• Malinbarre

Vi som börjar med pergotime mars 2014

Hej! Jag har precis fått reda på att jag inte har någon ägglossning eller enstaka per år. Har inte fått någon diagnos men ska lämna prover imorgon på kvinnokliniken. Nu undrar jag om det är fler som ska börja med pergotime inom en snar framtid? :) ska vi följas åt? Det hade varit jätte roligt om vi kunde byta erfarenhet, symtom, tankar och bekymmer! Kram M

• Svar på tråden Vi som börjar med pergotime mars 2014
  • hellohello84
    KnytetsMamma skrev 2014-08-17 11:44:18 följande:

Ni som tagit mer än en kur med pergotime, om ni fått ägglossning av en viss dos t ex enkeldos, men inte blivit gravida och ni kört samma dos igen. Har ni då fått ägglossning varje gång? Anledningen till att jag undrar är för att jag åt ju min första enkeldos i maj och fick ägglossning och blev gravid men det blev ju tyvärr ma i juli. Nu ska jag börja med en ny kur enkeldos i slutet av augusti/början av september och då undrar jag ju såklart om det är självklart att man får ägglossning igen om man fick det första kuren. Någon som har erfarenhet av det?

Jag tog enkel kur 4 gånger efter varandra och min gyn kollade bara med blodprov första gången och sa att får man bekräftat att man hade ägglossning då så kunde man räkna med att få det kommande kurer också. På 5e enkelkuren fick jag dock inte ÄL, så som det kan vara även utan pergotime fick jag förklarat. All lycka till!
  • Magnolia10

Då har man varit hos läkaren igen! Som vi anade anser de sig inte kunna hjälpa oss mer utan skickade idag remiss till Sahlgrenska för IVF. Känns både bra och dåligt. Är ju skönt att processen kommer igång och att man har en verklig chans till graviditet att se fram emot, men samtidigt lite tråkigt att Pergotime inte funkade. Jag har nu ätit 5 kurer sammanlagt och kommer inte att äta fler i väntan på IVF då min läkare tyckte att min kropp behöver få vila! Så sista BIM för mig är ca 30/8 :) Självklart håller vi tummarna för att det äntligen tagit sig så vi slipper IVF :)

• Gweny
    Magnolia10 skrev 2014-08-20 13:27:30 följande:

Då har man varit hos läkaren igen! Som vi anade anser de sig inte kunna hjälpa oss mer utan skickade idag remiss till Sahlgrenska för IVF. Känns både bra och dåligt. Är ju skönt att processen kommer igång och att man har en verklig chans till graviditet att se fram emot, men samtidigt lite tråkigt att Pergotime inte funkade. Jag har nu ätit 5 kurer sammanlagt och kommer inte att äta fler i väntan på IVF då min läkare tyckte att min kropp behöver få vila! Så sista BIM för mig är ca 30/8 :) Självklart håller vi tummarna för att det äntligen tagit sig så vi slipper IVF :)

Oj så spännande att ändå tagit det steget nu. Sa dem hur länge ni kommer få vänta att komma dit? Hörde 6 mån väntetid. Vi kommer ju också tillhöra där, så får följa hur det går för dig. Men såklart vi hoppas du kan få plusa nu istället.
  • Magnolia10

Gweny--> Ja det känns skönt! Nu kan man slappna av lite i väntan på det och slippa alla ägglossningstester, väntan på bim och ultraljudsundersökningar! 6 månader är väntetiden på första besöket och sen tar det väl ytterligare nån månad eller två tills processen startar om jag förstod det rätt! Känns såklart lite segt och vi kommer nog att överväga att göra ett privat försök i väntan på Sahlgrenska. Kostar 29000 dock men kan ju vara värt det! Min läkare arbetar på Nordic IVF center och gav oss bra info om hur det funkar :) Hur många kurer har du ätit?

