• Anonym (Mamma)

Blir missbrukare någonsin helt friska??

Jag lämnade min man för lite på ett år sedan, för att jag i princip blev "utkastad". Han var trött på mej, vårt förhållande, allt och ville i princip leva singelliv. Detta bottnade antagligen i hans långvariga psykiska problem. han har ingen diagnos, men nåt är nog åt helvete med honom. Orkar inte gå in på det. Psykiska problem i alla fall, problem å incidenter i barndomen blablablaaa

Jag stack, tog vårt då 1½-åriga barn med oss och blev ensamstående mamma (som tur var gick han med på ensamvårdnad åt mej). Direkt började han "leva loppan", söp, festade, ställde till med sjuhelvetes massa skit (slog bland annat sönder vårat gemensamma hus som jag flyttat från.

Misstänkte att han började använda droger förra våren. han blånekade. Sa att han inte får träffa vårt barn om han knarkar. Han bedyrade att han inte gjorde det.
    Men... även om jag inte längre levde med honom var jag nog ändå hans medberoende. Han började missbruka värkmedicin och drack. Det hela spårade ur nu för ett tag sedan då jag fick reda på att han är en regelrätt blandmissbrukare. Knark, receptbelagda mediciner han köper på "gatan" och antagligen en hel del alkohol. Han påstår att han inte druckit mkt. men det skiter jag i. Han ljuger antagligen. Och även om han mot förmodan inte druckit en massa så har han knaprat å injicerat tillräckligt med annan skit för att det ska räcka.

Som säkert många andra missbrukare så ljög han massor och lyckades hålla fasaden uppe rätt länge. Herregud, tänk att jag trodde på vad han sa!?! Hur kunde jag vara så naiv? Efteråt ser jag ju själv att alla tecken fanns där. Och honom har jag förlitat med vårt barn!!! Skulle jag börja fundera på saken skulle jag säkert må rent fysiskt illa vid tanken på allt vad som kunnat hända då han ensam haft vårt barn! men det får jag inte tänka på...
    Han svor på att han inte tagit ngt då han haft vårt barn. Jag tror honom inte (överraskning, överraskning...)

Hur som helst så sa jag att jag ville att han skulle in på behandlingshem. Och berättade lite fakta åt honom. Vet att man inte får pressa på sånt, valet om behandling måste komma av missbrukaren själv. Men som sagt var, jag lade fram fakta. Han kan inte mer ha vårt barn ensam, för då jag bevisligen är medveten om vad han sysslar med så kan JAG bli anmäld till barnomsorge, om jag för vårt barn till honom. Han kommer antagligen att mista jobbet snart om detta fortsätter etc. etc. etc.
    Han valde att lägga in sig för behandling och åker in denna vecka.

Han säger att han inte tagit droger eller mediciner på snart två veckor. jag vet inte om jag tror honom. Å andra sidan har han regelbundet drogtestats sedan hans missbruk uppdagades för, ja... två veckor sen. Lite på.

Men han dricker istället. Ringde honom angående vårt barn ikväll. Han lät helt borta. Ville först inte säga nåt, men fick till sist urklämt ur honom att han druckit (åtminstone! han ljög väl antagligen) 2 öl, 1 whiskey och "ett stort vinglas" (läs "stop")...

Skulle det bara vara han och jag det var frågan om, så skulle jag göra mitt allra bästa för att glömma honom totalt och få honom ur mitt liv. Fastän det är svårt. Det är svårt att se på då en människa som stått en SÅ nära (vi var tillsammans i över 10 år) förstör sig själv på det där sättet. Men han är mitt barns far.

Jag kan inte tillåta att han förstör mitt barns liv, gör mitt barn faderslös, för att han förstör sitt eget liv. Lyckas få livet av sig själv. Överdos, olycka i fyllan eller blir en mega-äcklig pundare/alkis som vårt barn inte vill träffa.

Han har ju tagit ett steg i rätt riktning. men gud, varför sitter han å dricker ikväll, han ska ju in på behandlingshem om några dar!!! Tänk om dom inte tar emot honom för att han druckit? Har hört att åtminstone drogtesten måste vara rena, annars blir det till att svänga i dörren...

