• Anonym (dubbel)

Min man lever dubbelliv

Utåt är vi ett lyckligt par, med väluppfostrade och fina barn, inuti är det nog okej, just nu har vi knappt ett sexliv för att jag är nyförlöst, han har även aptit för män och jag har inte det könet så han lever dubbelliv.
    Ingen vet om hans böjelser förutom jag.
    Hur hamnade vi här? Hur hamnar ett straight par i ett sånt här konstigt läge? För att han vågade vara öppen med mig, berätta om sina fantasier och jag kände att jag är inte en man, varför ska jag förhindra honom? Han är inte lycklig med bara mig, mitt kön är inte dubbelt och jag kommer aldrig kunna erbjuda han samma sak, liksom, en sexleksak är inte äkta vara.
    Om jag var intresserad av kvinnor så skulle jag också få löpa.
    Men det är just de kvällarna när han ska iväg, jag vet precis vad han har på sin profil, vad han skriver, hur de ser ut och vad de ska göra, jag säger om det är okej eller inte, vilket gör att när han kommer hem, så är det så stelt, vi pratar knappt, jag har svårt att vara nära honom, jag blir äcklad, han har också svårt att vara nära mig, han vet inte vad han ska säga eller göra, det är en otroligt pinsam tystnad när han duschar, borstar tänderna och lägger sig i sängen, enda gången vi aldrig ligger nära varandra, för blandade känslor.
    Dagarna som kommer så är det först tyst och stelt, det blir bättre och sen fungerar vi igen precis som vanligt.
    Ibland undrar jag varför inte han bara nöjer sig med mig, är det för att han är bisexuell eller är det jag som är felet? Jag har inte dubbelkön men jag är ändå hans kärlek.
    Jag vill säga sluta upp med det, samtidigt som jag vill att han ska vara lycklig.
    FInns det andra kvinnor som ger frikort till att mannen får träffa samma kön? Som vill dela tankar med mig!

• Svar på tråden Min man lever dubbelliv
  • Fjäril Vingad

Det är inte otrohet när du vet om det. Man är bara otrogen om man går bakom någons rygg! (för er som tycker att detta är otrohet).

Men ni måste nog prata mer om det här tror jag, och du kanske också fundera på vad det är som gör att du mår dåligt. Måste du nödvändigtvis alltid veta när han träffar andra? Kan han sköta det på en tid då du inte vet exakt när det sker, så att det slipper bli så konstigt? Eller skulle det vara bättre för dig att faktiskt få träffa killarna han träffar, så att du vet vem det är han spenderar sin tid med?

Ni kanske behöver omvärdera reglerna, eller tydliggöra dem på annat sätt?

(Min pojkvän är inte bi så han träffar inte andra killar; vi är dock poly båda två och både han och jag är fria att träffa andra när vi så vill. Vi är öppna om det så det är ingen stor sak för oss. Visst kan vi känna svartsjuka, men vi pratar öppet om det så det är inget problem liksom.)

• Anonym (........)

uppenbarligen så klarar du inte av att han lever sitt dubbel liv..

Det är riktigt äckligt att han går ut & knullar med andra män sen kommer hem till dig & barnen. Han kan ju få alla möjliga sjukdomar??
    HIV?
    Min farbror gjorde exakt samma sak, han levde oxå ett dubbel liv. han blev smittad av HIV & dog.
    Han han smitta sin fru med det.

Något att tänka på kanske!

