• Monsa

Hey Jude!

Detta är en spin-off på den gamla tråden "Jude-tråden".

Här finns ett härligt gäng som skriver om allt mellan himmel och jord och här följer några exempel;

Mat-tips/recept
    Bebisar/barn, graviditeter
    Hur man håller kosher
    Företagsideér
    Hur ofta man får blommor av sin karl
    Jobb
    Lägenheter
    Resor

Ja helt enkelt allt som har med ett vardagligt liv att göra.
    Det som är gemensamt för de som är här i tråden är att alla har någon slags anknytning till Judendomen.
    Under den första Judetråden så hände det mycket grejer, det blev ett fantastiskt gäng som kan prata om vad som helst och det bästa av allt är att det föddes en liten Noah den 6/2-06
    Vi väntar med spänning på nästa bebis som beräknas komma i Juli!

För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Dessa inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

Detta är en glad tråd och jag tycker att en beskrivning av denna tråd som Marcink gjort är så klockren;

"hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"

Marcink

• Svar på tråden Hey Jude!
  • Chaia

elims:

Aha.. Spännande Hur gör ni med sjögräs, wasabi och sådant? Finns det koshergodkända varianter?

• bubele

Sushi är jättegott . Hade kunnat äta det varannan dag om det inte varit för att man borde variera sin kost lite .

Elims
    har du provat konstgjord rom? Den smakar också precis som riktig, finns både röd och svart. Tror att den är gjord på alger.

För övrigt har min mamma varit väldigt mammig och sagt ungefär att "det förstår du väl att du kräks om du tar Ipren på fastande mage. Nu ser du till att äta var tredje timme och absolut när du tar tabletterna". Hon är gullig

• elims

Produkterna är ok. Wasabi har vi faktiskt från Israel, köpte sist vi var där.

Går ju inte ut och äter i Sverige på restaurang, men när jag bodde i Jerusalem brukade jag och mina kompisar gå till Hilton ibland på måndagkvällar och äta deras "all you can eat sushi buffet"! *dreggel dreggel*

• Chaia

elims:

Är det något särskilt märke som är OK eller är det generellt OK med sjögräs, wasabi, ingefära, risvinäger, soja? Jag brukar kolla kosherlistan lite då och då, men jag tror inte att jag sett något om detta där?

Sushibuffé.. HÄRLIGT!!

• elims

Chaia
    inget av det står på listan, har frågat generellt om sjögräs och risvinäger. Ingefäran är ju vanligtvis inlagd i just risvinäger, men skulle det vara någon annan vinäger så är den inte ok. Någon gång har jag också gjort egen inlag ingefära, det är inte så svårt. Kikomansoja är ok, står med på listan.

När ni köper hem sushin, köper ni utan fisk då eller?!

fajga
    Nä det har jag inte provat. Var hittar man sånt?

• bubele

Elims
    Välsorterade Ica och Coop tror jag. Hemköp oxå kanske. Något av märkena heter cavi-art

• elims

fajga
    fuskrom alltså, spännande! Ska kika i affären nästa gång och be rabbinen kolla upp det...

• bubele

Elims
    vet att en del sushirestauranger oxå använder sig av fuskrommen om man beställer vegansk sushi.

Själv äter jag morötter just nu...det är ju också lagom spännande

• Chaia

elims:

Fuskrommen finns på "vår" ica. Heter TångCaviar av märket Enghav. Den röda är inte kosher för den innehåller E120, men den svarta borde nog vara OK. Vi brukar använda den ibland. Riktigt god faktiskt.

Vi brukar oftast köpa sushi när dottern gått och lagt sig (myskvällsmat för oss ) och då brukar det bli en blandning av lax, tonisk och vegetariska bitar. Vi gör alltid jobbiga specialbeställningar Om vi ska äta hela familjen, så kör vi vegetariska bitar enbart.

• bubele

Chaia
    OJ....jag hade den röda på vegansk smörgåstårta till min lillasyster...hoppas att hon har glömt det!!! Fast det kanske var ett annat märke, har för mig att jag brukar kolla med henne om hon kan äta de olika E-varianterna. *skäms lite*