• Anonym (Undrande)

Kolonistuga=fritidshus?

Kan inte sova och är allmänt uttråkad så jag googlade mig själv.
    Det vanliga som att jag är gift,adress och ålder kom upp,sen stod det att jag inte äger någon fastighet.
    Med fastighet menas bostadsrätt,villa eller fritidshus. Jag äger en kolonistuga sen ett par år och funderar på om det inte räknas som fritidshus? Värdet är lite över 100 000 om det skulle spela någon roll.
    Någon som vet vad som skiljer en kolonistuga från en stuga i skogen till exempel?
    Att jag inte äger marken vet jag men det är ändå stugan värdet ligger i.

• Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?
  • Anonym (Emma)

En kolonistuga räknas rent juridiskt som en civilrättsligt lös egendom medan ett fritidshus juridiskt är en fastighet.

• Anonym (Undrande)

Tack för svaren! Någon som kan dra lite djupare hur det kommer att det skiljer sig?
    Varför är en kolonistuga "civilrättsligt lös egendom" när ett fritidshus är en fastighet?

• Anonym (Dah)

För att du inte äger marken.

• Ms H

Det finns villor där man inte heller äger marken, så det kan inte vara anledningen.

• Anonym (Emma)

Jag vet inte riktigt vad du menar med din fråga. En kolonistuga är en liten stuga som står på en kolonilott och det är då fråga om lös egendom medan ett fritidshus är en fastighet där det också innebär att det finns en massa regler i jordabalken som måste följas tex vilka krav som gäller vid försäljning och att det krävs lagfart mm. Det är helt enkelt olika lagstiftningar som gäller.

• Anonym (c)

jag äger en stuga men inte marken så jag har inte nån lagfart...jag arrenderar marken

• Anonym (Emma)
    Selfish Geene skrev 2014-03-09 09:08:27 följande:
    En byggnad är inte en fastighet, fastigheten är ett avstyckat markområde

Ja, visst kan man försöka förklara lite noggrannare än vad jag gjorde. Fast egendom är egentligen själva jorden som sedan är indelad i fastigheter. Till fastigheten hör byggnader, såsom exempelvis ett fritidshus. Detta regleras i jordabalken. En kolonistuga är lös egendom. Bättre så?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (c) skrev 2014-03-09 09:11:51 följande:
    jag äger en stuga men inte marken så jag har inte nån lagfart...jag arrenderar marken

Nej, det stämmer att man inte kan få lagfart för ett hus på ofri grund där får man istället se till att ägarbytet blir registrerat hos Skatteverkets fastighetsregister.
Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?