• Anonym (Mamma)

Blir missbrukare någonsin helt friska??

Jag lämnade min man för lite på ett år sedan, för att jag i princip blev "utkastad". Han var trött på mej, vårt förhållande, allt och ville i princip leva singelliv. Detta bottnade antagligen i hans långvariga psykiska problem. han har ingen diagnos, men nåt är nog åt helvete med honom. Orkar inte gå in på det. Psykiska problem i alla fall, problem å incidenter i barndomen blablablaaa

Jag stack, tog vårt då 1½-åriga barn med oss och blev ensamstående mamma (som tur var gick han med på ensamvårdnad åt mej). Direkt började han "leva loppan", söp, festade, ställde till med sjuhelvetes massa skit (slog bland annat sönder vårat gemensamma hus som jag flyttat från.

Misstänkte att han började använda droger förra våren. han blånekade. Sa att han inte får träffa vårt barn om han knarkar. Han bedyrade att han inte gjorde det.
    Men... även om jag inte längre levde med honom var jag nog ändå hans medberoende. Han började missbruka värkmedicin och drack. Det hela spårade ur nu för ett tag sedan då jag fick reda på att han är en regelrätt blandmissbrukare. Knark, receptbelagda mediciner han köper på "gatan" och antagligen en hel del alkohol. Han påstår att han inte druckit mkt. men det skiter jag i. Han ljuger antagligen. Och även om han mot förmodan inte druckit en massa så har han knaprat å injicerat tillräckligt med annan skit för att det ska räcka.

Som säkert många andra missbrukare så ljög han massor och lyckades hålla fasaden uppe rätt länge. Herregud, tänk att jag trodde på vad han sa!?! Hur kunde jag vara så naiv? Efteråt ser jag ju själv att alla tecken fanns där. Och honom har jag förlitat med vårt barn!!! Skulle jag börja fundera på saken skulle jag säkert må rent fysiskt illa vid tanken på allt vad som kunnat hända då han ensam haft vårt barn! men det får jag inte tänka på...
    Han svor på att han inte tagit ngt då han haft vårt barn. Jag tror honom inte (överraskning, överraskning...)

Hur som helst så sa jag att jag ville att han skulle in på behandlingshem. Och berättade lite fakta åt honom. Vet att man inte får pressa på sånt, valet om behandling måste komma av missbrukaren själv. Men som sagt var, jag lade fram fakta. Han kan inte mer ha vårt barn ensam, för då jag bevisligen är medveten om vad han sysslar med så kan JAG bli anmäld till barnomsorge, om jag för vårt barn till honom. Han kommer antagligen att mista jobbet snart om detta fortsätter etc. etc. etc.
    Han valde att lägga in sig för behandling och åker in denna vecka.

Han säger att han inte tagit droger eller mediciner på snart två veckor. jag vet inte om jag tror honom. Å andra sidan har han regelbundet drogtestats sedan hans missbruk uppdagades för, ja... två veckor sen. Lite på.

Men han dricker istället. Ringde honom angående vårt barn ikväll. Han lät helt borta. Ville först inte säga nåt, men fick till sist urklämt ur honom att han druckit (åtminstone! han ljög väl antagligen) 2 öl, 1 whiskey och "ett stort vinglas" (läs "stop")...

Skulle det bara vara han och jag det var frågan om, så skulle jag göra mitt allra bästa för att glömma honom totalt och få honom ur mitt liv. Fastän det är svårt. Det är svårt att se på då en människa som stått en SÅ nära (vi var tillsammans i över 10 år) förstör sig själv på det där sättet. Men han är mitt barns far.

Jag kan inte tillåta att han förstör mitt barns liv, gör mitt barn faderslös, för att han förstör sitt eget liv. Lyckas få livet av sig själv. Överdos, olycka i fyllan eller blir en mega-äcklig pundare/alkis som vårt barn inte vill träffa.

Han har ju tagit ett steg i rätt riktning. men gud, varför sitter han å dricker ikväll, han ska ju in på behandlingshem om några dar!!! Tänk om dom inte tar emot honom för att han druckit? Har hört att åtminstone drogtesten måste vara rena, annars blir det till att svänga i dörren...

