Återflytt till Sverige 2014!
Hej! Jag är en svensk tjej som varit bosatt i Australien i drygt 6 år, men nu är det dags att flytta hem till Sverige! Jag kommer flytta tillsammans med min australienska make och våra två barn (1 och 4 år) och jag ber alla hemvändare eller vem som helst som har info inom ämnet om hjälp! Jag säger som alla andra - planen var aldrig att stanna så länge, vi har sagt att vi ska flytta hem varje år, dock har vi alltid fått förhinder, men i år händer det äntligen! Jag har varit i Sverige ett par månader varje år och vi vill vara där permanent nu. Efter att ha pratat med försäkringskassan så sa dom att jag nu måste skriva ut mig, så får jag skriva in mig om några månader igen när vi flyttat för gott. Är det någon som har någon erfarenhet av att registrera sig hos fk igen? Är det bökigt? Jag har inte varit borta mer än 12 månader i sträck, därför är jag inte utskriven från Skatteverket. Det jag har förberett änsålänge är Min man har fått permanent uppehållstillstånd. Mina barn är registrerade och fått sina fyra sista. Vårt äktenskap är registrerat i Sverige. All info, alla råd, allt är välkommet! Tackar på förhand och hoppas på svar!

Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag har förklarat min situation, men generellt hade det också säkert sett annorlunda ut för dom flesta om Sverige hade varit ett skitland. Visst, det är inget fel på GB, USA, Australien, Tyskland eller Norge heller, och om det gällde att återvända till Rumänien eller DR Congo hade vi nog inte resonerat på samma sätt. Jag får för mig att det är ganska ovanligt att folk flyttar tillbaka med större barn - om man fortfarande är kvar i det nya landet när barnen är 10-12 så är man oftast där för att stanna. När det gäller utländska partners finns det ju också lika många inställningar som det finns partners, men i vårt fall känner han absolut delvis att det är jobbigt, men också spännande - han har aldrig bott utanför GB. Jag är närmre min familj än han är sin, så han uppskattar att våra barn har mer tillgängliga släktingar här.
   Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag har förklarat min situation, men generellt hade det också säkert sett annorlunda ut för dom flesta om Sverige hade varit ett skitland. Visst, det är inget fel på GB, USA, Australien, Tyskland eller Norge heller, och om det gällde att återvända till Rumänien eller DR Congo hade vi nog inte resonerat på samma sätt. Jag får för mig att det är ganska ovanligt att folk flyttar tillbaka med större barn - om man fortfarande är kvar i det nya landet när barnen är 10-12 så är man oftast där för att stanna. När det gäller utländska partners finns det ju också lika många inställningar som det finns partners, men i vårt fall känner han absolut delvis att det är jobbigt, men också spännande - han har aldrig bott utanför GB. Jag är närmre min familj än han är sin, så han uppskattar att våra barn har mer tillgängliga släktingar här.