• Anonym (Varför??)

Varför köper du kopior?

Om du inte har råd med t.ex en Gucci väska,  klocka eller glasögon, varför köper du inte det du har råd med utan att det behöver vara en kopia av Gucci?

Känns det inte väldigt löjligt att springa runt med en kopia? Vad ger det dig att äga en kopia? Vore det inte bättre att äga äkta vara?

• Svar på tråden Varför köper du kopior?
  • Oleanna
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-03 09:33:35 följande:

Det känner jag väl igen. Har fått min adress och personuppgifter postade i en tråd en gång med en varning om att om jag inte ändrade min åsikt så.......
    Just därför så förstår jag inte att du skriver det på det sättet. Den som vinner oavsett påhopp tex då bidrar man ju till tänket.  
    Man behöver inte agera likadant utan kan stå över det. 
  • Anonym (Varför??)
    Oleanna skrev 2014-03-03 10:50:49 följande:
    Just därför så förstår jag inte att du skriver det på det sättet. Den som vinner oavsett påhopp tex då bidrar man ju till tänket.  

Ursäkta?
  • Oleanna
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-03 10:51:56 följande:

Ursäkta?
    OJ förlåt jag missade att det var du Ts..trodde det var arbetsvegan. Skäms
  • Anonym (Varför??)
    Oleanna skrev 2014-03-03 10:57:07 följande:
    OJ förlåt jag missade att det var du Ts..trodde det var arbetsvegan. 

Ingen fara. Förstod att du säkert skrev till fel person
  • Arbetsvegan
    Oleanna skrev 2014-03-03 10:50:49 följande:
    Nej det behöver man inte men när någon ständigt mal på med påhopp och att tillskriva åsikter så ska den också få höra att det är fel, personen ska helt enkelt inte få stå oemotsagd.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-03 11:04:31 följande:

Ingen fara. Förstod att du säkert skrev till fel person
    Ja, för alla som kan läsa kan också konstatera att du från början har haft en mycket trist ton gentemot mig.
    Jag är dock glad att du insett det därför det Oleanna skrev om var att fortsätta på en från början trist ton.

• Duckan

Nej, jag köper inte kopior då jag vill ha äkta grejer. 
    Har precis ännu en gång varit i kopiornas förlovade land Dubai och många som bor där har kopior och de kan ta sina väskor och gå in i butiken och personalen där har inte en aning om att det är  justkopior trots att det kollar noga och borde veta vad de ska kolla efter.
    Så ja, nog går det att göra riktigt bra kopior.

• Anonym (Varför??)

Tack för alla svar, har fått lite ökad förståelse för hur många av er som köper kopior tänker kring det hela. Har varit mycket intressant att läsa era svar

• Anonym (Varför??)

Inga fler åsikter kring kopior?

Köper du dem? Varför?

Köper du dem inte? Varför inte?

• Åsa
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-04 09:02:56 följande:
    Inga fler åsikter kring kopior?
    Köper du dem? Varför?
    Köper du dem inte? Varför inte?

Hur definierar du kopior? Varor som du upplever snarlika ett märke du känner till? Varor där man satt på en fejkad logga? Ev annat?
  • Anonym (Varför??)
    Åsa skrev 2014-03-05 12:50:13 följande:
    Hur definierar du kopior? Varor som du upplever snarlika ett märke du känner till? Varor där man satt på en fejkad logga? Ev annat?

Varor med fejkad logga.

Att exempelvis en väska har liknande mönster är ju en sak, men att den har märke och hela faderullan är vad jag i grunden undrade över varför man köper.
  • Åsa
    Anonym (Varför??) skrev 2014-03-05 12:53:20 följande:

Varor med fejkad logga.
    Att exempelvis en väska har liknande mönster är ju en sak, men att den har märke och hela faderullan är vad jag i grunden undrade över varför man köper.
     Aha. Med definitionen "felaktig namnapp på" blir en del av mitt spontana svar överflödigt. Jag har nämligen stött på att märkesentusiaster uppfattat saker som kopior utan att köparen känt igen sitt inköp som "kopia" av viss vara med annat produktnamn, eller ens känner till "original"märket. Och så finns ju "inspiration" kors och tvärs och var gränsen för kopiering går. Personligen har jag fått kommentar att en vintagepryl jag äger "kopierat" ett märke som råkar vara nyare än vad prylen är
  • Åsa

Kläder/väskor är förstås bara en del av vad som kopieras. Återigen så kräver ju förståelse av att det är en kopia kunskap om originalet. Har accessoirintresserad bekant som gärna visar upp dyra "äkta" ägodelar men som inte hade en susning om att det finns "original" till hennes "femtiotals"stolar (där prisskillnaden är bra mycket större än mellan kopia och original på väsksidan), och det kan jag ju tycka är lite lustigt.

Värre tycker jag egentligen det är när industridetaljer kopieras och det inte "bara" handlar om varumärkesintrång  utan faktiskt kan bli en säkerhetsrisk om kopian har lägre kvalitet.

Svar på tråden Varför köper du kopior?