Jag vet att missbruk å alkoholism är en sjukdom man aldrig blir helt frisk från. Aldrig. Den finns alltid med och spökar i bakgrunden på ett eller annat sätt. Men... kan missbrukarna bli rena? Kan de rycka upp sig själv och leva ett normalt liv? Finns det hopp för mitt barns far?
    Känns som att alla fall av alkoholism eller missbruk jag sett, inte många men i några under mitt liv, så har det aldrig slutat helt lyckligt. Alkoholisterna kan leva OK liv, men alltid nu som då faller de tillbaka, spårar ur å måste in på behandling igen. Eller som tyvärr i några fall, så blir de äckelpäckelalkisar vars barn inte vill veta av dom mer.

Kan man vara en fungerande person, en lycklig person, en förälder till sitt barn, trots att man blandmissbrukat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-25 20:57
    "Men som sagt var, jag lade fram fakta. Han kan inte mer ha vårt barn ensam, för då jag bevisligen är medveten om vad han sysslar med så kan JAG bli anmäld till barnomsorge, om jag för vårt barn till honom. Han kommer antagligen att mista jobbet snart om detta fortsätter etc. etc. etc."
    Kan ju här lägga till, att det mest självklara faktat var ju det, att han helt enkelt inte får ha vårt barn ensam, för gud vet vad som kunde hända! Jag litar inte på att han kan ta hand om sitt eget barn mer...
  • Svar på tråden Blir missbrukare någonsin helt friska??
  • Anonym (JJk)
    Thomas66 skrev 2014-02-28 19:41:24 följande:

Mitt tips blanda inte in dig själv i hans problem, han ska lösa dom själv. Missbrukare är ofta otroligt egoistiska och tror att helavärlden kretsar kring dom om dom nu lyckats vara drogfria en vecka eller tio.
    Skriver under på detta.

Och TS jag tror att du själv skulle må bra av en samtalskontakt som psykolog eller liknande; det hela verkar rätt tungt för dig.

Stor kram!
  • Daniel12

Nej, det är ju det de inte blir, varför total avhållsamhet från alkohol och droger är ett måste för att en missbrukare ska tillftriskna.

Det är däfrör missbrukare får återfall på återfall. De klarar inte att hantera spriten /drogerna och den lögnaktiga fasaden är den de har att skydda sig och sitt missbruk med.

• Anonym (Majken)

Tycker du har en bedrövlig syn på missbrukare. Jag har full förståelse att du är förtvivlad och upprörd över hur pappan till din barn beter sig, men jag blir lite illamående över hur du skriver "äckelpäckelalkisar" och "mega-äcklig pundare". Det är inte okej att tala om en grupp människor på det viset. Missbruk är en sjukdom som är genetisk betingad och utlöses av stress, trauman eller stora, snabba omställningar i livet.

Själv ser jag mig som en nykter narkoman: jag kommer aldrig bli en "icke-narkoman", men jag kommer att kunna vara nykter. Missbruket kommer ständigt att influera mitt liv på olika sätt men jag kan själv välja vilken väg jag ska gå.
    Nu tänker jag utgå från att din historia är 100% sann. Jag vet av erfarenhet att människor som ser på ett missbruk "utifrån" tenderar att överdriva, övertolka och lägga in egna moraliska och känslomässiga värderingar i sin uppfattning av situationen. Det är väldigt lätt hänt ifall en inte har egen erfarenhet av hur missbruk fungerar och det leder inte sällan till att situationen beskrivs som mycket mer upprörande och hemsk än vad den egentligen är. Resultatet kan i olyckliga fall bli att missbrukaren inte får den hjälp hen egentligen behöver utan en sorts "superspecial-instatsstyrka" som istället för att hjälpa ofta stjälper eftersom missbrukaren omyndighetsförklaras och ses ner på. En person med ett "lätt missbruk" kan tyvärr få ett svårare missbruk efter kontakt med myndigheter eftersom förväntningarna på hen är att hen ska ha mycket svår problematik - självuppfyllande profetia brukar det kallas. Dessutom kan det lätt bli så att en ger upp kampen eftersom ingen verkar tro eller lita på en ändå. 

Jag tror det absolut är möjligt för ditt ex att leva ett "normalt liv" men det är av yttersta vikt att han får behandling först. Dock är det nästan viktigare att behandlingen motsvarar hans missbruk, av anledningar jag beskrivit ovan.
    Det är JÄTTEVIKTIGT att du inte tar på dig ansvaret själv: en missbrukare är expert på att manipulera och du blir medberoende på nolltid. Det MÅSTE finnas minst en utomstående person med i spelet, förslagsvis en samtalskontakt för både dig och honom. 

Hade bara läst TS när jag skrev detta så det kanske är helt irrelevant men postar i alla fall. 
    Lycka till med allt!!!!

