• Suzysuz

Återflytt till Sverige 2014!

Hej! Jag är en svensk tjej som varit bosatt i Australien i drygt 6 år, men nu är det dags att flytta hem till Sverige! Jag kommer flytta tillsammans med min australienska make och våra två barn (1 och 4 år) och jag ber alla hemvändare eller vem som helst som har info inom ämnet om hjälp! Jag säger som alla andra - planen var aldrig att stanna så länge, vi har sagt att vi ska flytta hem varje år, dock har vi alltid fått förhinder, men i år händer det äntligen! Jag har varit i Sverige ett par månader varje år och vi vill vara där permanent nu. Efter att ha pratat med försäkringskassan så sa dom att jag nu måste skriva ut mig, så får jag skriva in mig om några månader igen när vi flyttat för gott. Är det någon som har någon erfarenhet av att registrera sig hos fk igen? Är det bökigt? Jag har inte varit borta mer än 12 månader i sträck, därför är jag inte utskriven från Skatteverket. Det jag har förberett änsålänge är Min man har fått permanent uppehållstillstånd. Mina barn är registrerade och fått sina fyra sista. Vårt äktenskap är registrerat i Sverige. All info, alla råd, allt är välkommet! Tackar på förhand och hoppas på svar!

• Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!
  • Mosie
    sillap82 skrev 2014-03-10 11:13:27 följande:
    Hej bodde i Norge i 10 år och flyttade tillbaka till Sverige 2013, mitt bästa tips är att föra in alla pengar man har innan man skriver sig i Sverige , annars kan man åka på an djävla skatte smäll!

eller ha kvar kontot i det gamla landet och töm det sakta men säkert genom att betala allt du kan via det kontot :D
  • sillap82

Jag skulle inte ha några pengar på något annat konto än i Sverige, bara föra över allt innan man skriver sig. Du måste altid deklarera för alla inkomster / pengar /ägodelar oavsett land. Annars kan man hamna riktigt i klistret!

• Yohan
    sillap82 skrev 2014-03-10 11:13:27 följande:
    Hej bodde i Norge i 10 år och flyttade tillbaka till Sverige 2013, mitt bästa tips är att föra in alla pengar man har innan man skriver sig i Sverige , annars kan man åka på an djävla skatte smäll!
    Nej, du behöver aldrig skatta i Sverige om du har tjänat pengarna och skattat i ett land som har dubbelbeskattningsavtal med Sverige (t.ex. Norge). Om skatteverket undrar kan du behöva visa upp lönebesked eller anställningsbevis från din arbetsgivare i utlandet. Men skattade pengar från ett avtalsland ska inte skattas igen i Sverige om du inte kan anses ha bott stadigvarande i Sverige när du arbetade.
  • sillap82

Vi tjänade en del pengar på olika lägenhetsköp i Oslo, och hade vi inte fört över alla pengar innan vi skrev oss i Sverige hade vi varit tvungna att skatta 22% på alla pengar vi förde in. ( vilket hade blivit djävligt mycket pengar att ge ett land som man inte bott i på 10 år ) Vilket extremt många svenskar gör fel. Jag är 100% säker på detta. Men arbetar du och det bara gäller löner är det ju helt annan sak.

• Laurentia

Om man är obegränsat skattskyldig i Sverige skall försäljning av lägenhet i utlandet deklareras i Sverige. Gör man en vinst vid försäljningen beskattas den. Om man redan skattat för vinsten i utlandet, så dras den skatten av från den svenska skatten. Om man å andra sidan säljer med förlust dras förlusten från skatten på samma sätt som räntekostnader ("negativ inkomst av kapital").

Obegränsat skattskyldig är du om du bor i Sverige, vistas här i minst sex månader i följd eller har väsentlig anknytning till Sverige. I alla andra fall är du begränsat skattskyldig, vilket förenklat innebär att du inte skattar i Sverige om inte inkomsten kommer från Sverige.

Då vi flyttade från Frankrike behöll vi vårt hus. Vi sålde det när vi redan flyttat till Sverige (och därmed blivit obegränsat skattskyldiga i Sverige), vilket ledde till att vi behövde ta upp försäljningen i vår svenska deklaration.

Om vi istället hade sålt huset när vi fortfarande bodde i Frankrike (och var begränsat skattskyldiga i Sverige), så hade vi inte behövt deklarera försäljningen, eftersom den rörde en fastighet utomlands. Om man är begränsat skattskyldig i Sverige, så fungerar inkomst av kapital, fastighetsförsäljning och förvärvsarbete på samma sätt - så länge det inte finns någon koppling till Sverige.

Jag vet inte om det finns speciella avtal mellan nordiska länder, som gör att det fungerar annorlunda mellan Sverige och Norge, men efter ett långt samtal med Skatteupplysningen, så vet jag att ovanstående stämmer i mitt fall.

