• Suzysuz

Återflytt till Sverige 2014!

Hej! Jag är en svensk tjej som varit bosatt i Australien i drygt 6 år, men nu är det dags att flytta hem till Sverige! Jag kommer flytta tillsammans med min australienska make och våra två barn (1 och 4 år) och jag ber alla hemvändare eller vem som helst som har info inom ämnet om hjälp! Jag säger som alla andra - planen var aldrig att stanna så länge, vi har sagt att vi ska flytta hem varje år, dock har vi alltid fått förhinder, men i år händer det äntligen! Jag har varit i Sverige ett par månader varje år och vi vill vara där permanent nu. Efter att ha pratat med försäkringskassan så sa dom att jag nu måste skriva ut mig, så får jag skriva in mig om några månader igen när vi flyttat för gott. Är det någon som har någon erfarenhet av att registrera sig hos fk igen? Är det bökigt? Jag har inte varit borta mer än 12 månader i sträck, därför är jag inte utskriven från Skatteverket. Det jag har förberett änsålänge är Min man har fått permanent uppehållstillstånd. Mina barn är registrerade och fått sina fyra sista. Vårt äktenskap är registrerat i Sverige. All info, alla råd, allt är välkommet! Tackar på förhand och hoppas på svar!

• Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!
  • Yohan
    evaoregon skrev 2014-03-15 15:05:58 följande:
    Det undrar jag också.  Jag känner flera som har gjort så och de har inte trivts bra i Sverige, inte fått jobb (eller väldigt dåliga jobb) och sedan lämnat Sverige igen.  Visst funkar det för en del, men för många blir det en stor besvikelse.  
    Rent ekonomiskt blir det helt klart sämre för oss i Sverige, men vi får mer kvalitetstid för familjeliv. Saker som föräldraledighet, möjlighet till VAB, kortare arbetsdagar, längre semester, mindre stressigt och krävande skolsystem o.s.v. gör att vi får mer tid tillsammans att umgås som en familj om vi bor i Sverige.
  • Suzysuz
    evaoregon skrev 2014-03-16 00:35:58 följande:
    Det undrar jag också.  Jag känner flera som har gjort så och de har inte trivts bra i Sverige, inte fått jobb (eller väldigt dåliga jobb) och sedan lämnat Sverige igen.  Visst funkar det för en del, men för många blir det en stor besvikelse.  
    Anledningen till att vi flyttar till Sverige (vi bor i Australien, har eget hus, företag) är för att det är just DET vi har, jobb och hus. Min man har eget företag så han jobbar fysiskt 5-6 dagar i veckan och svarar sen i telefon/skriver mail på "fritiden". Jag är hemmamamma till en Ettåring och en fyraåring. De vänner jag har har flyttat från där vi bor (3.5-9 timmar med bil), mannens familj bor 9 timmar bort i en by med 800 pers där de har affär öppen 7 dagar i veckan, så dom ser vi aldrig, dom är vår enda familj här. Hade vi inte haft barn hade vi inte flyttat tillbaka. Men skolgången är bra i Sverige, jämställdheten är bättre, och vi kan bo i samma stad som släkt och vänner, dagis är billigt så vi kan båda jobba utan att förlora pengar på det, (här får man mindre bidrag ju mer man jobbar, dagis kostar per dag per barn 510kr utan något bidrag).

Detta är ju bara vår anledning. Australien står för bättre sjukvård, bättre väder och fräscha gratis offentliga toaletter överallt. Sverige står för familj, kärlek och valmöjligheter. I mitt fall :) men det är inget lätt val.
  • Tom Araya
    Yohan skrev 2014-03-15 16:37:25 följande:
    Rent ekonomiskt blir det helt klart sämre för oss i Sverige, men vi får mer kvalitetstid för familjeliv. Saker som föräldraledighet, möjlighet till VAB, kortare arbetsdagar, längre semester, mindre stressigt och krävande skolsystem o.s.v. gör att vi får mer tid tillsammans att umgås som en familj om vi bor i Sverige.
    Fast om man har det ekonomiskt bra har man ofta friheten att lägga pengar på sådant som gagnar familjen eller rentav gå ner i arbetstid när barnen är små. Eget företag med anställda och som går bra ger också möjligheter till friheter du inte har på ett vanligt 7-16-jobb.
  • evaoregon
    Vilket land bor ni i?
  • Mosie

Liknande för oss. Dock spelade det också in att det aldrig, även om ekonomin var bättre i Australien, ha råd att köpa hus. Huspriserna i Perth är äckliga rent utsagt. Här har vi nu köpt. Sen har vi mer familj i Sverige och skolsystemet var en drivande faktor.
  • Mosie
    Suzysuz skrev 2014-03-15 03:19:37 följande:
    Vi flyttar till linköping! Vad roligt att ni trivs bra! Min man är redan medlem i en sportklubb (han spelade med dom förra året, cup i Gbg mm), så det känns skönt att han redan har något att göra och folk som träffat honom förr, son "egna" grupp med bekanta. Det där med SFI lät väldigt intressant, det ska han se till att plugga ordentligt, alla bäckar "små" hjälper såklart! Har ni kunnat köpa eller hyr ni? Mina barn är inga morgonmänniskor heller, men det får lösa sig, vilken omställning det kommer bli.. Dock är jag trött på att bara gå hemma och inte tjäna pengar eller ha ett eget liv så det ska bli skönt med. Min man är utåtriktad och positiv så jag tror att han löser det. Jag skulle kunna flytta idag men vi har lite att greja med först!

Vi har köpt, vi kunde aldrig köpa i Perth, mining boom i Perth gjorde priserna orimliga.
  • Kina79
    Mosie skrev 2014-03-16 19:10:43 följande:
    Liknande för oss. Dock spelade det också in att det aldrig, även om ekonomin var bättre i Australien, ha råd att köpa hus. Huspriserna i Perth är äckliga rent utsagt. Här har vi nu köpt. Sen har vi mer familj i Sverige och skolsystemet var en drivande faktor.

Varför är skolsystemet en drivande faktor för er? *nyfiken*
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Yohan
    Tom Araya skrev 2014-03-16 18:15:35 följande:
    Fast om man har det ekonomiskt bra har man ofta friheten att lägga pengar på sådant som gagnar familjen eller rentav gå ner i arbetstid när barnen är små. Eget företag med anställda och som går bra ger också möjligheter till friheter du inte har på ett vanligt 7-16-jobb.

Inte för vår del. Vi bor i ett asiatiskt land och här går man inte ner i arbetstid oavsett vad. Jag är inte egenföretagare heller.
  • Yohan
    evaoregon skrev 2014-03-16 18:28:39 följande:
    Vilket land bor ni i?

Sydkorea.
  • Tom Araya
    Yohan skrev 2014-03-17 02:51:58 följande:

Inte för vår del. Vi bor i ett asiatiskt land och här går man inte ner i arbetstid oavsett vad. Jag är inte egenföretagare heller.
    Varför gör man inte det? Får man inte?
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!