• Anonym (jag)
    Anonym (Majken) skrev 2014-03-02 13:34:50 följande:
    Tycker du har en bedrövlig syn på missbrukare. Jag har full förståelse att du är förtvivlad och upprörd över hur pappan till din barn beter sig, men jag blir lite illamående över hur du skriver "äckelpäckelalkisar" och "mega-äcklig pundare". Det är inte okej att tala om en grupp människor på det viset. Missbruk är en sjukdom som är genetisk betingad och utlöses av stress, trauman eller stora, snabba omställningar i livet.

Själv ser jag mig som en nykter narkoman: jag kommer aldrig bli en "icke-narkoman", men jag kommer att kunna vara nykter. Missbruket kommer ständigt att influera mitt liv på olika sätt men jag kan själv välja vilken väg jag ska gå.
    Nu tänker jag utgå från att din historia är 100% sann. Jag vet av erfarenhet att människor som ser på ett missbruk "utifrån" tenderar att överdriva, övertolka och lägga in egna moraliska och känslomässiga värderingar i sin uppfattning av situationen. Det är väldigt lätt hänt ifall en inte har egen erfarenhet av hur missbruk fungerar och det leder inte sällan till att situationen beskrivs som mycket mer upprörande och hemsk än vad den egentligen är. Resultatet kan i olyckliga fall bli att missbrukaren inte får den hjälp hen egentligen behöver utan en sorts "superspecial-instatsstyrka" som istället för att hjälpa ofta stjälper eftersom missbrukaren omyndighetsförklaras och ses ner på. En person med ett "lätt missbruk" kan tyvärr få ett svårare missbruk efter kontakt med myndigheter eftersom förväntningarna på hen är att hen ska ha mycket svår problematik - självuppfyllande profetia brukar det kallas. Dessutom kan det lätt bli så att en ger upp kampen eftersom ingen verkar tro eller lita på en ändå. 

Jag tror det absolut är möjligt för ditt ex att leva ett "normalt liv" men det är av yttersta vikt att han får behandling först. Dock är det nästan viktigare att behandlingen motsvarar hans missbruk, av anledningar jag beskrivit ovan.
    Det är JÄTTEVIKTIGT att du inte tar på dig ansvaret själv: en missbrukare är expert på att manipulera och du blir medberoende på nolltid. Det MÅSTE finnas minst en utomstående person med i spelet, förslagsvis en samtalskontakt för både dig och honom. 

Hade bara läst TS när jag skrev detta så det kanske är helt irrelevant men postar i alla fall. 
    Lycka till med allt!!!!
    Mycket fint och bra skrivet! {#emotions_dlg.flower}
  • frappa
    Daniel12 skrev 2014-03-02 13:27:41 följande:
    Nej, det är ju det de inte blir, varför total avhållsamhet från alkohol och droger är ett måste för att en missbrukare ska tillftriskna.

Det är däfrör missbrukare får återfall på återfall. De klarar inte att hantera spriten /drogerna och den lögnaktiga fasaden är den de har att skydda sig och sitt missbruk med.

Det finns många som kan återgå till en ansvarsfull konsumtion av alkohol och droger efter ett missbruk.

Så generalisera inte, det är till ingens fördel.
    Det är nog tom till en nackdel att säga detta.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Majken) skrev 2014-03-02 13:34:50 följande:
    Ber om ursäkt ifall ngn tar illa upp över mina ordval. Det är bara mitt sätt att uttrycka mej, det jag menar med mina ord är en sådan missbrukar som är så nerdragen i sitt missbruk att denne inte längre kan ta hand om sig själv och således blir "äcklig". Inte kan sköta boende, räkningar, hygien, förstör för sin familj på detta sättet osv. För ja, jag tycker (kanske tyvärr?) att den graden av självdestruktivitet äcklar mig. Även om jag vet att det är en sjukdom.

Vad gäller min historia. Tror inte att den är 100% sann. men tyvärr inte åt det hållet där jag överdrivit eller lagt till saker. Tvärtom har jag nog långt ifrån fått höra allt ännu, så värre lär det antagligen bli. Därtill har jag inte här berättat allt jag fått höra, direkt av min ex-man.