Jag vet att missbruk å alkoholism är en sjukdom man aldrig blir helt frisk från. Aldrig. Den finns alltid med och spökar i bakgrunden på ett eller annat sätt. Men... kan missbrukarna bli rena? Kan de rycka upp sig själv och leva ett normalt liv? Finns det hopp för mitt barns far?
    Känns som att alla fall av alkoholism eller missbruk jag sett, inte många men i några under mitt liv, så har det aldrig slutat helt lyckligt. Alkoholisterna kan leva OK liv, men alltid nu som då faller de tillbaka, spårar ur å måste in på behandling igen. Eller som tyvärr i några fall, så blir de äckelpäckelalkisar vars barn inte vill veta av dom mer.

Kan man vara en fungerande person, en lycklig person, en förälder till sitt barn, trots att man blandmissbrukat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-25 20:57
    "Men som sagt var, jag lade fram fakta. Han kan inte mer ha vårt barn ensam, för då jag bevisligen är medveten om vad han sysslar med så kan JAG bli anmäld till barnomsorge, om jag för vårt barn till honom. Han kommer antagligen att mista jobbet snart om detta fortsätter etc. etc. etc."
    Kan ju här lägga till, att det mest självklara faktat var ju det, att han helt enkelt inte får ha vårt barn ensam, för gud vet vad som kunde hända! Jag litar inte på att han kan ta hand om sitt eget barn mer...
  • Svar på tråden Blir missbrukare någonsin helt friska??
  • frappa
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 17:27:30 följande:
     För att se hur trovärdig du är och om jag ska ta dig seriöst så räcker det med att du besvarar besvara en fråga - använder du droger själv?

Är svaret ja , då försvinner ju genast mycket trovärdighet för självklart vill du ju då ursäkta och rättfärdiga ditt eget missbruk.
    Om svaret är nej vad har du då för erfarenhet av droger eftersom du kan uttala dig så självsäkert?

Själv har jag erfarenhet av 2 anhöriga som fastnat i droger, en är död den andra är fortfarande fast och är ett vrak - ingen av dom ansåg sig ha problem.

Det är en fråga som är ointressant.

Trovärdigheten minskas inte det minsta, eftersom det inte handlar om åsikter.

Vi har enkla faktumet med snövit här, är att hon inbillar sig att all konsumtion av droger är missbruk.

Och hon påstår sig jobba inom vården och inom detta område.

Och inte ens kan grundläggande kunskaper om missbruk och hur man kommer fram till detta inom vården.

De flesta som använder droger, får aldrig några problem av drogen de använder.

Drogen de använder är troligtvis cannabis, av självklara orsaker(pga den är den mest använda olagliga drogen, ingen kommer ens i närheten ~1,31miljoner i livstidsprevalensen på cannabis).

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:31:05 följande:
    Alkohol är en laglig drog och är därmed ej klassad som narkotika. Dessa diskussioner Är på en pinsam låg nivå. må bäst Flower-power pinglorna och ta vara på era hjärnceller.

Det är ett missbruk, som är mångfalt större.

Det var poängen, verkade du inte greppa.

• Anonym (ja)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 17:27:30 följande:
     För att se hur trovärdig du är och om jag ska ta dig seriöst så räcker det med att du besvarar besvara en fråga - använder du droger själv?

Är svaret ja , då försvinner ju genast mycket trovärdighet för självklart vill du ju då ursäkta och rättfärdiga ditt eget missbruk.
    Om svaret är nej vad har du då för erfarenhet av droger eftersom du kan uttala dig så självsäkert?

Själv har jag erfarenhet av 2 anhöriga som fastnat i droger, en är död den andra är fortfarande fast och är ett vrak - ingen av dom ansåg sig ha problem.

Aha, så vi kör på klyschan endast knarkare försvarar knark?

Nej, jag tänker inte bjuda på att få läsa floskler några sidor, om eller vilka droger jag själv använder är irrelevant för ämnet.

Missbruk som det har nämnts otålig gånger måste uppfylla vissa kriterier, utan det ingen missbruk.

