• Anonym (Undrande)

Kolonistuga=fritidshus?

Kan inte sova och är allmänt uttråkad så jag googlade mig själv.
    Det vanliga som att jag är gift,adress och ålder kom upp,sen stod det att jag inte äger någon fastighet.
    Med fastighet menas bostadsrätt,villa eller fritidshus. Jag äger en kolonistuga sen ett par år och funderar på om det inte räknas som fritidshus? Värdet är lite över 100 000 om det skulle spela någon roll.
    Någon som vet vad som skiljer en kolonistuga från en stuga i skogen till exempel?
    Att jag inte äger marken vet jag men det är ändå stugan värdet ligger i.

• Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?
  • Selfish Geene

Många tror att stugan/fritidshuset är fastigheten, men så är det alltså inte.
    Byggnaderna som står på en fastighet kan bidra till att höja (eller sänka) dess värde, men "fastigheten" är bara den avstyckade marken

• Anonym (Emma)
    Selfish Geene skrev 2014-03-09 09:21:24 följande:
    Många tror att stugan/fritidshuset är fastigheten, men så är det alltså inte. Byggnaderna som står på en fastighet kan bidra till att höja (eller sänka) dess värde, men "fastigheten" är bara den avstyckade marken

Ja, men det är ju ändå så att byggnaden faktiskt hör till fastigheten enligt JB 2:1 så i gemene mans mun är det helt korrekt att benämna huset som fastighet.
  • Selfish Geene

Gemene man missförstår ofta skillnaden mellan tex fritidshuset och fastigheten, då uppstår situationer som ts upplever.

Du verkade inte heller riktigt på det klara med vad som är "byggnad" resp "fastighet" eftersom du trodde att det är skillnad på en kolonistuga och ett fritidshus i det avseendet (det är det inte, den som äger ett fritidshus men inte marken den står på är inte heller "fastighetsägare")

• latinoamerik

Hej!!
    Jag tror att "fastighet" räknas alltid som mark/tomt ägande som grund.
    Har du en kolonistuga utan att äga tomten (vilket är vanligaste) då får du antagligen inte räkna detta som en egen fastighet.
    Har du ett fritidshus kan detta räknas som villa bara ifall du använder detta som permanent bostad D.V.S. åretrunt.Därför tror jag inte att kolonistugan din kan räknas som fritidshus, och jag antar att det inte finns heller ett fritidshus/villa som byggs på arrende tomt/mark om inte ett särskilt avtål ligger till grund vilket verkar vara sällsynt förutom bortblåsta pengar och tid.

Mvh.
    Victor Hugo

• Anonym (Olle)

Här i Västerås där jag bor är det väldigt vanligt med arrende från kommunen på marken där huset står (husen har tomrätt).  Och så vitt jag vet får man både lagfart och bolån då. Är det för att man också tar över ett avtal från säljaren? Eller varför skiljer det sig från en kolonistuga?

• Selfish Geene
    Anonym (Olle) skrev 2015-05-15 20:48:25 följande:

Här i Västerås där jag bor är det väldigt vanligt med arrende från kommunen på marken där huset står (husen har tomrätt).  Och så vitt jag vet får man både lagfart och bolån då. Är det för att man också tar över ett avtal från säljaren? Eller varför skiljer det sig från en kolonistuga?

Man kan inte få lagfart på en arrenderad tomt
  • Anonym (skatt)

Har inte läst annat än trådstarten men kan säga så här. Alla hus med ett värde på över 50 000 ska deklareras och betalas fastighetsskatt för. Även kolonistugor.

• Anonym (Wilbur)

[quote=75758721][quote-nick]Anonym (skatt) skrev 2015-09-15 10:08:44 följande:[/quote-nick]Har inte läst annat än trådstarten men kan säga så här. Alla hus med ett värde på över 50 000 ska deklareras och betalas fastighetsskatt för. Även kolonistugor.[/quote

Om man har gett mindre än 50 tusen kr och stugan idag, pga renoveringar, är värd det dubbla? Hur blir det då? Förresten tror jag inte att man betalar fastighetsskatt på kolonistugor. Däremot vill väl Skatteverket veta om man fått vinst vid försäljning och att man skattar för det. Men det är det nog ingen som gör. Inte om det är under hundratusen. Kolonistugor har ett väldigt varierande pris, beroende på var man bor

• Anonym (skatt)
    Anonym (Wilbur) skrev 2015-09-15 10:22:45 följande:

[quote=75758721][quote-nick]Anonym (skatt) skrev 2015-09-15 10:08:44 följande:[/quote-nick]Har inte läst annat än trådstarten men kan säga så här. Alla hus med ett värde på över 50 000 ska deklareras och betalas fastighetsskatt för. Även kolonistugor.[/quote

Om man har gett mindre än 50 tusen kr och stugan idag, pga renoveringar, är värd det dubbla? Hur blir det då? Förresten tror jag inte att man betalar fastighetsskatt på kolonistugor. Däremot vill väl Skatteverket veta om man fått vinst vid försäljning och att man skattar för det. Men det är det nog ingen som gör. Inte om det är under hundratusen. Kolonistugor har ett väldigt varierande pris, beroende på var man bor

Precis som för övriga fastigheter så betalar man för fastighetens värde idag.

• Anonym (Wilbur)

Jag betalar ingen skatt då kolonistuga inte räknas som fastighet. ( om det är för att marken är arrenderad lr ine låter jag vara osagt) men, det konstiga är att i min försäkring räknas den som fritidshus!! Det däremot är lite konstigt

Svar på tråden Kolonistuga=fritidshus?