Hursomhaver. Har gått hos psykolog i över ett halvår. Kommer att delta i den anhörig"vård" som erbjuds, och som jag har möjlighet att delta i. Bland annat anhörigträffar och kurser på behandlingshemmet. Men helgkursen, den kommer jag nog högst antagligen bara att delta i till hälften.
    Visst tycker jag själv att det kan kännas egoistiskt att skippa detta för egna "nöjen". Men.... känns som att jag gett honom mer än nog redan. Mer än nog. Och tro mej, jag är medveten om att jag inte hjälper honom enbart för hans skull, utan även för vårt barns skull. Annars skulle jag knappast hjälpa honom alls, om det inte vore för vårt barn. Det han gjort mot mej de senaste 1½ året är mer än jag orkar med. Orkar inte med detta också. Men jag gör det i alla fall.
    Och visst, helgkursen ör ju till för att hjälpa MEJ också. Men nu tänker jag hjälpa mej själv halva helgen, göra nåt som JAG vill, så att jag ska bli glad, få tanka positiv energi och kunna orka lite till. och så jag har nåt kul att se fram emot, nåt som håller mej uppe. För visst kommer sådana helger att komma i framtiden också. Men för mej är det inte liksom bara att "ta det en annan helg" istället. Funkar inte så, då det ska ställas till med barnvakt, djurvakt etc. etc. etc. Plus att detta som jag vill delta i inte är nåt som ordnas var och varannan helg heller...

Har pratat med min ex-svärmor idag. Vi kom överens om att dela på helgkursen. Hon deltar fre-lö, jag lö-sö. Vilket också passar väldigt bra när man tittat till programmet och föreläsningarna.

På gott och ont så försöker jag iaf stötta mitt ex så mycket det går. Vill han tala i telefon (då han får) så pratar jag med honom. Jag skickar honom bilder på vårt barn, berättar vad barnet gör osv. så han kan läsa/titta på dessa meddelande då han får ha sin telefon. Och så ska jag och barnet besöka honom 2 ggr i veckan, det har jag lovat, så att de får träffa varandra, barn och far.
  • Anonym (Majken)

Tror det är väldigt viktigt att du går dessa kurser och att du deltar i dessa samtalsgrupper för din egen skull och INTE för hans.
    Du ska gå dessa kurser för dig och ert gemensamma barn, inte för att du ska "hjälpa" honom ur sitt missbruk. Dessa aktiviteter är till för att du ska kunna hantera situationer som du och ert barn utsätts för på grund av ditt exs missbruk samt verka som en mötesplats där du ska kunna diskutera känslor, rädslor och frågor. 
    Känner du att det räcker att gå en gång i månaden så är det okej, känner du att du behöver gå fem gånger i veckan är det också okej. Men utgå från dig själv! Det är INTE egoistiskt - själva syftet är att du och ert barn ska må bra. Du har INGET ansvar för ditt ex, annat än att du givetvis ska försöka främja ert barns relation till honom (men ifall han inte tar tag i sitt missbruk och sitt liv så är det en omöjlighet att han ska få umgås med sitt barn, tyvärr). 

• Anonym (Skötare)

Jag har inte läst igenom allas svar så risken att jag säger något som någon annna redan nämnt är stor.
    Jag jobbar som skötare inom psykiatrin inriktat på missbruks och beroende vård som jobbar med abstinensbehandling, alltså inte ett behandlingshem, i södra Mitten Sverige.

En person som missbrukar olika typer av droger kan absolut bli ren, och fixa livet efter, bara man får rätt behandling som passar individen, och då finns de hundratals olika behandlingshem i hela Sverige. Men främst så måste de finnas motivation hos den som missbrukar, motivation att ha ett bättre liv och komma ifrån droger. Detta kan vara oerhört svårt för många om större delen av ens kontaktnät också är missbrukare. Ibland kan de hjälpa att flytta till annan ort. Har mött många som gjort det för att lättare bryta kontakter och bryta mönster. Men de kan även ta flera gånger av behandling innan motivationen är där den ska. Och ibland måste den som missbrukar nå nästan helt botten för att själv inse vad han/hon gör mot sig själv och sin närhet.

Att ljuga är väldigt typsikt för missbrukare, typiskt på ett sätt att man blir expert på fasader och lögner. Detta är för att man nånstans i sig själv vet att de är fel. Detta gäller självklart inte alla, men många. Man vill inte visa eller berätta för andra för man vet de är olagligt och jobb/reationer kan komma påverkas negativt. Sedan blir det också ett sätt att dölja känslor, dölja hur man mår för sig själv och för omgivningen. Att dämpa en medveten eller omedveten ångest.