Det räcker att man inte har bott under en sten dom sista 20 åren och googlat lite, det i motsatsen till skeva personliga åsikter från propagandas högtid som sprids här.

Problemet med dina TVÅ exemepl och den enstaka procenten av totala missbrukssiffran vår köra snövit träffar på är inte representativa för det stora hela, det är undantagsfall.
    probm börjar när man försöker göra en förtvinade liten minoritet ansikte utår för alla andra som inte delar problematiken.

• Anonym (ja)
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:31:05 följande:
    Alkohol är en laglig drog och är därmed ej klassad som narkotika. Dessa diskussioner Är på en pinsam låg nivå. må bäst Flower-power pinglorna och ta vara på era hjärnceller.

DU skrev att cannabis är den mest missbrukade drogen i landet, det som det mesta annat du har vräkt ur dig är bara en fördom och påståendet är felaktigt.

Sedan cannabis i sig har väldigt långt beroende potential, drogen klassas som vanebildande inte beroendeframkallande, antal som "fastnar" i det psykiska beroendet är väldigt låg, tror det rörde sig om 5%.

Pinsamt ja, hur lite folk vet om dom enskilda droger men kan kategorisk uttala sig om knark.

• MuppinCowboy
    frappa skrev 2014-03-18 17:33:17 följande:

Det är en fråga som är ointressant.

Trovärdigheten minskas inte det minsta, eftersom det inte handlar om åsikter.

Vi har enkla faktumet med snövit här, är att hon inbillar sig att all konsumtion av droger är missbruk.

Och hon påstår sig jobba inom vården och inom detta område.

Och inte ens kan grundläggande kunskaper om missbruk och hur man kommer fram till detta inom vården.

De flesta som använder droger, får aldrig några problem av drogen de använder.

Drogen de använder är troligtvis cannabis, av självklara orsaker(pga den är den mest använda olagliga drogen, ingen kommer ens i närheten ~1,31miljoner i livstidsprevalensen på cannabis).

Det är absolut inte ointressant, om en person använder olagliga preparat, dvs använder droger så påverkar det ju trovärdigheten för självklart så ursäktar dessa personer sitt användande och försöker normalisera det, det är alltså information som är relevant.

Och du säger att de flesta som använder droger får aldrig problem av drogen de använder, hur kan du styrka det? Du vet ju personligen inte hur många som faktiskt använder eller inte använder, och av dessa hur deras livssituation ser ut, du kan bara uttala dig angående dig själv och personer i din omgivning.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Snövit snövit

då rättar jag mitt tidigare inlägg. Alkohol är den drog som missbrukas mest, efter hamnar Cannabis.
    torka tårarna nu.

• frappa
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 17:41:07 följande:
    Det är absolut inte ointressant, om en person använder olagliga preparat, dvs använder droger så påverkar det ju trovärdigheten för självklart så ursäktar dessa personer sitt användande och försöker normalisera det, det är alltså information som är relevant.

Och du säger att de flesta som använder droger får aldrig problem av drogen de använder, hur kan du styrka det? Du vet ju personligen inte hur många som faktiskt använder eller inte använder, och av dessa hur deras livssituation ser ut, du kan bara uttala dig angående dig själv och personer i din omgivning.

Trovärdigheten är ointressant i den fråga om vad som kallas missbruk.

Men du A för fantasifullt försök i alla fall.

tom tomtar som CAN, Thomas Lundqvist, säger 10% cannabis och missbruk.

Så rätt självförklarande, att det är få som blir missbrukare.

Och att de flesta inte får några problem med sin drog.

Detta är ju grundkunskaper ju *facepalm*

Så nä, det är inga empiriska fakta jag presenterar.

Det diskuteras siffror på ca5-7% som blir missbrukare på cannabis.

Och skulle jag använda empirin på cannabis och missbruk, så skulle jag säga att det inte går att bli missbrukare.

Men är inte så naiv och tro att en del inte klarar av cannabis.

Dock är mycket hög procent har en psykisk diagnos, som oftast ställd före cannabis debuten.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:43:10 följande:
    då rättar jag mitt tidigare inlägg. Alkohol är den drog som missbrukas mest, efter hamnar Cannabis.
    torka tårarna nu.

