• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 15:52:47 följande:
    Men åh, fantastiskt! Kan inte du hänvisa till en trovärdig källa som styrker att det krävs en expert för att kunna konstatera om en vara är fejk eller inte? Alla varor alltså! Och att dessa experter oftast inte klarar av att göra det!
    Så hur många gånger ska man upprepa samma sak för att du ska läsa? Jag har skrivit det till dig flera gånger.
    Eller är du bara nonchalant och oförskämd i största allmänhet för att du saknar sakargument?
  • SoStylish
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 15:53:59 följande:
    Har du bara hoppat över där jag skrivit det jag bland annat grundar det på eller slarvläser du bara? Berätta gärna för mig hur många gånger man måste upprepa samma sak för att du ska uppfattat det, fr jag har skrivit det flera gånger. Om du inte läst det eller vill svara på hur man gör för att förmå dig läsa - ja då är det faktiskt upp till dig att ta reda på det istället för att bara tjata om det som redan berättats...

Nej, du säger inte som det är utan som du tror. Att du tror så stenhårt på det är fullt logiskt eftersom det är eg det som är pudelns kärna - man köper bara en vetskap som finns i ens eget huvud.
    Jo jag säger som det är, varför skulle jag bara tro det? Det är inte rocket science utan en väldigt simpel sak. Utom för dig uppenbarligen.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 15:56:00 följande:
    Jo jag säger som det är, varför skulle jag bara tro det? Det är inte rocket science utan en väldigt simpel sak. Utom för dig uppenbarligen.
    Kan du besvara frågan hur många gånger man måste upprepa samma sak för att du ska läsa och uppfatta?
    ja, för det var väl bara förbiseende att du "missade" min fråga?
  • SoStylish
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 16:01:04 följande:
    Kan du besvara frågan hur många gånger man måste upprepa samma sak för att du ska läsa och uppfatta?
    ja, för det var väl bara förbiseende att du "missade" min fråga?
    Jag har läst alla dina inlägg och ingenstans har du hänvisat till någonting som styrker dina påståenden som du nyss uttryckte att man skulle göra. Du påstår gång på gång att inte ens någon som är expert kan se om en vara är äkta eller inte vilket är totalt felaktigt.

OM det nu skulle vara så himla svårt att se skillnad, hur kommer det sig att det kryllar av forumtrådar och forum på internet där människor dagligen får hjälp med att konstatera om t.ex. varor på Ebay är äkta eller inte? Och det endast genom att se på några bilder. Och de som gör detta är helt vanliga människor som helt enkelt vet vad man ska kolla på. Inse att du har fel istället för att desperat försöka undvika att svara på det jag frågar dig.
  • Oleanna
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 13:35:49 följande:
    Nej jag har inte snöat in mig, du verkar ha mycket svårt att inse att tråden handlar om VARFÖR folk köper kopior. Vad DU anser är rätt betydelselöst och du kan tjata dig blå, DIN uppfattning kommer inte att ge svar på varför.  Grejen är nog snarare att jag inte bekräftat dig, att JA, jag VET att DU tycker så och Du har rätt till DIN upplevelse. Men fortfarande. Det märkesvaror signalerar ÄR status och att vara lyckad. Är du verkligen så egocentread att du verkligen inte kan se utanför dig själv?

Jo, jag kan tänka mig att du äger flera märkesväskor, det är därför du utgår från att JAG pratar om väskor och därför du hävdar din rätt att ha rätt till din åsikt. När tråden inte ens handlar om dig....
    Intressant detta med hjärntvätt, jag hittade en skinnväska som jag älskade köpte den, såg att den hade något tryckt och tänkte inte mer på det. Visste inte vad en Hermes var överhuvudtaget.( någon annan poängterade det senare)
    Visade sig att jag hade köpt en kopia i äkta skinn men vet du vad. Det struntar jag i för jag föll för modellen.
  • solstril
    Anonym (Varför??) skrev 2014-02-28 19:16:04 följande:

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

Känns det inte löjligt att spendera en väldig massa pengar på något bara för att visa att du har råd? Vad ger det dig att äga något som har en "äkta" etikett istället för en likadan, ofta av samma kvalitet., gjord i samma fabrik till en bråkdel av priset? Vore det inte bättre att lägga pengarna på något som faktiskt spelar roll? I min mening är det bara människor med dåligt självförtroende som köper extremt dyra märkesvaror, de sokm själva är osäkra på sin stil och smak och vill försäkra sig om att de är "rätt" genom att försöka köpa sig till stil. Patetisk!
  • Anonym (Varför??)
    solstril skrev 2014-03-02 18:32:32 följande:
    Känns det inte löjligt att spendera en väldig massa pengar på något bara för att visa att du har råd? Vad ger det dig att äga något som har en "äkta" etikett istället för en likadan, ofta av samma kvalitet., gjord i samma fabrik till en bråkdel av priset? Vore det inte bättre att lägga pengarna på något som faktiskt spelar roll? I min mening är det bara människor med dåligt självförtroende som köper extremt dyra märkesvaror, de sokm själva är osäkra på sin stil och smak och vill försäkra sig om att de är "rätt" genom att försöka köpa sig till stil. Patetisk!

