• Anonym (WT-mamman)

Jahopp, det va detta jag blev.. en WT-morsa!

Nu sitter jag här, med en unge på 6år, en på 4år och en liten på 4mån.. ensam..2 olika pappor till barnen.

Trodde att det skulle bli annorlunda denna gången.. är så glad över mina barn, det är inte det.

men det är inte så himla lätt ensam, jag är utbildad USK, och jobbar även som det , även om jag inte har nåt fast jobb nu tyvärr.. men det går ju ändå inte eftersom jag är i stort sett ensam med alla  barnen... och nu måste jag ju vara mammaledig.. fastän det va bestämt att pappan skulle vara det..

Känner mig som en jävla WT, 3 ungar med olika pappor, ensamstående.. visserligen bor vi väl fint, och barnen saknar nog inget... men det är ju inte det bästa området i stan... och eftersom jag inte har fast jobb så har vi ju ingen direkt säkerhet....

Tycker synd om mina barn..."alla" andra har det så himla fint med sina hus, lyckliga förhållande osv...fattar inte varför jag aldrig lyckas.

Jag ser rätt bra ut, är trevlig och rolig.. lätt att umgås med.. men väljer väl fel killar...

Hela vi består av bidrag... bostadbidrag, barnbidrag, underhåll...

Men jag försöker allafall... men det är svårt med fasta jobb här... och får jag det så måste jag ju sätta barnen på kvällsdagis som dagar jag jobbar kväll... och det känns hemskt

och nån ny karl lär man väl inte hitta.... vem vill va ihop med nån som har 3 barn med 2 olika pappor!?

Ja,ja.ville väl bara spy ur mig lite... nåt peppande ord kanske...

• Svar på tråden Jahopp, det va detta jag blev.. en WT-morsa!
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (...) skrev 2014-02-19 21:05:50 följande:

Tycker du låter avundsjuk...
    jamen tyck det då, det är ju nåt alla slänger sig med nuförtiden. men avundsjuk på vad? Jag har gjort ett VAL precis som min mamma gjorde ett val när hon lämnade överklassen. Hon tycker att många av sina syskon och gamla klasskompisar är för snobbiga, hon är inte avundsjuk, hon valde ju att lämna dom.
    Jag har varit väldigt aktiv i miljörörelsen länge men gillar inte att det är nån "trend" nu och plötsligt ska handla om status. Jag vill att alla ska känna sig bekväma med att tänka miljövänligt, inte att det ska förknippas med en viss grupp av ängsliga människor.

Förresten är det typiskt medelklass att anta att andra är avundsjuka på dom, bara för att ni själva strävar efter att nå perfektion i er löjliga status betyder det inte att andra är avundsjuka.
    hade jag varit avundsjuk hade jag inte tyckt att det är skitlöjligt och pubertalt, då hade jag hakat på och jade hoppade av det där tåget tidigt.

Tro mig eller men jag är mycket lycklig med mina vänner som är schås-fria och lever livet utan att hålla på och pressa sig och varandra att "passa in" i nån grupp.
  • Anonym (Annan usk)
    Anonym (...) skrev 2014-02-19 21:13:48 följande:

Jag trodde folk skulle bry sig men har insett att ingen bryr sig ett smack. Och även OM de skulle bry sig, hur skulle det påverka mig? Jag har en underbar familj och fina vänner som gillade mig både när jag var fattig och nu, när vi är mer i den så kallade "medelklassen".
    Men det är ju toppen. Sen kanske ingen bryr sig eftersom du passar in i samma mall som din omgivning. Jag har sett den här ängsligheten i hela mitt liv, jag vet att den är högst existerande men det betyder inte att Alla är sådana, iallafall inte i samma grad..
  • Anonym (...)
    Anonym (Annan usk) skrev 2014-02-19 21:37:36 följande:
    jamen tyck det då, det är ju nåt alla slänger sig med nuförtiden. men avundsjuk på vad? Jag har gjort ett VAL precis som min mamma gjorde ett val när hon lämnade överklassen. Hon tycker att många av sina syskon och gamla klasskompisar är för snobbiga, hon är inte avundsjuk, hon valde ju att lämna dom.

