• SCG

Hur långt mellan barnen?

Hej!
    Hur många år/månader är det mellan era barn? Fördelar/nackdelar med det? Vilken är den optimala tidslängden mellan barnen tycker du? Motivera gärna!

Vi är 30 resp 35 år gamla och har en son på ca 5 mån. Vi vill gärna ha ett barn till och funderar på om det är bäst att "köra på" och börja försöka igen till sommaren/hösten eller om det är bättre att vänta. Läste i ngn tråd här att det är synd om de barn som föds tätt. Jag är ju lite novis i den här barnvärlden, så jag förstår inte riktigt varför? Om ngn kan förklara det också vore jag tacksam.

Tack på förhand för bra tips och nya infallsvinklar!

Lisa

• Svar på tråden Hur långt mellan barnen?
  • Monchichier
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-04 12:29:58 följande:

Det var ett rätt märkligt svar. Jag kan inga forskningsrapporter utantill, men man brukar ha ett grundläggande hum om premisser, metod, slutsatser etc kring studier man refererar till.
    Om du känner ett behov att att veta det så finns Scholar helt öppet till ditt förfogande.
  • SCG
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-04 12:29:58 följande:

Det var ett rätt märkligt svar. Jag kan inga forskningsrapporter utantill, men man brukar ha ett grundläggande hum om premisser, metod, slutsatser etc kring studier man refererar till.
    Ja, man blir ju nyfiken på varför 4 år är optimalt.

Monhichier, du minns inget mer så jag kan söka fram det själv? Typ om du läst det i nån artikel eller på nån hemsida eller så?

• SCG
    Monchichier skrev 2014-03-04 12:48:17 följande:
    Om du känner ett behov att att veta det så finns Scholar helt öppet till ditt förfogande.
    ok, såg ditt svar nu. Ska kolla upp det!
  • Monchichier
    SCG skrev 2014-03-04 12:52:58 följande:
    Ja, man blir ju nyfiken på varför 4 år är optimalt.

Monhichier, du minns inget mer så jag kan söka fram det själv? Typ om du läst det i nån artikel eller på nån hemsida eller så?

Har läst en del amerikanska undersökningar, kommer tyvärr inte ihåg från vilka forskare eller titeln.
    Upp till två år är risken stor att syskon blir pseudotvillingar, vilket har fler nackdelar än fördelar. Över 6 år blir man ensambarn. Det har med rivalitet, utvecklingsfaser och sådant. Också vilket kön syskonen har spelar roll.

Det finns ju också forskare som inte håller med, som med precis allt annat. 
  • lovely89

mellan mina två nu är det 19 månader, och de har så himla roligt tillsammans och ångrar inte att jag skaffade tätt..
    Snart kommer tredje och det kommer skilja 4 år och 4 månader mellan den yngsta och bebisen..
    Det känns lite långt men vad gör man när tiden tidigare inte passat ?? 
    Men det kommer nog bli bra i slutändan.. :) Hellre tätt en för glest..

• Cam75

För och nackdelar med allt! Har 2 sjövilda pojkar med 1 år och 5 mån mellan. Extremt arbetsamt. På gränsen till att kosta mig psyke och relation.. men som sagt det finns ju inget facit. Lycka till!

• Zirap

Vi har 2 år och 3 mån mellan våra pojkar, äldsta har precis fyllt 4. För oss som föräldrar har det varit väldigt jobbigt och såhär i efterhand kan jag tro att 3,5 års åldersskillnad hade varit optimalt för vår familj. Däremot tror jag att det kommer att kännas bättre när de blir lite äldre att det inte är längre mellan dem.

• Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 13:09:49 följande:
    Har läst en del amerikanska undersökningar, kommer tyvärr inte ihåg från vilka forskare eller titeln.
    Upp till två år är risken stor att syskon blir pseudotvillingar, vilket har fler nackdelar än fördelar. Över 6 år blir man ensambarn. Det har med rivalitet, utvecklingsfaser och sådant. Också vilket kön syskonen har spelar roll.

Det finns ju också forskare som inte håller med, som med precis allt annat. 
    För att så bombsäkert hävda att det finns grundliga vetenskapliga studier som hävdar att den ultimata åldersskillnaden är 4 år, så verkar du rätt osäker på rätt mycket. 

Alla som läser/läst vetenskapliga studier vet att frågeställning, urval, metod etc etc är avgörande för det utfall man får vilka tolkningar och slutsatser man gör. Du får hemskt gärna länka till den studie som kategoriskt hävdar att den ultimata åldersskillnaden är 4 år, för någon sådan har jag aldrig stött på. Lika uppenbart är det när man läser studier om t.ex. samsovning, amningens fördelar etc. Omständigheterna är avgörande.

För att ge ett konkret exempel här från FL. En mamma ställde frågan här för inte så länge sedan (efter att ha hört/läst just att det är bäst med 4 år mellan syskon) om det var värst för hennes barn (i åldern 1,5-2 år) att få ett syskon eller börja i förskola. Om man skulle göra en studie som studerade just det, vilket utfall hade man fått då och vad skulle man dra för slutsatser utifrån det? 

Det finns så mycket runt omkring som påverkar att man måste ta hänsyn till en massa premisser runt det enskilda barnet. Däremot kan man självklart titta på nackdelar man sett med t.ex. täta syskon för att dra lärdom om hur man kan minska eller helt undvika dessa problem. 
  • Maggimou

Tre år emellan är perfekt! Då förstår de "vänta lite" och kan göra ganska mycket själva, typ klä på sig. (Och man kan stötta lite samtidigt som man har en annan unge hängandes i tutten)

Svar på tråden Hur långt mellan barnen?