• Yohan

Men det har inget att göra med om man är skriven i Sverige eller inte utan var man faktiskt bor när man tjänar pengar på antingen lön eller försäljning av något. Om du flyttat tillbaka till Sverige är du skattskyldig även om du inte skrivit in dig igen och bor du utomlands (mer än 6 mån) ska du inte skatta i Sverige även om du är inskriven där.

• Suzysuz

Låter bökigt med alla skatter!

Vi kommer sälja allt vi har här i Australien innan vi flyttar till Sverige, och föra över pengarna till svenskt konto. Då har vi ju skattat på det i Australien och då slipper vi förhoppningsvis skatta för det i Sverige. Jag är utskriven från Sverige ändå nu så då lär jag inte ha någon skatteskyldighet.

• Suzysuz
    Mosie skrev 2014-03-10 19:42:17 följande:

Vi bor i Luleå, var ska ni flytta?
    Sambon kunde svenska på en tvåårings nivå när vi flyttade så han började med SFI ganska så snart vi kom, han skrev in sig på en gång och fick vänta kanske en månad innan nästa kurs skulle börja som han hoppade på då. Han började i SFI C kurs om jag inte missminner mig. beroende på vilket visum och vilket land man kommer till sverige från så kan man få en bonus om man genomför två kurser på SFI inom ett år. Sambon gjorde C och D kursen klar på 7 månader och fick då 12000kr som bonus. Under D kurser fick vi också nys om instegsjobb vilket är tillgängligt för invandrare utanför EU. Då läste han på SFI 50% och hittade en arbetsgivare som ville ha honom 50%. Arbetsförmedlingen betalade då majoriteten av hans lön och arbetsgivaren resten. Han är kvar på detta jobb än idag och är en uppskattad och respekterad medarbetare. Jobbet hjälpte honom jättemycket med Svenskan. Fikarasterna var jobbigast tyckte han, för då var det så många konversationer samtidigt med massor med nya ord :)

För oss har det gått bra, det har varit en omställning att gå från att vara en SAHM till att jobba 100%. Jag började jobba efter 3 månader och jobbade 100% i 8 mån för att få mitt SGI räknat på lönen, sen har jag jobbat 90% bara för att ha lite mer flexibilitet med trötta barn på morgonen. Att behöva passa tider på morgonen var kanske det jobbigaste för barnen, dem är inte morgonmänniskor.

För oss har det flytit på ganska så bra och det mesta har bara varit positivt. Folk är nyfikna när man säger att man bott i australien i 10 år och Sambon som även är gym instruktör har hittat sina intressen och kommit in i både jobb och socialliv ganska så lätt, vilket såklart underlättar.
    Vi flyttar till linköping!

Vad roligt att ni trivs bra! Min man är redan medlem i en sportklubb (han spelade med dom förra året, cup i Gbg mm), så det känns skönt att han redan har något att göra och folk som träffat honom förr, son "egna" grupp med bekanta.

Det där med SFI lät väldigt intressant, det ska han se till att plugga ordentligt, alla bäckar "små" hjälper såklart!

Har ni kunnat köpa eller hyr ni?

Mina barn är inga morgonmänniskor heller, men det får lösa sig, vilken omställning det kommer bli.. Dock är jag trött på att bara gå hemma och inte tjäna pengar eller ha ett eget liv så det ska bli skönt med.

Min man är utåtriktad och positiv så jag tror att han löser det.

Jag skulle kunna flytta idag men vi har lite att greja med först!
  • Tom Araya

Ni som har haft ett väl etablerat liv med umgänge, skola, arbete (även om det bara är partnern) och i vissa fall även hus, företag och annan egendom det landet ni bott i under många år, vilket/vilka är skälen till att ni valt att ge upp allt detta för att flytta till Sverige?

Min uppfattning är att många av de länderna som nämns (Australien, GB, Norge m.fl) inte är dåliga länder att bo och leva i.

• evaoregon
    Tom Araya skrev 2014-03-15 03:32:09 följande:
    Ni som har haft ett väl etablerat liv med umgänge, skola, arbete (även om det bara är partnern) och i vissa fall även hus, företag och annan egendom det landet ni bott i under många år, vilket/vilka är skälen till att ni valt att ge upp allt detta för att flytta till Sverige?

Min uppfattning är att många av de länderna som nämns (Australien, GB, Norge m.fl) inte är dåliga länder att bo och leva i.
    Det undrar jag också.  Jag känner flera som har gjort så och de har inte trivts bra i Sverige, inte fått jobb (eller väldigt dåliga jobb) och sedan lämnat Sverige igen.  Visst funkar det för en del, men för många blir det en stor besvikelse.  
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!