• Aniiee

Ät MAT istället!

Sluta trycka i er en massa vitamineralomegapreparat. Ät MAT istället! Eller är ni så korkade att ni inte kan tillgodose era näringsbehov utan en massa preparat?!?!?

Ok, lugn i stormen, nu. Jag menar inte så himmla allvar. Men min allvarliga fråga är: VARFÖR äter folk en massa DittVal, Mulitvitamin, Omega-femtielva och sånt? För att läkaren säger det? För att "man ska"? Why? I don't get it...

Och en fråga till: Hur mycket av hälsoeffekterna är placebo, egentligen. Skulle ett sockerpiller funka lika bra?

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Ät MAT istället!
  • Aniiee
    oOOo oOOo skrev 2014-02-17 16:56:30 följande:
    ketch-up menar du väl
    =P
  • Helenmedh

Eftersom jag är allergisk mot kärnfrukter, citrusfrukter och stenfrukter så äter jag vitaminer istället. Jag är även allergisk mot dom flesta grönsakerna utom gurka och isbergsallad (som i princip bara innehåller vatten)

Då är det inte smaken jag är allergisk mot. Nej jag får klåda och utslag. Av citrusfrukter får jag dessutom andningssvårigheter. Det har blivit bättre på äldre dagar, nu kan jag iallafall vistas i samma rum som någon som äter apelsin tex. 

Jävligt tråkigt liv ja. 

• oOOo  oOOo
    Aniiee skrev 2014-02-17 03:49:20 följande:
    Eller är ni så korkade att ni inte kan tillgodose era näringsbehov utan en massa preparat?!?!?
    Jag tror det är så. Kombinerat med ett osunt kontrollbehov vad det gäller matintag.
  • Aniiee
    Helenmedh skrev 2014-02-17 17:05:30 följande:
    Eftersom jag är allergisk mot kärnfrukter, citrusfrukter och stenfrukter så äter jag vitaminer istället. Jag är även allergisk mot dom flesta grönsakerna utom gurka och isbergsallad (som i princip bara innehåller vatten)

Då är det inte smaken jag är allergisk mot. Nej jag får klåda och utslag. Av citrusfrukter får jag dessutom andningssvårigheter. Det har blivit bättre på äldre dagar, nu kan jag iallafall vistas i samma rum som någon som äter apelsin tex. 

Jävligt tråkigt liv ja. 
    Jag vet PRECIS hur du har det. Jag är allergisk mot stenfrukter, citrusfrukter (fast det skiter jag högakningsfullt i), massor av grönsaker. Vad är kärnfrukter? Nötter är jag allergisk mot, också. De flesta funkar dock upphettade för mig, så jag kan "gå runt" det hela. 
  • Helenmedh
    Aniiee skrev 2014-02-17 17:32:52 följande:
    Jag vet PRECIS hur du har det. Jag är allergisk mot stenfrukter, citrusfrukter (fast det skiter jag högakningsfullt i), massor av grönsaker. Vad är kärnfrukter? Nötter är jag allergisk mot, också. De flesta funkar dock upphettade för mig, så jag kan "gå runt" det hela. 
    Skönt! Eller nej, såklart inte men skönt att någon har "lika"! Haha. 
    Kärnfrukter är vad det låter som i stora drag, frukt med kärnor. Typ äpplen och päron bla. Vissa kan äta kiwi, plommon, körsbär m.m ändå men jag kan inte äta någon frukt med kärnor. Inte ens upphettat :/ 
  • Eisa

Följande människor väljer tillskott:

1. Folk som tycker det är en enkel väg att få i sig vitaminer o dylikt utan att behöva hacka sallad/göra allsidig mat. Dvs lata människor.

2. Folk som hört att vitaminer skyddar mot cancer.

3. Folk som har en konstaterad brist på något ämne.

4. Folk som tror: ju mer vitaminer desto bättre.

• SpanskaFlugan

Försäljningen av multitabletterna stiger stadigt för att branschen satsar mycket pengar på att få oss att tro att vi behöver dem. Det är ju även därför det kommer massa nya varianter hela tiden, både i pillerform men även som mjölk och juice med extra kalcium, ägg med extra omega 3 osv. Vi påminns om tillskotten och så tycker vi att vi är duktiga och hälsosamma när vi köper hem det samtidigt som vi kan rättfärdiga bigMac till middag på vägen hem. Det läskiga är att många tabletter innehåller hundratals och ibland tusentals procent av det rekommenderade dagliga intaget. Inte många vet vad det gör med kroppen att överdosera i sådana mängder under en längre tid.

• Lillasmulan

Jag käkar silica för att det sägs vara bra för hud, hår och naglar och så B-vitamin på det som en boost till silican. Inte en jävla susning om det funkar men vem bryr sig? Låt mig vara. Jag vill ha mina villfarelser ifred.

• IsDimma

Jag äter D-vitamin på hösten, vintern och våren, helt omöjligt att få i sig tillräckligt i detta land utan. Sen äter jag b12 tabletter eftersom jag annars får för lite av det.
    Men annars så försöker jag väl äta rätt istället.

Svar på tråden Ät MAT istället!