• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Anonym (Patetiska männis)
    Anonym (Patetiska männis) skrev 2014-03-02 14:53:35 följande:
    Det är bara sådana som vill vara rika som köper fake. Varför inte köpa liknade väskor på HM som inte är fake? Du skulle bli utskrattad bland folk som använder riktiga. Jag kan säga själv att jag köper bara äkta vara för kvalitén skull och för att jag gillar märket. Om jag gillar ett märke vill jag stödja det så att företaget kommer med nya produkter. Du kan inte komma och säga att en fake väska håller samma kvalite som en äkta, då har du aldrig haft en äkta väska. Varför den inte kan ha samma kvalite är just försatt materialen som som t.ex Gucci använder är dyra och håller hög kvalite därför kostar väskorna mer än en fake. Visst får man betala för märket också, men så är det med allting. De som köper fake kommer alltid att vara folk som försöker vara finare än vad det är.

Det är en kriminell verksamhet med, det är inget man vill stödja. Det är som de människor som säger ladda ner film gör inget för det skadar ingen. Det skadar människorna som gör filmen. Gillar man en film eller musik är det bättre att köpa det eftersom det gör så att artisten/filmskaparna kommer med nytt. Om du hade haft ett företag så tror jag nog du hade varit emot att köpa fake.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Patetiska männis) skrev 2014-03-02 14:53:35 följande:

Det är bara sådana som vill vara rika som köper fake. Varför inte köpa liknade väskor på HM som inte är fake? Du skulle bli utskrattad bland folk som använder riktiga. Jag kan säga själv att jag köper bara äkta vara för kvalitén skull och för att jag gillar märket. Om jag gillar ett märke vill jag stödja det så att företaget kommer med nya produkter. Du kan inte komma och säga att en fake väska håller samma kvalite som en äkta, då har du aldrig haft en äkta väska. Varför den inte kan ha samma kvalite är just försatt materialen som som t.ex Gucci använder är dyra och håller hög kvalite därför kostar väskorna mer än en fake. Visst får man betala för märket också, men så är det med allting. De som köper fake kommer alltid att vara folk som försöker vara finare än vad det är.
    Jomenvisst, de som köper märkesvaror är fina och mer lyckade....
    Självklart att det provocerar att det enda du har är faktiskt tanken på att det är en "äkta" vara. Tanken...
    Och andra tar genvägen.

Kvaliten stämmer ibland med priset men det är långt ifrån en generell regel.
  • camus
    korp3n skrev 2014-03-02 14:40:59 följande:
    Det du talar till viss del handlar inte om vad man har på sig utan hur man förväntas vara för att tillhöra en kulturell elit. Vissa delar av detta du skriver handlar om intresse, jag har både kostymer och klockor och handsydda skor, men ser hellre ironman 3 än lyssnar på opera helt enkelt för att det ger mig mer, sen är jag såpass säker på mig själv så att jag inte behöver dölja mig bakom en fasad av glitter och glamour för att upprätthålla ett yttre, men gör det dig lycklig så bra, men nedvärdera inte andra för att de inte ser på sin värld på ditt sätt.
    Jag skriver inget nedvärderande, bara ett stilla konstaterande. Det skulle aldrig falla mig in att göra mina preferenser till någon slags fasad. Dessutom är det så få som noterar en välsittande kavaj eller kvaliteten på armbandsuret så det fungerar inte ens. Och tyvärr har kulturskymningen gått så långt att man tydligen tillhör en "kulturelit" om man föredrar ett teaterbesök framför Avatar på blueray 3D.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Patetiska männis) skrev 2014-03-02 14:59:37 följande:

Det är en kriminell verksamhet med, det är inget man vill stödja. Det är som de människor som säger ladda ner film gör inget för det skadar ingen. Det skadar människorna som gör filmen. Gillar man en film eller musik är det bättre att köpa det eftersom det gör så att artisten/filmskaparna kommer med nytt. Om du hade haft ett företag så tror jag nog du hade varit emot att köpa fake.
    Nja. nu drar du på alltför stora växlar och gör jämförelser som inte går att göra.
    Piratkopierade elektroniska resurser skiljer ljusår från annan verksamhet, även juridiskt...
  • camus
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 14:50:28 följande:
    Hur får du in demokrati i det här??

Visst, vi har flera saker att välja på, är inte tvingade att välja ett enda alternativ om det finns något, men att nedvärdera någons val som du gör med tex aftonbladet (demokratins baksida) är inte att hävda att det finns demokrati (om man ska prata i dem termerna) eftersom det ger repressalier att välja "fel".
    Avrättas av staten eller människors förakt är same same när du diskuterar demokrati....