Varför ska vi torka tårar för, det är ju fakta.

Sånt vi gillar och pratar om friskt här.

Så du verkar fått nått om bakfoten här, i tron vi skulle vara ledsna på nått sätt.

Du verkar tappa fotfästet.

Det första du ska göra på ditt jobb nsäta gång du är där.

Det är att ta reda på vad som krävs för det ska kallas missbruk.

För såna grundläggande kunskaper, får man inte sakna inom vården och när man arbetar inom detta område.

• MuppinCowboy
    Anonym (ja) skrev 2014-03-18 17:35:24 följande:

Aha, så vi kör på klyschan endast knarkare försvarar knark?

Nej, jag tänker inte bjuda på att få läsa floskler några sidor, om eller vilka droger jag själv använder är irrelevant för ämnet.

Missbruk som det har nämnts otålig gånger måste uppfylla vissa kriterier, utan det ingen missbruk.

Det räcker att man inte har bott under en sten dom sista 20 åren och googlat lite, det i motsatsen till skeva personliga åsikter från propagandas högtid som sprids här.

Problemet med dina TVÅ exemepl och den enstaka procenten av totala missbrukssiffran vår köra snövit träffar på är inte representativa för det stora hela, det är undantagsfall.
    probm börjar när man försöker göra en förtvinade liten minoritet ansikte utår för alla andra som inte delar problematiken.

Om du använder droger eller inte är absolut inte irrelevant, att du ens försöker påstå det säger faktiskt en del
    Självklart är det relevant om du försöker försvara ett eget missbruk eller inte.

Om man själv använder droger så självklart anser man inte det vara negativt och självklart söker man då upp fakta  för att stödja ens åsikter och för att rättfärdiga sitt användande.

Jag har inga problem med att säga att jag inte använder droger, och att jag har negativa erfarenheter av droger pga av användande i min närhet, dvs jag mörkar inget utan är öppen om varför jag har mina åsikter. jag baserar även mina åsikter förutom mina erfarenheter också på faktumet att det ÄR olagligt och att det är skadligt, dessa fakta kan man inte ändra på hur mycket man än försöker normalisera det.

Självklart får man mörka om man använder droger men då får man också räkna med att folk kanske tycker att trovärdigheten sjunker en del.

• Snövit snövit

Tappar inte fotfästet. Jag står för det jag skriver  punkt slut. Med hänsyn till TS så föreslår jag att våra delade åsikter stoppS här. 

• Anonym (ja)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 17:48:48 följande:
    Om du använder droger eller inte är absolut inte irrelevant, att du ens försöker påstå det säger faktiskt en del
    Självklart är det relevant om du försöker försvara ett eget missbruk eller inte.

Om man själv använder droger så självklart anser man inte det vara negativt och självklart söker man då upp fakta  för att stödja ens åsikter och för att rättfärdiga sitt användande.

Jag har inga problem med att säga att jag inte använder droger, och att jag har negativa erfarenheter av droger pga av användande i min närhet, dvs jag mörkar inget utan är öppen om varför jag har mina åsikter. jag baserar även mina åsikter förutom mina erfarenheter också på faktumet att det ÄR olagligt och att det är skadligt, dessa fakta kan man inte ändra på hur mycket man än försöker normalisera det.

Självklart får man mörka om man använder droger men då får man också räkna med att folk kanske tycker att trovärdigheten sjunker en del.

Det är en detalj som är viktig för dom argumentslösa endast.

Annat folk bemöter argument för vad dom är utan att ge sig på budbäraren.

Så du anser att din närmiljö representerar världen? det är att göra väldigt enkelt för sig.
    Fakta, är att varje drog har sina egna unika egenskaper, vist kan man göra det enkelt för sig och generalisera men jag tycker mer om att hålla mig på jorden.
    Det finns inget att normalisera, det enda folk ska sluta med är att _demonisera_ andra i sin närhet utifrån nått så tivialt som drogval.
    Lagen är heller ingen argument då vi bryter alla mot lagar när det passar, så länge ingen far illa är det sekundärt, ingen far illa av drogbruk så det är en hysterisk ickeargument.

