• Malinbarre

Vi som börjar med pergotime mars 2014

Hej! Jag har precis fått reda på att jag inte har någon ägglossning eller enstaka per år. Har inte fått någon diagnos men ska lämna prover imorgon på kvinnokliniken. Nu undrar jag om det är fler som ska börja med pergotime inom en snar framtid? :) ska vi följas åt? Det hade varit jätte roligt om vi kunde byta erfarenhet, symtom, tankar och bekymmer! Kram M

• Svar på tråden Vi som börjar med pergotime mars 2014
  • Joooo01
    Gweny skrev 2014-08-14 16:17:41 följande:

låter lovande! hur länge provade du pergotime innan du gick över till sprutor?

3 kurer pergotime, dubbeldos. Sen sprutor :)
  • KnytetsMamma

Precis varit hos gyn, det var ingen egen ägglossning, äggblåsan på 11 mm hade inte vuxit alls utan börjat sjunka ihop istället Rynkar på näsan. Känns så himla trist för hade sett fram emot det jättemycket. Men men ,nu är det nya tag. Tog första proveratabletten idag och sen på blödningsdag 5 blir det pergotime. Så nu ska jag försöka njuta av våra 2 veckors semester vi har och hoppas att det tar sig på nästa kur.

• Joooo01
    KnytetsMamma skrev 2014-08-15 09:07:57 följande:

Precis varit hos gyn, det var ingen egen ägglossning, äggblåsan på 11 mm hade inte vuxit alls utan börjat sjunka ihop istället Rynkar på näsan. Känns så himla trist för hade sett fram emot det jättemycket. Men men ,nu är det nya tag. Tog första proveratabletten idag och sen på blödningsdag 5 blir det pergotime. Så nu ska jag försöka njuta av våra 2 veckors semester vi har och hoppas att det tar sig på nästa kur.

Bra inställning! Ha en riktigt skön semester :)
  • KnytetsMamma

Måste tänka positivt och vet ju att jag kan bli gravid och vet också att pergotime har funkat för mig. Sen är det säkert inte 100% att det blir ägglossning vid alla kurer med pergotime men hoppas ju såklart. OM allt skulle gå vägen med ägglossning och att jag sen lyckas bli gravid kommer det bli syskon nästan exakt på storasysters 3-årsdag :) Men en sak i taget, först semester och njuta av den.

• Magnolia10

Åh, känner mig så ledsen och olycklig idag :( Alla mina vänner blir gravida utom jag. Just nu är det 5 st av mina vänner som ska ha barn. Känns som att jag får sms och samtal varenda dag med "glada" nyheter och för varje gång blir jag mer och mer ledsen. IVF verkar bli vår enda chans till graviditet och just nu är det ca ett halvårs väntetid på Sahlgrenska. Och min läkare har inte ens fått iväg remissen än... Jag känner mig så ensam och värdelös... Tycker att livet är så orättvist ibland. Jaja, ville bara skriva av mig lite...

• Magdalena88
    Joooo01 skrev 2014-08-14 16:01:00 följande:

Var på Vul idag och hade en rund och fin äggblåsa på 16 mm. Troligtvis äl på söndag/måndag :) jag har därmed svarat väldigt bra på sprutorna, då detta är dag 8. Med pergotime var jag mycket segare, fick då äl på dag 18-20. Så nu hoppas vi att det är vår tur den här gången!

Åh låter lovande!!! Har en nära vän som provat med allt i ett års tid och med sprutorna blev hon gravid på andra försöket. Hon är helt övertygad om att det är världens bästa sätt om man har lite seg ÄL eller pco. Håller tummarna!
  • Magdalena88
    Magnolia10 skrev 2014-08-15 12:34:02 följande:

Åh, känner mig så ledsen och olycklig idag :( Alla mina vänner blir gravida utom jag. Just nu är det 5 st av mina vänner som ska ha barn. Känns som att jag får sms och samtal varenda dag med "glada" nyheter och för varje gång blir jag mer och mer ledsen. IVF verkar bli vår enda chans till graviditet och just nu är det ca ett halvårs väntetid på Sahlgrenska. Och min läkare har inte ens fått iväg remissen än... Jag känner mig så ensam och värdelös... Tycker att livet är så orättvist ibland. Jaja, ville bara skriva av mig lite...