Nu köper inte jag dyra märken, har inte råd, men köper inte heller kopior av olika anledningar. Jag skulle känna mig fejk om jag gick runt med någonting jag faktiskt inte har råd med och skulle någon fråga om den var äkta skulle jag inte kunna ljuga och därav känna mig än mer dum.

Just för att jag själv känner så undrar jag hur de som köper kopior tänker och känner över det. Om någon frågar om produkten är äkta, vad svarar ni?
  • camus
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 15:49:21 följande:
    Eh?
    Det blir riktigt pinsamt, din brist på argument...

Ska du referera till något ska du även kunna leverera källa till det, det borde du veta om efter dina "utbildning och erfarenhet"

Jo till skillnad från dig jag hade en hel del argument som jag presenterat. Du nöjer dig med att utmåla andra som fåniga, pinsamma, lögnare osv.

Jag har en examen från KTH och har sedan slutet på 90-talet arbetat på två olika investmentbanker. Idag har jag en chefstjänst.  Men poängen är att jag ändå förstår jag knappt vad du vill ha sagt.

Att ta anonymitet här som intäkt för att jag skulle hitta på är bara patetiskt. Jag skulle förstås kunna skicka mitt CV, men lustigt nog är det mer sannolikt, även om den är gränsande till obefintlig,  att jag någon gång läser ditt. 
  • camus
    korp3n skrev 2014-03-02 15:55:03 följande:
    Du tycker att Avatar är en dålig film, jag tycker att det är en bra film och har nog aldrig sett en teaterföreställning som givit mig ett dugg. Som sagt tycke och smak. Hur sätter du kvalite på det? att det ena skulle vara kvalitativ bättre än det andra?

Vet du hur man steker en perfekt torskrygg? jag vet för att jag är utbildad kock, jag kan steka fiskpinnar perfekt med, skillnaden ligger i att torskryggen kostar ett par hundra kronor kilot? 

Ja du får absolut klä dig hur du vill med men kom inte med nedvärderingar av vad hur andra människor klär sig eller om de gillar teater eller att se på film i stället.

Du skrev att du tagit dig igenom en civilingenjörsutbildning jaha? jag har fyra utbildningar min fru har tre? vad är poängen?
    För mig räckte det med en utbildning för att få jobb. Jag har faktiskt stekt torskrygg de senaste helgerna , det är säsong nu som du kanske vet, kocken. Det kräver knappast någon utbildning, bara lite vana.

Jag har inte nedvärderat någon. Däremot framhållit att man får tycka vad man vill, men det är oklädsamt att mot bättre vetande framhärda i att en endimensionell film om rymdsmurfarna är av högre kvalitet än en uppsättning av en klassisk pjäs på landets bästa teater. Det finns ett skäl till att människor fortfarande berörs av Hjalmar Söderbergs texter hundra år efter de skrevs. Vem tror du kommer ihåg Avatar om ens fem år?

Det finns inte rätt eller fel, men det finns kvalitetsskillnader och i detta ligger ingen värdering vilket du hela tiden felaktigt antar.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 16:07:22 följande:
    Jag har läst alla dina inlägg och ingenstans har du hänvisat till någonting som styrker dina påståenden som du nyss uttryckte att man skulle göra. Du påstår gång på gång att inte ens någon som är expert kan se om en vara är äkta eller inte vilket är totalt felaktigt.

OM det nu skulle vara så himla svårt att se skillnad, hur kommer det sig att det kryllar av forumtrådar och forum på internet där människor dagligen får hjälp med att konstatera om t.ex. varor på Ebay är äkta eller inte? Och det endast genom att se på några bilder. Och de som gör detta är helt vanliga människor som helt enkelt vet vad man ska kolla på. Inse att du har fel istället för att desperat försöka undvika att svara på det jag frågar dig.
    Ja då får du läsa igen för det betyder att du inte har läst eftersom jag sagt det flera gånger. Någonstans är det trots allt ditt ansvar att läsa, du kan inte bara sitta och gapa när du  inte läser...

Nej, det har jag aldrig påstått, lägg inte dina halmgubbar i mitt knä. Läs de jag skriver och inte det du råkar ha lust att läsa.
Svar på tråden Varför köper du kopior?