• rudbeckian

Magnolia - fanns det inte något annat som kunde testas, sprutor etc? Har du fått äl av pergotime? Jag är på min tredje enkelkur och fått äl varje gång. Ska dock till läkaren nästa vecka så vi får se vad som bestäms då. Jobbigt med lång väntetid, som man inte väntat tillräckligt..

• Magnolia10

Rudbeckian--> Jag har fått ägglossning på alla kurer men det vill sig inte ändå. Min läkare tycker att sprutor är onödigt då jag ju ändå fått äl av Pergotime och att det är lätt att bli överstimulerad av sprutor. Nä, ännu mer väntetid är ju inte så kul så jag tror faktiskt att det blir ett privat försök runt jul :)

• Gweny

Idag ringde min gynekolog från landstinget, han kollade igenom alla mina värden osv men började med en gång prata om Göteborg(IVF) men att dem först måste kolla mina äggstockar. Så vid nästa mens(hoppas dock att det ska ta sig nu) så kommer jag få komma in och göra spolning.  Lite nervöst, många verkar tycka det gör väldigt ont. Men då har vi iallafall en plan om nu den fördömda mensen skulle komma och det inte tagit sig.  Men han sa ingenting om pergotime, men verkar vilja göra spolningen först och främst.

Min privata tyckte ju att vi kan prova pergotime först och sen om det verkar behövas, göra spolning. Tänk så olika dem resonerar.  Men bägge verkar iallafall inriktade att skicka oss till Gbg, ifall inget hjälper.

• Gweny
    Magnolia10 skrev 2014-08-20 19:28:09 följande:

Gweny--> Ja det känns skönt! Nu kan man slappna av lite i väntan på det och slippa alla ägglossningstester, väntan på bim och ultraljudsundersökningar! 6 månader är väntetiden på första besöket och sen tar det väl ytterligare nån månad eller två tills processen startar om jag förstod det rätt! Känns såklart lite segt och vi kommer nog att överväga att göra ett privat försök i väntan på Sahlgrenska. Kostar 29000 dock men kan ju vara värt det! Min läkare arbetar på Nordic IVF center och gav oss bra info om hur det funkar :) Hur många kurer har du ätit?

Ja, måste verkligen vara skönt att slippa planera och tänka på allt med bim osv som du säger. men 6 månader, plus extra tiden är ju en evighet att vänta när man är i denna karusellen...men men vad gör man inte.

Jag är bara på min 1a kur, skulle börjat redan i våras men blev stoppat då jag hade så dåliga sköldkörtelvärden.
  • Magnolia10

Gweny: Men hoppas att Pergo plus bättre värden är det som funkar för dig nu då! :) De säger ju att om man lyckas med pergotime så är det under någon av de tre första kurerna :) Jag har PCO så där är mitt problem. Ingen egen ägglossning och med pergotime så verkar det vara dåliga ägg som lossnar... Är inte det minsta överviktig heller så jag kan tyvärr inte banta för att förbättra oddsen...

• Gweny
    Magnolia10 skrev 2014-08-21 10:54:50 följande:

Gweny: Men hoppas att Pergo plus bättre värden är det som funkar för dig nu då! :) De säger ju att om man lyckas med pergotime så är det under någon av de tre första kurerna :) Jag har PCO så där är mitt problem. Ingen egen ägglossning och med pergotime så verkar det vara dåliga ägg som lossnar... Är inte det minsta överviktig heller så jag kan tyvärr inte banta för att förbättra oddsen...

uch att det är så mycket emot oss! Är ju tillräcklig svårt att bli gravid som "normal" så att säga.  Jag har ju både PCO och hypothyreos(underfunktion av sköldkörteln)  Jag har få egna äl, men nog inte varit många det senaste året. gjorde äl-stickor ett tag, men var nog bara en gång det visade.  Är dock överviktig, gått rasande fort senaste två åren, alltid varit normalviktig innan, men nog att göra med sköldkörteln har dem sagt. så jag måste ju kämpa med vikten också nu....  pust!!  Får ju inte göra IVF med för hög BMI heller.
Svar på tråden Vi som börjar med pergotime mars 2014