Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Undrande)

Kolonistuga=fritidshus?

Kan inte sova och är allmänt uttråkad så jag googlade mig själv.
    Det vanliga som att jag är gift,adress och ålder kom upp,sen stod det att jag inte äger någon fastighet.
    Med fastighet menas bostadsrätt,villa eller fritidshus. Jag äger en kolonistuga sen ett par år och funderar på om det inte räknas som fritidshus? Värdet är lite över 100 000 om det skulle spela någon roll.
    Någon som vet vad som skiljer en kolonistuga från en stuga i skogen till exempel?
    Att jag inte äger marken vet jag men det är ändå stugan värdet ligger i.

• Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?
  • Anonym (skatt)
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-15 10:35:28 följande:

Jag betalar ingen skatt då kolonistuga inte räknas som fastighet. ( om det är för att marken är arrenderad lr ine låter jag vara osagt) men, det konstiga är att i min försäkring räknas den som fritidshus!! Det däremot är lite konstigt

Fel. Det är byggnadsvärdet som skatteverket utgår ifrån. www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800037904/1359707332478/29620.pdf
  • Anonym (skatt)

Så här står det: En byggnad på annans mark kan exempelvis vara ett hus på en arrendetomt eller en kolonistuga. En förutsättning för att byggnaden ska fastighetstaxeras och ges ett värdeår är att den får ett taxerat byggnadsvärde på minst 50 000 kr ( det gäller småhus, ägarlägenheter, hyreshus och industribyggnader ). Nyuppförda byggnader som innehåller bostäder är helt befriade från kommunal fastighetsavgift i fem år och får halv avgift de följande fem åren. Om byggnaden är ett uppfört småhus på ofri grund med ett byggnadsvärde under 50 000 kr, blir den inte fastighetstaxerad och får inget byggnadsvärde och inget värdeår.

Om byggnadsvärdet överstiger 50 000 så ska den fastighetstaxeras.

• Anonym (Wilbur)
    Anonym (skatt) skrev 2015-09-15 11:38:10 följande:

Så här står det: En byggnad på annans mark kan exempelvis vara ett hus på en arrendetomt eller en kolonistuga. En förutsättning för att byggnaden ska fastighetstaxeras och ges ett värdeår är att den får ett taxerat byggnadsvärde på minst 50 000 kr ( det gäller småhus, ägarlägenheter, hyreshus och industribyggnader ). Nyuppförda byggnader som innehåller bostäder är helt befriade från kommunal fastighetsavgift i fem år och får halv avgift de följande fem åren. Om byggnaden är ett uppfört småhus på ofri grund med ett byggnadsvärde under 50 000 kr, blir den inte fastighetstaxerad och får inget byggnadsvärde och inget värdeår.

Om byggnadsvärdet överstiger 50 000 så ska den fastighetstaxeras.

Tack för att du tar dig tid :) en fråga till bara.. Om jag köper en kolonistuga för låt säga 40 tusen, och renoverar så att jag själv tror att jag kan få ut 60 tusen, måste jag fastighetstaxera den då? Betala skatt för den plus vinstskatt om jag säljer?
  • Selfish Geene
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-15 12:01:04 följande:

Tack för att du tar dig tid :) en fråga till bara.. Om jag köper en kolonistuga för låt säga 40 tusen, och renoverar så att jag själv tror att jag kan få ut 60 tusen, måste jag fastighetstaxera den då? Betala skatt för den plus vinstskatt om jag säljer?

Fastighetsvärde (taxeringsvärde) och försäljningsvärde är inte synonyma, jag tror att skillnaderna mellan försäljnings och taxerings-värdet skiljer sig extra mycket när man som jag bor i Norrland

Tex har jag ett bostadshus med taxeringsvärde runt 500k men med ett försäljningsvärde på ca 1,3 milj medan min obebyggda strandtomt har ett taxeringsvärde på ungefär 600k och ett försäljningsvärde på 6-800k

Det är inte helt logiskt ;)
  • Anonym (Undrande)

Ser att min gamla tråd fått lite liv :)
    Byggnadsvärdet är nog inte speciellt högt på kolonistugor över lag.
    Till exempel skulle jag kunna sälja min stuga för 150 000 men större delen av summan handlar om att det är ett eftertraktad område som är omöjligt att komma in i om man inte köper in sig. En stuga på området gick för 250 000 i somras.
    Visserligen nyligen renoverad och i fint skick men inte i sig värd den summan. 

• Anonym (Wilbur)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-09-16 01:05:50 följande:

Ser att min gamla tråd fått lite liv :)

Byggnadsvärdet är nog inte speciellt högt på kolonistugor över lag.

Till exempel skulle jag kunna sälja min stuga för 150 000 men större delen av summan handlar om att det är ett eftertraktad område som är omöjligt att komma in i om man inte köper in sig. En stuga på området gick för 250 000 i somras.

Visserligen nyligen renoverad och i fint skick men inte i sig värd den summan. 