De du kan göra är att du anmäler till socialen. De kan bli n LVM utredning, och då kan de bli tvångsvård 6 månader. Många LVMpatienter som jag haft som fixat livet sen har berättat hur förbannade de var för denna tvångsvård till en början, men hur de ändå räddade dras liv. Eftersom ditt barn inte idag har ett umgänge med erat barn så, så kommer inte du påverkas i den månen att soc tar ditt barn. Ditt barn far inte illa, och eftersom han har gått med på ensam vårdnad så behöver du inte oroa dig. Men att göra en orosanmäln kan rädda hans liv. Alt att du tar kontakt med polis och berättar att de finns misstankar för narkotika i hemmet. På detta sätt kan myndigheter åtminstone ge råd för hur han ska komma för dig att fixa livet, eller alt få straff/böter för droginnehav. Detta kan faktiskt hjälpa han i framtiden, även om de inte känns kul på något sätt.

Alla personer är individuella, och droger påverkar alla olika. Ta väl hand om dig själv TS och lycka till

• Gubben01

Ja detta att vara "Nykter Narkoman" som del kallar sig då dom varit i 12 stegsprogrammet är vanligt, själv kallar jag mig "DROGFRI" fast jag nu tar Narkotikaklassad medicin och har varit i ett avancerat missbruk med de flesta droger som man kan missbruka.

Joooo jag förstår nu att jag kommer att få kritik för detta, men jag kallar mig det jag är, jag missbrukar inte den utskrivna medicinen jag har utan jag använder den i medicinskt syfte. -Hur kan jag det som nu har missbrukat? Ja det vet jag inte själv men troligen för att jag nådde botten ett flertal gånger och då alla myndigheter slutade att "Tvinga mig att vara drogfri" och jag blev tillräckligt gammal så slutade jag är man 50 år och morfar så kan man ju inte alls leva som man var 22 år.
    Jag tar Benzodiazipiner och Opioider i form av Nitrazepam till natten, 2 st, Xanor 3 mg depåtabl. , på dagen /Opi intaget är Temgesic 4 st per dag 0,4 mg tabl. (Oxycontin) tar jag vid behov då smärtan är outhärdlig. Ja detta är en rekorderlig "Knarkardos" men jag är så förstört kroppsligt av skador och psykiskt bla. av alla droger.

Ja visst talar detta emot allt vad en missbrukare absolut inte alls ska använda då man varit en som missbrukat i över 25 år?

Men jag har nu ett otroligt bra liv, jag hade tur att läkaren som nu jag haft i tio år hjälpte mig genom att ge mig Temgesic som nu innehåller samma substans som Subutex , annars så hade jag nog käkat ihjäl mig av värktabletter, Oxy tar jag som jag sa endast då det är så ont att det inte finns ngt annat alternativ, angående Benzodiazepiner så kan jag inte sova utan och har aldrig kunnat sova som liten heller, Xanor har jag för att överleva dagsångesten.  Har jag nu inte haft dessa mediciner så hade jag ganska säkert varit död eller fortsatt att använda alla andra droger för att döva min ångest, såååvisst är jag beroende men inte någon narkoman som jag har varit....man blir beroende av dessa preparat men mitt val var enkelt antingen fortsätta det destruktiva livet och åka från behandlings hem till behandlings hem och vara helt clean med värk och ångest eller leva det liv jag nu gör....valet är nu efter denna medicinering som jag har haft nu i ca 10 år lätt.

NU är det inget att rekommendera för man måste ha klart för sig att man är en Legalknarkare som vissa skulle kalla det och inte är det så många som nu kan ha det så..

• Anonym (anhörig)

Har också en fd man på behandlingshem.
    3 barn med honom. Det tog mig många år o lämna honom. Efter
    separationen gick han också bärsärk. Jag är glad att han har tagit sig till behandlingshem
    och försöker bli bättre. Han har accepterat sin sjukdomsbild.
    Tyvärr är det inte lätt o förklara till barnen varför deras pappa är där men 
    säger att det är för att bli bättre så att han i framtiden förhoppningsvis kan vara en bra pappa
    i den mån han kan. 

Känner igen många saker som flera människor skrivit i tråden ovan.
    Så livet kan bli ibland

För min del är det lite svårt att inte bli känslomässigt indragen i allt med mitt ex och 
    min samtalskontakt rekommenderar mig i att hålla mitt avstånd till honom.
    Han är ganska manipulativ.
    Kan ej åka på sk anhörigprogram pga barnen.

Men försöka ta en dag i sänder då livet är tufft som ensamstående 
    utan stöd runtom.

Svar på tråden Blir missbrukare någonsin helt friska??