• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • camus
    Anonym (me too) skrev 2014-03-02 13:42:31 följande:
    Ja men eller hur? Är tidig 70-talist, och inte någon på mitt nuvarande eller förra jobb bär / bar armbandsur, med undatag för ett par stofiler. It's a one-function device, for Christ's sake!! Ok, man kanske kan se datum också - så två funktioner då... Flört

Jag sk-er i om det står Rolex eller Gucci på uret. Kall metall mot huden är icke skönt, klämmer, svettigt på sommaren, slår emot saker (glaset riskerar gå sönder) efterlämnar fula märken på handleden osv. Listan kan göras lång.

Har en förgylld Certina i byrålådan, från konfirmationen. Den funkar nog om jag byter batteriet, men jag betraktar den som en antikvitet numera. Något som barnbarnen kan titta på med stora ögon och tänka: "såna där tidsgrunkor hade man på mormors tid".

Jag kan bara konstatera att många väljer bort randsydda skor, kavaj och armbandsur till förmån för limmade plastskor, mysbyxor och en dyr mobil på avbetalning. De tror att kvalitet räknas i antalet funktioner. De ser hellre på Ironman 3 än köper biljetter till Gertrud på Dramaten och väljer Aftonbladet TV framför morgontidning. Alla gör som de vill, det är demokratins baksidaFlört.

• camus
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 14:17:14 följande:
    Fast du, jag litar mer på experterna som säger att det är svårt, än att tro på dig som säger att du lätt som en plätt kan skilja kopia från äkta Vem tror du att du lurar+ appropå hjärnvätt....

Nej, som jag sa, du har rätt till din upplevelse, sjäövklart att du anser att det är värt det. Men rent krasst ligger värdet endast i vetskapen...
    Om man har svårt att skilja original från kopia är man ingen expert.
  • Arbetsvegan
    camus skrev 2014-03-02 14:36:47 följande:
    Om man har svårt att skilja original från kopia är man ingen expert.
    När tom experterna hävdar att det är svårt så tror jag nog att det r mer önsketänkande att tro att det är sådär jättelätt att se skillnad.
  • Givitupp
    Anonym (me too) skrev 2014-03-02 13:42:31 följande:
    Ja men eller hur? Är tidig 70-talist, och inte någon på mitt nuvarande eller förra jobb bär / bar armbandsur, med undatag för ett par stofiler. It's a one-function device, for Christ's sake!! Ok, man kanske kan se datum också - så två funktioner då... Flört

Jag sk-er i om det står Rolex eller Gucci på uret. Kall metall mot huden är icke skönt, klämmer, svettigt på sommaren, slår emot saker (glaset riskerar gå sönder) efterlämnar fula märken på handleden osv. Listan kan göras lång.

Har en förgylld Certina i byrålådan, från konfirmationen. Den funkar nog om jag byter batteriet, men jag betraktar den som en antikvitet numera. Något som barnbarnen kan titta på med stora ögon och tänka: "såna där tidsgrunkor hade man på mormors tid".
    Visst är det underbart med att leva i ett fritt land med valfrihet.
    Alla är vi olika, HURRA.
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 14:22:15 följande:
    På de riktigt bra kopiorna är det svårt utan att studera varan mera ingående ja. Men de flesta kopiorna man ser ute är riktigt dåliga sådana som t.ex. är gjorda i plast och ja, DET SYNS! Det är lustigt att du hela tiden utgår från att jag inte vet vad jag pratar om när jag uppenbarligen är mer insatt på just den biten än vad du är.

På samma sätt är det lustigt att du hela tiden envisas med att du kan se skillnad sådär enkelt när experterna är överens om att det inte är sådär lätt.

Men ja, jag frstår varafr du biter dig fast som en bäver vid tanken Appropå att du saknat medhåll och bekräftelse i dina tankar...
  • korp3n
    camus skrev 2014-03-02 14:33:22 följande:

Jag kan bara konstatera att många väljer bort randsydda skor, kavaj och armbandsur till förmån för limmade plastskor, mysbyxor och en dyr mobil på avbetalning. De tror att kvalitet räknas i antalet funktioner. De ser hellre på Ironman 3 än köper biljetter till Gertrud på Dramaten och väljer Aftonbladet TV framför morgontidning. Alla gör som de vill, det är demokratins baksidaFlört.