Jag har varit väldigt aktiv i miljörörelsen länge men gillar inte att det är nån "trend" nu och plötsligt ska handla om status. Jag vill att alla ska känna sig bekväma med att tänka miljövänligt, inte att det ska förknippas med en viss grupp av ängsliga människor.

Förresten är det typiskt medelklass att anta att andra är avundsjuka på dom, bara för att ni själva strävar efter att nå perfektion i er löjliga status betyder det inte att andra är avundsjuka.

hade jag varit avundsjuk hade jag inte tyckt att det är skitlöjligt och pubertalt, då hade jag hakat på och jade hoppade av det där tåget tidigt.

Tro mig eller men jag är mycket lycklig med mina vänner som är schås-fria och lever livet utan att hålla på och pressa sig och varandra att "passa in" i nån grupp.

Eftersom jag egentligen inte är medelklass utan arbetarklass så förstår jag mig inte på statusen hos medelklassen. Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna handla på Lidl eller Öb. Däremot tycker jag att det är härligt att min kille har så hög lön så man kan vara hemma länge med barnen
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2014-02-19 21:59:46 följande:
    Eftersom jag egentligen inte är medelklass utan arbetarklass så förstår jag mig inte på statusen hos medelklassen. Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna handla på Lidl eller Öb. Däremot tycker jag att det är härligt att min kille har så hög lön så man kan vara hemma länge med barnen

Jag kan vara avundsjuk på medelklassen. De har oftast större förutsättningar att hjälpa sina barn så att de kan få en bra utbildning. Min kille har alltid fått massor av stöd och ekonomisk hjälp hemma.
  • Audhild01
    Detoxtjejen skrev 2014-02-19 18:03:20 följande:

Fast det beror nog på var man bor och i vilka kretsar man rör sig. Är själv bosatt i Sthlm och i min omgivning är det småfult att ha bil, att köpa dyra saker som inte är tillverkade under hållbara former. Även lyxiga resmål till fjärran östern för onda ögat! Här är status att göra den absolut godaste grytan på kött från en närliggande gård, resa med tåg, köpa lädervaror från Skottland; det genuina helt enkelt! Skämskeps även på dyr elektronik, vi bör spela spel och umgås istället... Aldrig är något allmänt accepterat
    Jag tror i och för sig att det finns en stor skillnad mellan att

a) aldrig flyga och alltid handla begagnat - när det är uppenbart för omgivningen att man skulle kunna göra det vilken dag som helst och

b) aldrig flyga och alltid handla begagnat - när det är uppenbart för omgivningen att man inte har något val

a är status, b är inte status.
  • Detoxtjejen
    Anonym (Annan usk) skrev 2014-02-19 19:01:57 följande:
    Det är ju er jag pratar om PRECIS er! Mina vänner jag skrivit om som jag inte orkar med längre bor bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är ju PRECIS den statushetsen jag menar.

Jag äter själv ekologiskt osv så långt jag har råd och röstar på miljöpartiet men jag står inte ut med andra som borde vara "likasinnade". Att köpa kött från en närliggande gård för att det ska vara STATUS= jag spyr!!

Sådär har min syster också blivit och henne orkar jag inte heller med nuförtiden. Hon och hennes man har gått över till att åka runt till gårdar och köpa närproducerat för att det är status. Allt handlar bara om att Inte göra som det anses "fult".

Jag blir så äcklad av det.

Om ni ska vara så jävla rediga kan ni väl göra nåt vettigt för samhället istället och framförallt lägga ner statushetsandet. Det ska inte vara status att åka på vissa resemål eller att äta en viss sorts mat!!

jag menar "Skämskeps"... alltså jag klarar det inte. Sådär som du beskriver var jag när jag var ungefär 19 år. Det hör till tonåren att vara så änglsig om att vara "rätt" och passa in.

Det du beskriver är så fult och "skämmigt" och "aj-aj" låter som typiska saker som arbetarklassen sysslar med. På mitt jobb åker de andra uskorna till Thailand på semester med familjerna om de inte är ensamstående, man prioriterar en schysst tv osv.

Big deal.

Som sagt, jag bryr mig också om miljön men det ska man inte göra pga att få status i nån j-a krets! Då är det ju bara trams!

