• SCG

Hur långt mellan barnen?

Hej!
    Hur många år/månader är det mellan era barn? Fördelar/nackdelar med det? Vilken är den optimala tidslängden mellan barnen tycker du? Motivera gärna!

Vi är 30 resp 35 år gamla och har en son på ca 5 mån. Vi vill gärna ha ett barn till och funderar på om det är bäst att "köra på" och börja försöka igen till sommaren/hösten eller om det är bättre att vänta. Läste i ngn tråd här att det är synd om de barn som föds tätt. Jag är ju lite novis i den här barnvärlden, så jag förstår inte riktigt varför? Om ngn kan förklara det också vore jag tacksam.

Tack på förhand för bra tips och nya infallsvinklar!

Lisa

• Svar på tråden Hur långt mellan barnen?
  • Monchichier
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-04 14:51:36 följande:
    För att så bombsäkert hävda att det finns grundliga vetenskapliga studier som hävdar att den ultimata åldersskillnaden är 4 år, så verkar du rätt osäker på rätt mycket. 

Alla som läser/läst vetenskapliga studier vet att frågeställning, urval, metod etc etc är avgörande för det utfall man får vilka tolkningar och slutsatser man gör. Du får hemskt gärna länka till den studie som kategoriskt hävdar att den ultimata åldersskillnaden är 4 år, för någon sådan har jag aldrig stött på. Lika uppenbart är det när man läser studier om t.ex. samsovning, amningens fördelar etc. Omständigheterna är avgörande.

För att ge ett konkret exempel här från FL. En mamma ställde frågan här för inte så länge sedan (efter att ha hört/läst just att det är bäst med 4 år mellan syskon) om det var värst för hennes barn (i åldern 1,5-2 år) att få ett syskon eller börja i förskola. Om man skulle göra en studie som studerade just det, vilket utfall hade man fått då och vad skulle man dra för slutsatser utifrån det? 

Det finns så mycket runt omkring som påverkar att man måste ta hänsyn till en massa premisser runt det enskilda barnet. Däremot kan man självklart titta på nackdelar man sett med t.ex. täta syskon för att dra lärdom om hur man kan minska eller helt undvika dessa problem. 
    Du är väldigt välkommen att ge en källa som du tycker uppfyller alla kriterier (vilket jag antar att ett exempel från FL inte gör) på att den ultimata åldersskillnaden är något annat än 4 år.
  • fluu

Vi vill ha långt hopp mellan. Sådär en sex- åtta år. Jag vill inte ha två små med väldigt liknande behov samtidigt... och så hade jag blivit galen av fler småbarn ;) Ni är ju inte urgamla direkt så vill ni vänta lite.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MoMaJo

Jag har nästa tre år och det är inget jag rekommenderar. Av följande anledningar:
    1. Du är höggravid när första kommer i första trotsåldern. Det är jobbigt nog att vara gravid och sedan ha ett barn som håller på att frigöra sig, nä inte toppen kul.
    2. Har du otur har du två blöjbarn. Vi jobbade hårt med att slippa det och lyckades när den nyfödda var 1 vecka.
    3. När det är dags för den stora att börja förskoleklass sker det en stor förändring i dennes liv och 6 års trotsen kommer samtidigt som den lilla håller på att frigöra sig i 3 års trotsen. Då vet man att man lever :)

Så jag säger antingen 2-2,5 eller 4 år emellan. Hade hoppas på drygt 2 år emellan mina men nr 2 tog lite tid att få till.
    Nu är mina 4 o 7 år och vi har en lite lugnare tillvaro.

• Flickan och kråkan
    Monchichier skrev 2014-03-04 19:59:05 följande:
    Du är väldigt välkommen att ge en källa som du tycker uppfyller alla kriterier (vilket jag antar att ett exempel från FL inte gör) på att den ultimata åldersskillnaden är något annat än 4 år.
    Hela poängen är att det är helt omöjligt att vetenskapligt hävda att det överhuvudtaget finns en ultimat åldersskillnad. Det finns ingen vetenskaplig studie som hävdar detta....av naturliga och logiska skäl . Jag reagerade på ditt absoluta påstående, som du heller inte kunnat backa upp på något sätt. Vad gäller exemplet från FL så var det ett exempel på att premisserna är helt avgörande när man gör vetenskapliga studier och att man som läsare av en vetenskaplig studie måste vara medveten om dessa. Det är ockå den typen av individuella omständigheter som gör att ingen vetenskaplig studie just skulle hävda att det finns en ultimat åldersskillnad. 