Det du talar till viss del handlar inte om vad man har på sig utan hur man förväntas vara för att tillhöra en kulturell elit. Vissa delar av detta du skriver handlar om intresse, jag har både kostymer och klockor och handsydda skor, men ser hellre ironman 3 än lyssnar på opera helt enkelt för att det ger mig mer, sen är jag såpass säker på mig själv så att jag inte behöver dölja mig bakom en fasad av glitter och glamour för att upprätthålla ett yttre, men gör det dig lycklig så bra, men nedvärdera inte andra för att de inte ser på sin värld på ditt sätt.
  • SoStylish
    Arbetsvegan skrev 2014-03-02 14:40:17 följande:
    På samma sätt är det lustigt att du hela tiden envisas med att du kan se skillnad sådär enkelt när experterna är överens om att det inte är sådär lätt.

Men ja, jag frstår varafr du biter dig fast som en bäver vid tanken Appropå att du saknat medhåll och bekräftelse i dina tankar...
    Så det har fortfarande inte framgått att det är skillnad på kopia och kopia? Det finns bra kopior, men det finns desto fler dåliga kopior och dessa är superlätta att urskilja från äkta. Att det ska vara så svårt att förstå...
  • Arbetsvegan
    camus skrev 2014-03-02 14:33:22 följande:

Hur får du in demokrati i det här??

Visst, vi har flera saker att välja på, är inte tvingade att välja ett enda alternativ om det finns något, men att nedvärdera någons val som du gör med tex aftonbladet (demokratins baksida) är inte att hävda att det finns demokrati (om man ska prata i dem termerna) eftersom det ger repressalier att välja "fel".
    Avrättas av staten eller människors förakt är same same när du diskuterar demokrati....

Kultursnobberi brukar det kallas för, di  inställning. Det betyder eg att du inte gör "rätt" val utan bara ett annat...
  • Arbetsvegan
    SoStylish skrev 2014-03-02 14:46:36 följande:
    Så det har fortfarande inte framgått att det är skillnad på kopia och kopia? Det finns bra kopior, men det finns desto fler dåliga kopior och dessa är superlätta att urskilja från äkta. Att det ska vara så svårt att förstå...
    Har du fortfarande inte förstått att jag inte diskuterar dig som person och din övertygelse utan tråden och trådstarten?
    Men visst, tala om för alla varumärkesexperter att du observerat att det är buslätt att se skillnad.
  • Anonym (Patetiska männis)
    Gredelina skrev 2014-03-02 13:12:08 följande:
    Det är din åsikt men du bör inte säga att en person är si eller så. Jag kan nog kallas välbärgad, köper både äkta väskor som är äkta, och fake. Märket är inte det viktiga utan om den är snygg och bra i kvaliteten. När jag åker till kina kan jag ibland köpa en fake MK i äkta skinn som bara en expert kan se skillnad på för en svensk tusenlapp. Är den snygg så varför inte? Ett äkthetscertifikat skiter jag i rent ut sagt, mina väskor är mina o köpta för min skull. Inget jag säljer vidare eller har behov att prata om med mina vänner då alla gör som man vill. Jag känner inte att jag får mer status med en äkta Gucci på armen. Jag är den jag är och en äkta vara ändrar inte på det.

Det är bara sådana som vill vara rika som köper fake. Varför inte köpa liknade väskor på HM som inte är fake? Du skulle bli utskrattad bland folk som använder riktiga. Jag kan säga själv att jag köper bara äkta vara för kvalitén skull och för att jag gillar märket. Om jag gillar ett märke vill jag stödja det så att företaget kommer med nya produkter. Du kan inte komma och säga att en fake väska håller samma kvalite som en äkta, då har du aldrig haft en äkta väska. Varför den inte kan ha samma kvalite är just försatt materialen som som t.ex Gucci använder är dyra och håller hög kvalite därför kostar väskorna mer än en fake. Visst får man betala för märket också, men så är det med allting. De som köper fake kommer alltid att vara folk som försöker vara finare än vad det är.
Svar på tråden Varför köper du kopior?