• Ess
    Anonym (dubbel) skrev 2014-03-07 10:51:01 följande:
    Han vill dela livet med mig, jag är aldrig orolig att han skulle bli kär i någon av de han träffar och lämnar mig och sin familj, jag vet precis vilka de är, allt är öppet, det är jag som godkänner och skapar spelreglerna, jag har kontrollen, det är inte alltid jag mår bra över situationen, men jag ger det en chans, för att jag älskar honom. Jag tycker det är stort att han har vågat tala om hans innersta hemlighet för mig! Är inte lätt att bara stänga dörren för det och kräva att lev ett normalt svensson liv. Han har aldrig utforskat den här sidan om sig själv och jag gör så att han vågar. Jag vill att han ska hitta vem han är och vara tillfreds med det.
    Jag tror att lika barn leka bäst. Det måste va ta och ge, för annars så känner sig den ena utnyttjad och får inget igen. Du är ju inte intresserad av kvinnor eller polyförhållande. 
    Det är lätt för din man att säga åt dig att du får lov att träffa kvinnor utanför förhållandet, du är ju inte intresserad av sådana. 
    Du skriver att du har makten! Har du egentligen det?
    Så länge det är inom hans ramar så får du bestämma, men den stora frågan om han ska va otrogen eller inte, där har han själv dragit linjerna.

Han kan inte både ha kakan och äta den. Är han homosexuell, så får han stå för det och leva med en man istället. Är han bi och älskar dig, så har han gjort sitt val utav partner och får leva med dig. Vill han inte det så får han gå.

Inne på "sex o samlevnad" finns det par som lever i öppna förhållanden. Men det som får det att fungera är att båda är på samma våglängd och båda trivs med det.
  • Shades
    Fjäril Vingad skrev 2014-03-07 10:56:38 följande:
    Det är inte otrohet när du vet om det. Man är bara otrogen om man går bakom någons rygg! (för er som tycker att detta är otrohet).
    Ur min synvinkel är det otrohet mot henne under förevändning att hon inte kan ge det han vill ha i brist på rätt "utrustning". Han är alltså inte henne trogen. Sedan spelar det ingen roll om hon vet det eller inte.

Men, jag påstår inte att all form av "polyamouri" är fel, bara den där den ena eller andra parten tar skada av den. Själv har jag inga problem med att ha flera tillfälliga partners, men så har jag inget uttalat förhållande med någon av dem heller. Skulle jag ha det så vore det endast en av dem och då hade jag upphört med de andra. Ingen värdering i det utan that's how I roll :)
  • Fjäril Vingad
    Shades skrev 2014-03-07 11:14:39 följande:
    Ur min synvinkel är det otrohet mot henne under förevändning att hon inte kan ge det han vill ha i brist på rätt "utrustning". Han är alltså inte henne trogen. Sedan spelar det ingen roll om hon vet det eller inte.

Men, jag påstår inte att all form av "polyamouri" är fel, bara den där den ena eller andra parten tar skada av den. Själv har jag inga problem med att ha flera tillfälliga partners, men så har jag inget uttalat förhållande med någon av dem heller. Skulle jag ha det så vore det endast en av dem och då hade jag upphört med de andra. Ingen värdering i det utan that's how I roll :)
    Men är det en förevändning om han är bisexuell till sin läggning? Han har en sexuell läggning han inte rår för. Sen visst, han är i ett förhållande med en kvinna. MEN, han tog upp frågan med sin partner och hon gav sitt okej till att han får leva ut sin andra sida. Han gjorde det alltså inte bakom hennes rygg.

Likadant kan det ju vara för par som levt monogamt men där de öppnar upp för varann att träffa andra partners (av samma eller andra könet). Man pratar om det och får leva ut sin sexualitet på det sätt som man mår bra av.

I min värld är otrohet något man gör bakom någons rygg, inte pratar om, inte låter den andra veta.
  • Ess
    Fjäril Vingad skrev 2014-03-07 10:56:38 följande:

Men ni måste nog prata mer om det här tror jag, och du kanske också fundera på vad det är som gör att du mår dåligt. Måste du nödvändigtvis alltid veta när han träffar andra? Kan han sköta det på en tid då du inte vet exakt när det sker, så att det slipper bli så konstigt? Eller skulle det vara bättre för dig att faktiskt få träffa killarna han träffar, så att du vet vem det är han spenderar sin tid med?

Ni kanske behöver omvärdera reglerna, eller tydliggöra dem på annat sätt?

