• SCG

Hur långt mellan barnen?

Hej!
    Hur många år/månader är det mellan era barn? Fördelar/nackdelar med det? Vilken är den optimala tidslängden mellan barnen tycker du? Motivera gärna!

Vi är 30 resp 35 år gamla och har en son på ca 5 mån. Vi vill gärna ha ett barn till och funderar på om det är bäst att "köra på" och börja försöka igen till sommaren/hösten eller om det är bättre att vänta. Läste i ngn tråd här att det är synd om de barn som föds tätt. Jag är ju lite novis i den här barnvärlden, så jag förstår inte riktigt varför? Om ngn kan förklara det också vore jag tacksam.

Tack på förhand för bra tips och nya infallsvinklar!

Lisa

• Svar på tråden Hur långt mellan barnen?
  • nozpa
    En blå giraff skrev 2014-03-15 11:37:04 följande:

Det är väl OK bara man är medveten om att det kan bli så. Men ibland hör man ju att folk får en chock med barn nr 2 som föds tätt och inte är lika lätt som nr 1.
    Jo det är klart. Nä, vi trodde verkligen att vi skulle få igen allt som uteblev med första. Och blev snarare förvånade över att det inte blev vakennätter och kolik och panik typ.
  • Det vackraste
    nozpa skrev 2014-03-15 11:31:23 följande:
    Vi är sådana. Vi förberedde oss på att få igen allt med nummer 2. Alltså verkligen "värsta" tänkbara. Nu blev det inte så. Men vi var bägge 2 hemma på heltid för att bägge 2 skulle få den tid dom behövde. Så 6 månader var vi hemma tillsammans alla 4. Nu jobbar maken 4 dagar de flesta veckor, ibland 3. Fast orken är det inga problem med. Men vi vet att vi hade tur.

Hur har man råd att vara hemma på heltid båda två i sex månader? Är ni rika? Det är nog iaf inte så många som kan göra så... Men kul för er!
  • nozpa
    Det vackraste skrev 2014-03-15 11:41:41 följande:

Hur har man råd att vara hemma på heltid båda två i sex månader? Är ni rika? Det är nog iaf inte så många som kan göra så... Men kul för er!
    Vadå hur? Det är väl inget svårt att vara hemma bägge 2? Eller ja, jag vet att inte alla kan det. Men vi hade planerat för detta innan. Klart att det är en skillnad att förlora massa pengar varje månad. Men det hade vi satt undan pengar för så det var ingen omställning så.
  • Det vackraste
    En blå giraff skrev 2014-03-15 11:37:04 följande:
    Det är väl OK bara man är medveten om att det kan bli så. Men ibland hör man ju att folk får en chock med barn nr 2 som föds tätt och inte är lika lätt som nr 1.

Jag fick def en tvåbarnschock och inte blev det lättare av att förlossningen hade varit obehaglig och att bebisen fick kraftiga eksem över hela kroppen, mjölkproteinallergi, pälsdjursallergi och astma. Första barnet hade ingenting sånt så vi var inte alls beredda på att något sånt kunde utveckla sig. Då var det tufft att ingen av barnen hade fyllt två år ens!
  • Det vackraste
    nozpa skrev 2014-03-15 11:47:33 följande:
    Vadå hur? Det är väl inget svårt att vara hemma bägge 2? Eller ja, jag vet att inte alla kan det. Men vi hade planerat för detta innan. Klart att det är en skillnad att förlora massa pengar varje månad. Men det hade vi satt undan pengar för så det var ingen omställning så.

Ja hur? Alla kan definitivt inte det. Men som sagt, skönt för er att ni kunde det.
  • jagVILL86

21 månader har vi mellan våra pojkar. Tycker det är bra för de har jätte roligt tillsammans.

• En blå giraff
    Det vackraste skrev 2014-03-15 11:50:54 följande:

Jag fick def en tvåbarnschock och inte blev det lättare av att förlossningen hade varit obehaglig och att bebisen fick kraftiga eksem över hela kroppen, mjölkproteinallergi, pälsdjursallergi och astma. Första barnet hade ingenting sånt så vi var inte alls beredda på att något sånt kunde utveckla sig. Då var det tufft att ingen av barnen hade fyllt två år ens!

Precis. Jag tycker det är synd att lägga fram det som en stor fördel att få barn väldigt tätt. För se bara här på FL så översvämmas det av trådar från utmattade mammor som har två små tätt och kanske inte har tänkt på hur tufft det kan vara. Alla gör ju som de vill, men kan man vänta lite med tvåan så varför inte.
  • Det vackraste
    nozpa skrev 2014-03-15 11:47:33 följande:

Är glad för er skull. Men om ni kunde vara hemma båda två i sex mån och nu efter ett år så jobbar din make bara 3-4 dagar i veckan så bör han ha ganska bra lön och lätt att ordna med sitt jobb. Vet faktiskt ingen som har kunnat göra så, men det kanske är vanligare än jag tror?
  • Kina79

Vi har 2 år och 2 månader mellan de första. Sen var de 4 och 6 när lillasyster föddes. För oss var detta perfekt!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Lovisa09

Har exakt 2 år mellan mina. Fick tvillingar andra gången så det har varit tufft. Nu är de 4 år resp 2 år till sommaren. Och jag har nog i efterhand emellanåt önskat att det var lite längre tid mellan dem. Men det beror väl mest på att man fick två andra gången. Första barnet tog tid på sig att bli till så vi tänkte att det blir nog så andra gången med men då tog det sig på första försöket????

• blomman12
    Maggimou skrev 2014-03-04 19:54:42 följande:
    Tre år emellan är perfekt! Då förstår de "vänta lite" och kan göra ganska mycket själva, typ klä på sig. (Och man kan stötta lite samtidigt som man har en annan unge hängandes i tutten)

Nja, det är nog individuellt. Vår son på 3,5 år förstår verkligen inte vad vänta beryder och vi får ofta hjälpa honom att klä på sig för han får raseriutbrott när han inte klarar det.
Svar på tråden Hur långt mellan barnen?