Droppen var när en gammal bekant ondgjorde sig över att jag varit i London hos min bror (som bor där) och shoppat lite. Hon är en sån som du beskriver, som gör allt "rätt" enligt er löjliga check-lista. Förutom att hon de senaste 2 åren rest till både Bali, Paris, Skottland osv själv. Men hon "shoppade" inte där så då var det väl ok...

Jag tror att du missförstod mitt inlägg. Det fanns lite sarkasm i det hela och jag menade främst att olika saker är det man önskar i olika kretsar.
  • Audhild01

För övrig är min uppfattning att klasserna är mycket mer flytande nu, och att många människor inte går att plocka in i en klass längre,  sådär direkt och självklart. Jag har t.ex. många gamla vänner som är väldigt begåvade - intellektuellt, musikaliskt eller konstnärligt, eller alltihopa på en gång - men som ändå aldrig har gjort något av sitt liv i yttre måtto.

De har läst många olika ämnen, både på universitetet och på egen hand, skaffat sig språkkunskaper och allmänbildning. Studerat på olika musik- och konstutbildningar, tagit sånglektioner, spelat på spelmansstämmor, fått solopartier i kyrkokören. MEN - de har inte någon riktig yrkesutbildning, som bär i det riktiga arbetslivet. De drar sig fram på alla möjliga jobb - en kör buss, en jobbar som biblioteksassistent, en tar timvik i kommunen inom både äldrevård och barnomsorg, en vikar på olika kontorsjobb genom en personaluthyrningsfirma, en åker runt till olika shoppinggallerior etc. och gör ansiktsmålning på barn, en försöker sig på frilansjournalistik, men måste för det mesta komplettera upp till normen med försörjningsstöd, o.s.v..

Fiktionen har väl funnits att de ska "bli" något med tiden, "hitta sin nisch", "slå igenom"... men nu när alla är över 40 och ett par har fyllt 50 så kommer det knappast att hända längre.  

Vet inte riktigt vad jag ville säga med ovanstående kommer jag på nu (trött)... kanske bara att klassystemet inte säger så mycket längre. Det viktigaste är väl att undvika att verka WT i det som verkligen kan vara skadligt för en själv och barnen. Alltså: inga Gula Blend under köksfläkten, och inget ohämmat drickande ur bag-in-boxen när man är ensam ansvarig för barnen..!

• Anonym (En annan)
    Detoxtjejen skrev 2014-02-19 22:41:54 följande:
    Jag tror att du missförstod mitt inlägg. Det fanns lite sarkasm i det hela och jag menade främst att olika saker är det man önskar i olika kretsar.

Ja, man kan inte jämföra den övre medelklassen som bor i en lägenhet i Stockholm med den övre medelklassen som bor på hästgård i Skåne exempelvis. Vi har en fin hästgård i Skåne och goda löner. Visst köper jag lokalproducerat och odlar själv, men det har jag växt upp med. Det är det naturliga för mig. Jag har själv några köttdjur och jag vill att alla djur behandlas så respektfullt det går. Dom saker vi köper är inte för att imponera på grannen (vi ser inga grannar härifrån) utan för att höja vår livskvalité och förenkla livet. En ny suv drar exempelvis mindre drivmedel, är bekvämare, är säkrare och kan transportera mer djurfoder osv. Det är väldigt fördomsfullt att anta att alla som använder sin lön till guldkant i tillvaron gör det för att imponera på andra.
  • myttan

TS, om du fick de fria händerna att forma exakt den framtid du vill ha, från o med i morgon, hur hade den då sett ut? Med barnen kvar förstås!

• Anonym (En annan)

Till TS så kan jag säga: I några år framöver så kommer du bara att ha tid till dina barn, och det är ok :) så ska det vara. Men när dom är större så kan du bli vad du vill och få vad du vill :) Det krävs bara lite vilja och utbildning och det fixar du! Sätt upp mål, inga som du ska uppnå nu, men kanske om 10 år. Vill du bo i en stor villa så kommer du göra det om 10 år. Ditt liv har tagit en tråkig vändning, du sitter i en sits som många inte vill hamna i. Det finns ingen anledning att låtsas om annat. Men din sits är bara tillfällig, ett steg mot ditt mål :) Hur ska ditt liv se ut om 10-15 år? Vad drömmer du om?

Svar på tråden Jahopp, det va detta jag blev.. en WT-morsa!