Mosie skrev 2014-03-10 19:42:17 följande:
Vi bor i Luleå, var ska ni flytta?
Sambon kunde svenska på en tvåårings nivå när vi flyttade så han började med SFI ganska så snart vi kom, han skrev in sig på en gång och fick vänta kanske en månad innan nästa kurs skulle börja som han hoppade på då. Han började i SFI C kurs om jag inte missminner mig. beroende på vilket visum och vilket land man kommer till sverige från så kan man få en bonus om man genomför två kurser på SFI inom ett år. Sambon gjorde C och D kursen klar på 7 månader och fick då 12000kr som bonus. Under D kurser fick vi också nys om instegsjobb vilket är tillgängligt för invandrare utanför EU. Då läste han på SFI 50% och hittade en arbetsgivare som ville ha honom 50%. Arbetsförmedlingen betalade då majoriteten av hans lön och arbetsgivaren resten. Han är kvar på detta jobb än idag och är en uppskattad och respekterad medarbetare. Jobbet hjälpte honom jättemycket med Svenskan. Fikarasterna var jobbigast tyckte han, för då var det så många konversationer samtidigt med massor med nya ord :)
För oss har det gått bra, det har varit en omställning att gå från att vara en SAHM till att jobba 100%. Jag började jobba efter 3 månader och jobbade 100% i 8 mån för att få mitt SGI räknat på lönen, sen har jag jobbat 90% bara för att ha lite mer flexibilitet med trötta barn på morgonen. Att behöva passa tider på morgonen var kanske det jobbigaste för barnen, dem är inte morgonmänniskor.
För oss har det flytit på ganska så bra och det mesta har bara varit positivt. Folk är nyfikna när man säger att man bott i australien i 10 år och Sambon som även är gym instruktör har hittat sina intressen och kommit in i både jobb och socialliv ganska så lätt, vilket såklart underlättar.
Vi flyttar till linköping!
Vad roligt att ni trivs bra! Min man är redan medlem i en sportklubb (han spelade med dom förra året, cup i Gbg mm), så det känns skönt att han redan har något att göra och folk som träffat honom förr, son "egna" grupp med bekanta.
Det där med SFI lät väldigt intressant, det ska han se till att plugga ordentligt, alla bäckar "små" hjälper såklart!
Har ni kunnat köpa eller hyr ni?
Mina barn är inga morgonmänniskor heller, men det får lösa sig, vilken omställning det kommer bli.. Dock är jag trött på att bara gå hemma och inte tjäna pengar eller ha ett eget liv så det ska bli skönt med.
Min man är utåtriktad och positiv så jag tror att han löser det.
Jag skulle kunna flytta idag men vi har lite att greja med först!