(Min pojkvän är inte bi så han träffar inte andra killar; vi är dock poly båda två och både han och jag är fria att träffa andra när vi så vill. Vi är öppna om det så det är ingen stor sak för oss. Visst kan vi känna svartsjuka, men vi pratar öppet om det så det är inget problem liksom.)
    Jag håller inte med dig i det första stycket. Hon vet visserligen om det, MEN hon trivs inte med situationen, utan mår bara dåligt av det. Hon har liksom bara gått med på det för att hon älskar honom, frågan är hur länge den kärleken räcker när hon inte delar hans syn och livsstil.

Du själv och din kille har ju sas träffat rätt partner för det livet ni båda vill leva.
  • Fjäril Vingad
    Ess skrev 2014-03-07 11:24:21 följande:
    Jag håller inte med dig i det första stycket. Hon vet visserligen om det, MEN hon trivs inte med situationen, utan mår bara dåligt av det. Hon har liksom bara gått med på det för att hon älskar honom, frågan är hur länge den kärleken räcker när hon inte delar hans syn och livsstil.

Du själv och din kille har ju sas träffat rätt partner för det livet ni båda vill leva.
    Ja, men det är ju en annan fråga. Jag ser ff inte att det är otrohet. Att TS mår dåligt över situationen är självklart inte bra, och därför bör de ju prata mer om det här.

De måste nog båda komma fram till vad det är de värderar mest. Sitt gemensamma förhållande, eller nåt annat. Som det är nu är det inte hållbart i längden, det ser ju jag med.

Kanske gav hon samtycke utan att vara helt införstådd med vad det skulle innebära. NU vet hon och iom att hon mår dåligt så måste de prata om det, helt klart.

Jag hade tur med att träffa en man som var poly sedan länge, det passar mig ypperligt. För mig själv är det dock nytt.
  • Anonym (Fd)

Jag har själv varit "älskarinna" åt en man som fick träffa andra för sin hustru. Till slut ville kvinnan i fråga inte mer varför vi bröt vår relation. Det fungerar nämligen inte om båda inte vill precis samma sak. De hade samma deal som ni ts, det var helt okej för henne att träffa någon annan också, men hon fick inte ut något av det vilket till slut medförde att hon mest kände sig utnyttjad. 

Jag vet att hon hade samma tankar som du. I hennes fall ville hon inte ge sin man det han ville ha varför hon istället bad honom söka lyckan på annat håll. Det kräver enormt mycket av en människa att göra det och någonstans måste du vara ärlig mot dig själv i vad du vill och känner. 

Det är fantastiskt starkt att orka dela den man älskar mest med någon annan och det måste vara enormt svårt att känna att man inte duger till, även om man som i ditt fall inte kan rå för det. 

Lycka till!

• Ess
    Fjäril Vingad skrev 2014-03-07 11:32:30 följande:
    Ja, men det är ju en annan fråga. Jag ser ff inte att det är otrohet. Att TS mår dåligt över situationen är självklart inte bra, och därför bör de ju prata mer om det här.

De måste nog båda komma fram till vad det är de värderar mest. Sitt gemensamma förhållande, eller nåt annat. Som det är nu är det inte hållbart i längden, det ser ju jag med.

Kanske gav hon samtycke utan att vara helt införstådd med vad det skulle innebära. NU vet hon och iom att hon mår dåligt så måste de prata om det, helt klart.

Jag hade tur med att träffa en man som var poly sedan länge, det passar mig ypperligt. För mig själv är det dock nytt.
    Håller med om att dom måste prata. Men det vill till att ts är tydlig med att hon inte mår bra i denna typen av förhållande dom har just nu.
  • Fjäril Vingad
    Ess skrev 2014-03-07 11:43:29 följande:
    Håller med om att dom måste prata. Men det vill till att ts är tydlig med att hon inte mår bra i denna typen av förhållande dom har just nu.
    Helt klart. Alla kort på bordet. Det går inte att gå omkring och må sådär i längden. Det förgiftar sakta men säkert.
Svar på tråden Min man lever dubbelliv