Jag har inte hävdat att det finns en ultimat åldersskillnad. Det har däremot du gjort och att denna är helt oberoende av alla premissr. Jag önskar därför att du backar upp ditt påstående och inte bara säger att du har läst en massa (du vet inte vad) och att jag kan googla.
  • LuckyLips

Någon skrev att det är dåligt med att ha barn tätt för då blir de som pseudotvillingar. (om du minns) Vad är dåligt med det? Är det då dåligt att vara tvillingar?

Nu har jag tre barn, en enlingoch så tvillingar. Det är 15 månader mellan de. Och ja, det har varit kämpigt och krävande. Men samtidigt finns det fördelar som att blöjåren är kortare, men jag tyckte inte det var/är jobbigt att ha flera blöjbarn. Förhoppningsvis så får de en nära relation till varandra, nu leker de ganska bra ihop men de är fortfarande små(3 och snart 2) så deras lek och samarbete har ju inte utvecklats helt än.

• sillap82

Inte tänk så mycket gör det som känns rätt för er. Jag har en bror som är 1 år yngre och de är så djävla bra! Själv har jag 2 söner på 4 och 2 1/2  visst blir de lite strid ibland men det är de helt klart värt skulle gärna haft de ännu tätare ! Lyssna inte på vad andra har att säga barn tar ingen skada av att ha massa täta syskon, de ända barn tar skada av är att inte ha riktiga föräldrar! Denna generationen ska verka göra upp för alla" fel" våra föräldrar gjorde och samhället öser oss med "vetenskapliga bevis teorier" bullshit! Så djävla trött på alla dessa regler! sunt förnuft räcker gott och väl och massa kärlek

• FruMadde4barnTätt

jag har 4 barn tätt och de kivar mycket och slåss en del sedan har jag 4 mycket viljestarka barn.
    Det fungerar bäst med utelek. Eget rum måste alla ha för att må bra här. 
    De har samtidigt mycket roligt ihop Glad
    Bäst fungerar det mellan 7 åringen och 3 åringen eller mellan 6 åringen och 3 åringen, de kivar inte så mycket när det är större åldersskillnad. 

• puss
    Monchichier skrev 2014-03-04 13:09:49 följande:
    Har läst en del amerikanska undersökningar, kommer tyvärr inte ihåg från vilka forskare eller titeln.
    Upp till två år är risken stor att syskon blir pseudotvillingar, vilket har fler nackdelar än fördelar. Över 6 år blir man ensambarn. Det har med rivalitet, utvecklingsfaser och sådant. Också vilket kön syskonen har spelar roll.

Det finns ju också forskare som inte håller med, som med precis allt annat. 
    Vad är det för nackdelar med det? Om du minns?
  • FruMadde4barnTätt

Samtidigt så har de syskon som är tätt mycket roligt ihop och dras till varandra och leker mycket ihop och vill ofta göra samma saker då de är så nära i ålder.
    så jag tycker det är bra med barnen tätt, 

• Monchichier
    puss skrev 2014-03-14 07:35:50 följande:
    Vad är det för nackdelar med det? Om du minns?
    Större konkurrens, problem med relationer i vuxen ålder, indentitetskriser, etc. Sedan beror det på vilket kön syskonen har. Andra problem med lillasyster och storebror än vad det blir med två av samma eller storasyster och lillebror.

Visst, syskonen kanske har mycket av varandra när de är barn, men chanserna att deras relation blir bra livet ut ökar om det är några år mellan.

Det är alldeles för tidigt på morgonen. Jag återkommer med mer konstruktivt när jag fått i mig en espresso och två alvedon
Svar på tråden Hur långt mellan barnen?