Hej. Vad tror du? Betalar folk skatt för pengarna man får vid försäljning? Jag har fått för mig att det oftast sker svart?
  • sextiotalist
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-16 06:36:00 följande:

Hej. Vad tror du? Betalar folk skatt för pengarna man får vid försäljning? Jag har fått för mig att det oftast sker svart?

Just vid fastighetsförsäljning är det ovanligt med svarta pengar. Det är för mycket intressenter med.
  • sextiotalist

En kolonistuga brukar väl ofta ha många restriktioner, t.ex att man inte får bo året runt etc.

Ett fritidshus, oavsett om det är friköpt tomt eller inte, är inte alls styrd på det sättet

• Anonym (Wilbur)
    sextiotalist skrev 2015-09-16 06:40:13 följande:

Just vid fastighetsförsäljning är det ovanligt med svarta pengar. Det är för mycket intressenter med.

Men kolonistuga räknas ju inte som fastighet. Arrenderad tomt och sommarvatten. Oftast inte vinterisolerade på ett sätt som fritidshus är.
  • sextiotalist
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-16 06:48:27 följande:

Men kolonistuga räknas ju inte som fastighet. Arrenderad tomt och sommarvatten. Oftast inte vinterisolerade på ett sätt som fritidshus är.

Kolonistuga är förmodligen en upplåtelseform. Många fritidshus är inte vinterisolerade, en del behöver varken ha indraget vatten eller el, så det är inte det som är avgörande..

Jag kan se paralleller mellan kolonistuga och en bostadsrätt. Du äger inte fastigheten men har köpt rätten att disponera stugan
  • Anonym (Wilbur)
    sextiotalist skrev 2015-09-16 06:59:06 följande:

Kolonistuga är förmodligen en upplåtelseform. Många fritidshus är inte vinterisolerade, en del behöver varken ha indraget vatten eller el, så det är inte det som är avgörande..

Jag kan se paralleller mellan kolonistuga och en bostadsrätt. Du äger inte fastigheten men har köpt rätten att disponera stugan

Det är ju stor skillnad på var den ligger med. I en liten stad är det inte stora summor vi pratar om. På mitt område kan man köpa en stuga för mellan ca 30 och 60 tusen. I en större stad 10 mil härifrån handlar det om 100-300 tusen och i en ännu större stad... Ja, du vet. Om man då köper en stuga billigt. Renoverar, köper solceller, bygger däck, skaffar pol, sätter in spis, ja, allt möjligt, då stiger värdet men tyvärr inte hur mycket som helst. Det finns liksom ett tak. Om det hade varit villa hade man fått ut mer för renovering. Ska man då, behöva skatta för den lilla vinst man gör när man lagt ner så mycket pengar ? Tänker jag knasigt? Hjälp ?!?
  • sextiotalist
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-16 07:12:16 följande:

Det är ju stor skillnad på var den ligger med. I en liten stad är det inte stora summor vi pratar om. På mitt område kan man köpa en stuga för mellan ca 30 och 60 tusen. I en större stad 10 mil härifrån handlar det om 100-300 tusen och i en ännu större stad... Ja, du vet. Om man då köper en stuga billigt. Renoverar, köper solceller, bygger däck, skaffar pol, sätter in spis, ja, allt möjligt, då stiger värdet men tyvärr inte hur mycket som helst. Det finns liksom ett tak. Om det hade varit villa hade man fått ut mer för renovering. Ska man då, behöva skatta för den lilla vinst man gör när man lagt ner så mycket pengar ? Tänker jag knasigt? Hjälp ?!?

Du får ju jämka vinsten mot de kostnader du har haft
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-16 06:36:00 följande:
    Jag är 100 % säker på att ingen skatt betalades av den jag köpte min av från början och jag betvivlar att någon annan betalar skatt heller.
    Försäljningarna här brukar gå till så att man läser en annons på blocket,går på visning,bestämmer sig,möter ordföranden och skriver kontrakt på arrendet och en överlåtelse,sen förs pengarna över mellan köpare och säljare. 
    Inga summor fylls i på något papper av föreningen utan det får köparen/säljaren fylla i själva om dom vill.
  • Anonym (Wilbur)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-09-16 22:34:53 följande:

Jag är 100 % säker på att ingen skatt betalades av den jag köpte min av från början och jag betvivlar att någon annan betalar skatt heller.

Försäljningarna här brukar gå till så att man läser en annons på blocket,går på visning,bestämmer sig,möter ordföranden och skriver kontrakt på arrendet och en överlåtelse,sen förs pengarna över mellan köpare och säljare. 

Inga summor fylls i på något papper av föreningen utan det får köparen/säljaren fylla i själva om dom vill.

Jaa:) det är exakt som jag har fått för mig att det är. Jättebra beskrivet. Jag blev bara så osäker när jag läste de andra inläggen.
  • sextiotalist
    Anonym (Undrande) skrev 2015-09-16 22:34:53 följande:
    Och likväl så ska man betala skatt på försäljningen.
    https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/forsaljningavhuspaofrigrund.4.24321e0c1165ddd61208000860.html

Dvs man kan bli sköntaxerad om man inte uppger detta i deklarationen.
    Svarta pengar kan även förekomma inom all försäljning, även fastigheter.
Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?