Kultursnobberi brukar det kallas för, di  inställning. Det betyder eg att du inte gör "rätt" val utan bara ett annat...
    Om det är kultursnobberi att värdera olika alternativ vad gäller kvalitet och trovärdighet så får jag väl vara det. Hellre det än din relativism där Aftonbladet TV eller BBC är sak samma. Men för den som tycker allt är likvärdigt kan förstås välja det mest lättsmälta. 
  • korp3n
    camus skrev 2014-03-02 15:01:41 följande:
    Jag skriver inget nedvärderande, bara ett stilla konstaterande. Det skulle aldrig falla mig in att göra mina preferenser till någon slags fasad. Dessutom är det så få som noterar en välsittande kavaj eller kvaliteten på armbandsuret så det fungerar inte ens. Och tyvärr har kulturskymningen gått så långt att man tydligen tillhör en "kulturelit" om man föredrar ett teaterbesök framför Avatar på blueray 3D.
    Man vad du lägger värderingar i är tycke och smak, alla kan inte tycka lika och alla kommer aldrig att tycka lika. Jag själv klär mig i det som jag trivs i. Jag har en Rolex klocka men jag använder den aldrig för att jag tycker att den är i vägen. Varför är ett teater besök mer kulturellt än att se Avatar på blue ray?
  • SoStylish
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 14:52:34 följande:
    Har du fortfarande inte förstått att jag inte diskuterar dig som person och din övertygelse utan tråden och trådstarten?
    Men visst, tala om för alla varumärkesexperter att du observerat att det är buslätt att se skillnad.
    Jag diskuterar inte heller endast mig som person utan i allmänhet. Det verkar inte vara någon idé att diskutera detta vidare med dig eftersom du vägrar inse fakta och endast lever efter dina egna tankar och tror att allt du säger är rätt.
  • Arbetsvegan
    camus skrev 2014-03-02 15:14:06 följande:
    Om det är kultursnobberi att värdera olika alternativ vad gäller kvalitet och trovärdighet så får jag väl vara det. Hellre det än din relativism där Aftonbladet TV eller BBC är sak samma. Men för den som tycker allt är likvärdigt kan förstås välja det mest lättsmälta. 
    App  app.

Nu tillskriver du mig åsikter jag aldrig uttryckt. Jag responderade på ditt resonemang, av det kan du faktiskt inte dra några slutsatser hur jag värderar men jag inser att du blir provocerad av att dina egna ord och ditt eget resonemang praktiseras på det du själv påstår om andra...

Kodord är värdering.... Säger det dig något?
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 15:16:46 följande:
    Jag diskuterar inte heller endast mig som person utan i allmänhet. Det verkar inte vara någon idé att diskutera detta vidare med dig eftersom du vägrar inse fakta och endast lever efter dina egna tankar och tror att allt du säger är rätt.
    Jag blir fan imponerad av dig som kan uttala dig om vad jag tror och tänker... Speciellt eftersom du gång efter annan missar det jag skriver.
    Säg mig, vad vet du mer om mig och mitt liv, vilken skostorlek har jag?

Poängen är att det blir pinsamt att du hävdar att det är så lätt att se skillnad när varumärkesexperterna hävdar det motsatta ( har länkats till det flera gånger). Så vem vägrar inse fakta?
  • SoStylish
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 15:20:54 följande:
    Jag blir fan imponerad av dig som kan uttala dig om vad jag tror och tänker... Speciellt eftersom du gång efter annan missar det jag skriver.
    Säg mig, vad vet du mer om mig och mitt liv, vilken skostorlek har jag?

Poängen är att det blir pinsamt att du hävdar att det är så lätt att se skillnad när varumärkesexperterna hävdar det motsatta ( har länkats till det flera gånger). Så vem vägrar inse fakta?
    Men läser du vad jag skriver? Det finns väldigt bra kopior som det kan vara mycket svårt att skilja från de äkta, även om det såklart går om man verkligen går in på djupet och de små detaljerna! MEN de flesta kopiorna är inte så pass bra och därför är det väldigt enkelt att skilja en sådan från en äkta. På vissa räcker det med att titta på kopian för att se det och ibland kanske du även behöver ta en närmare titt, men det är fortfarande en enkel uppgift.

Att du gång på gång hävdar att så inte är fallet blir bara fånigt. Vad vet du själv om mig, mitt liv och mina kunskaper i detta som gör att du uttalar dig som du gör?
Svar på tråden Varför köper du kopior?