• MuppinCowboy
    Anonym (ja) skrev 2014-03-18 17:58:38 följande:

Det är en detalj som är viktig för dom argumentslösa endast.

Annat folk bemöter argument för vad dom är utan att ge sig på budbäraren.

Så du anser att din närmiljö representerar världen? det är att göra väldigt enkelt för sig.
    Fakta, är att varje drog har sina egna unika egenskaper, vist kan man göra det enkelt för sig och generalisera men jag tycker mer om att hålla mig på jorden.
    Det finns inget att normalisera, det enda folk ska sluta med är att _demonisera_ andra i sin närhet utifrån nått så tivialt som drogval.
    Lagen är heller ingen argument då vi bryter alla mot lagar när det passar, så länge ingen far illa är det sekundärt, ingen far illa av drogbruk så det är en hysterisk ickeargument.

Jag anser det relevant om dina åsikter baseras på eget drogmissbruk.

Om du vill mörka denna fakta är ju din sak, men som sagt det gör att trovärdigheten sjunker oavsett vilka fina ord du sen kommer med för i slutänden är det ju ändå bara så att de som använder droger försöker ursäkta och rättfärdiga det med alla medel dom har.

Det används hela tiden uttryck som 'demonisera användare' - detta är bara ett försök att normalisera något som är olagligt och dessutom skadligt.
  • MuppinCowboy
    Anonym (ja) skrev 2014-03-18 17:58:38 följande:
     nått så tivialt som drogval.
    Sen att du kallar drogval något 'trivialt' är ett hån för alla oss som förlorat närstående pga av droger.

• Anonym (ja)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 18:06:04 följande:
    Jag anser det relevant om dina åsikter baseras på eget drogmissbruk.

Om du vill mörka denna fakta är ju din sak, men som sagt det gör att trovärdigheten sjunker oavsett vilka fina ord du sen kommer med för i slutänden är det ju ändå bara så att de som använder droger försöker ursäkta och rättfärdiga det med alla medel dom har.

Det används hela tiden uttryck som 'demonisera användare' - detta är bara ett försök att normalisera något som är olagligt och dessutom skadligt.

Ja, det är som sagt viktigt för dom som tänker använda det som "argument".

Att du har nån tvångsbeteende i att kategorisera folk är inte mitt problem, jag föredrar fakta framför att fäkta med fördomar och floskler.

Det finns inte mycket som är mer normalt än berusning, det att ta enskilda betydelselösa delar från en tillvaro och döma ut denna med det är inte normalt.

Det är patetiskt, lika mycket rasism, ser inte mycket skilnad mellan att döma ut nån på grund av hudfärg och försöka förminska denna eller om det rör sig om drogval där man igen använder en detalj för att förminska och kränka.

Ska du upprepa många gånger till att det är olagligt? 
    Vi har redan avklarat det substansbefriade linen och skadligt, det beror på vilken drog, dom flesta droger vid normal konsumtion är inte skadliga, med extremt få undantag.

• Anonym (ja)
    MuppinCowboy skrev 2014-03-18 18:14:47 följande:
    Sen att du kallar drogval något 'trivialt' är ett hån för alla oss som förlorat närstående pga av droger.

har du ensamrätt på personliga tragedier menar du?

Har själv begravt mina kära som följd av, fast jag söker inte syndabock, som följd av inhuman politik och obefintlig vård, det som var kvar var gatudroger och det slutade illa.

Drogval är lika trivialt som filmval, det är vad man föredrar som avgör.

• frappa
    Snövit snövit skrev 2014-03-18 17:53:49 följande:
    Tappar inte fotfästet. Jag står för det jag skriver  punkt slut. Med hänsyn till TS så föreslår jag att våra delade åsikter stoppS här. 

Vad yrar du om?

Du har ju en åsikt som säger all konsumtion är missbruk.

Vilket är FEL FEL FEL, men det hade du vetat om, om du verkligen hade jobbat med detta.

Så den åsikten är kass, för vården har kriterier som man måste uppnå för att kalla det missbruk.

Och konsumera en olaglig drog är inte tillräckligt för att kalla det missbruk.

Svar på tråden Blir missbrukare någonsin helt friska??