Men styrkekramar till dig!!!

Jag har ganska mycket erfarenhet av vården och om det är någonting jag lärt mig så är det att man ska vara envis och stå på sin sak. Ring dit med jämna mellanrum och kolla hur det går med din remiss samt hur det går med er kö. Visa dem att du verkligen mår dåligt över detta! Tillslut kommer säkert någon snäll själ sätta dig före i kön. Jag lovar dig att det funkar.

När jag hade en ofarlig tumör skulle dem ta ett år innan dem opererade ut den. Jag var ju såklart livrädd och vägrade vänta ett år. Men dem i princip talade om för mig att så är det punkt slut.

Jag ställde till med många scener och ringde varje vecka i en månad och så vips hade jag en operationstid och tumören var ute på "nolltid". Nu blev det långt men jag tror verkligen du kan påverka!!! Vi är så vana i Sverige med att bara vänta snällt på vår tur när det kanske inte alltid ska vara så (varför ska du må så dåligt om du KAN få hjälp tidigare?) lycka till!!!
  • Gweny

Jooo01>> ah ok, hoppas på att det är ett guldägg nu då och det blir ett fint plus frampå.

Knytetsmamma>> Så trist! Men hoppas ni kan koppla bort det under semestern och samla kraft och rå om varandra!  Känner själv att det gjort gott att vara iväg och komma ifrån allt det här en stund.

Magnoila>> uch vet hur det är när många runt om en är gravida och alla verkar ha så lätt...kvar står man på ruta 1.  Oj, är det så lång väntetid på sahlgrenska? Dit vi kommer tillhöra om det blir IVF frampå.

• KnytetsMamma

Ni som tagit mer än en kur med pergotime, om ni fått ägglossning av en viss dos t ex enkeldos, men inte blivit gravida och ni kört samma dos igen. Har ni då fått ägglossning varje gång? Anledningen till att jag undrar är för att jag åt ju min första enkeldos i maj och fick ägglossning och blev gravid men det blev ju tyvärr ma i juli. Nu ska jag börja med en ny kur enkeldos i slutet av augusti/början av september och då undrar jag ju såklart om det är självklart att man får ägglossning igen om man fick det första kuren. Någon som har erfarenhet av det?

• lillalängtan
    KnytetsMamma skrev 2014-08-17 11:44:18 följande:

Ni som tagit mer än en kur med pergotime, om ni fått ägglossning av en viss dos t ex enkeldos, men inte blivit gravida och ni kört samma dos igen. Har ni då fått ägglossning varje gång? Anledningen till att jag undrar är för att jag åt ju min första enkeldos i maj och fick ägglossning och blev gravid men det blev ju tyvärr ma i juli. Nu ska jag börja med en ny kur enkeldos i slutet av augusti/början av september och då undrar jag ju såklart om det är självklart att man får ägglossning igen om man fick det första kuren. Någon som har erfarenhet av det?

Hej.
    Jag är verkligen inget proffs på detta men min gyn utgår ifrån att jag får ÄL av pergotime då jag fick det under första kuren (då gjordes både VUL och blodprov). Cyklerna därefter gjorde använde jag endast ÄL-tester själv, men dessa gav iaf utslag vid samma dagar under varje cykel. Så för mig verkar det som att pergotime fungerat varje gång (har även blivit gravid, men det slutade tyvärr i mf).

Tror inte det är helt 100% att samma pergokur fungerar varje gång, kroppen kan ju förändras... men iom att det inte gått så lång tid sen en enkelkur fungerade för dig så verkar det väl troligt att det gör det nu med? Jag håller tummarna för dig.

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime mars 2014