev 2014-02-17 04:24:24 följande:
    Jag äter B12 och D-vitamintillskott för att jag inte får i mig tillräckligt genom kosten (eller är ute tillräckligt i solen). Kollar av ca varje 6 månader att alla nivåer är där dom ska vara =). Tillskott kan vara jättebra där de är befogade. Däremot håller jag med om att en multivitamin "i fall att" i de flesta fall är onödigt, om man har en normal hälsosamt kost.
    Alltså.... D-vit, är ju HELT och hållet befogat om man bor i Sverige. Eller Finnlad, norge, kanada och typ.... Ryssland.... B12 har jag hört är svårt att få i sig tillräkligt om man väl en gång åkt ner på för låga nivåer. 

Jag har en liten aning om att en del inte alls vet hur man får i sig en del näringsämnen. De flesta vet om var man får C-vit och Järn, men det är nästan det enda.
  • Lady Paraplyh

Jag tar D- vitamin under de mörka månaderna på vintern eftersom jag inte får tillräckligt med solljus, D- vitamin är svårt att få i sig med kosten. Jag tar också B vitamin eftersom B12 är halvt omöjligt att få i sig på vegetariskt vis.

• annanasglass
    Aniiee skrev 2014-02-17 04:41:31 följande:
    Alltså.... D-vit, är ju HELT och hållet befogat om man bor i Sverige. Eller Finnlad, norge, kanada och typ.... Ryssland.... B12 har jag hört är svårt att få i sig tillräkligt om man väl en gång åkt ner på för låga nivåer. 

Jag har en liten aning om att en del inte alls vet hur man får i sig en del näringsämnen. De flesta vet om var man får C-vit och Järn, men det är nästan det enda.
    Även i soligare länder kan det vara svårt att få tillräckligt om man är försiktig med solen, dvs, har på sig solkräm, hatt, långärmat osv, eller håller sig inomhus mycket.
  • Aniiee
    annanasglass skrev 2014-02-17 04:54:26 följande:
    Även i soligare länder kan det vara svårt att få tillräckligt om man är försiktig med solen, dvs, har på sig solkräm, hatt, långärmat osv, eller håller sig inomhus mycket.
    Absolut. Inte för att jag känner många italienare som gömmer sig för solen, men absolut har du rätt =)
  • annanasglass
    Aniiee skrev 2014-02-17 04:58:34 följande:
    Absolut. Inte för att jag känner många italienare som gömmer sig för solen, men absolut har du rätt =)
    Fast om man är svensk och väldigt ljushyad och inte vill se ut som en kräfta så gömmer man sig .
  • Aniiee
    annanasglass skrev 2014-02-17 05:02:01 följande:
    Fast om man är svensk och väldigt ljushyad och inte vill se ut som en kräfta så gömmer man sig .
    =) Absolut! Som jag, ungefär, som blir solbränd (Ja, BRÄND!) norr om polcirkeln på vintern =P Rödhårig är jag också....
Svar på tråden Ät MAT istället!