korp3n skrev 2014-03-02 15:55:03 följande:
Du tycker att Avatar är en dålig film, jag tycker att det är en bra film och har nog aldrig sett en teaterföreställning som givit mig ett dugg. Som sagt tycke och smak. Hur sätter du kvalite på det? att det ena skulle vara kvalitativ bättre än det andra?
Vet du hur man steker en perfekt torskrygg? jag vet för att jag är utbildad kock, jag kan steka fiskpinnar perfekt med, skillnaden ligger i att torskryggen kostar ett par hundra kronor kilot?
Ja du får absolut klä dig hur du vill med men kom inte med nedvärderingar av vad hur andra människor klär sig eller om de gillar teater eller att se på film i stället.
Du skrev att du tagit dig igenom en civilingenjörsutbildning jaha? jag har fyra utbildningar min fru har tre? vad är poängen?
För mig räckte det med en utbildning för att få jobb. Jag har faktiskt stekt torskrygg de senaste helgerna , det är säsong nu som du kanske vet, kocken. Det kräver knappast någon utbildning, bara lite vana.
Jag har inte nedvärderat någon. Däremot framhållit att man får tycka vad man vill, men det är oklädsamt att mot bättre vetande framhärda i att en endimensionell film om rymdsmurfarna är av högre kvalitet än en uppsättning av en klassisk pjäs på landets bästa teater. Det finns ett skäl till att människor fortfarande berörs av Hjalmar Söderbergs texter hundra år efter de skrevs. Vem tror du kommer ihåg Avatar om ens fem år?
Det finns inte rätt eller fel, men det finns kvalitetsskillnader och i detta ligger ingen värdering vilket du hela tiden felaktigt antar.