• Anonym (hög-lön)

Lön för lokalvårdare/städerskor ?

Jag har fått erbjudande om provanställning för en städfirma, och blivit kallad på intervju hos en annan städfirma. 

Jag skulle vilja veta hur mycket lönen ligger på ungefär. Innan jag ska dit. Så jag vet vad jag ska säga när de tar upp ämnet ;)

Tim-lön? Månadslön?

Hur mycket får du som jobbar som städare/städerska?? Och hur mycket erfarenhet har du ?

Tacksam för lite råd och riktlinjer! :)

• Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?
  • Anonym (Ea)

Fast anställd inom kommunen på heltid sedan 3 år, har 20000kr/månaden.

• Mia118

Kickerina. Jag vet vad de erbjuder i lön. Ville ha något att jämföra med. Därför jag frågade. :) Tack för er svar. Den ena firman erbjöd 111,11 i timlön. Jag är 40+ och har totalt ca fem års städvana sen tidigare anställningar. Ska på två olika intervjuer på fredag. :)

• Anonym (avtal)
    Mia118 skrev 2014-03-12 12:45:30 följande:
    Kickerina. Jag vet vad de erbjuder i lön. Ville ha något att jämföra med. Därför jag frågade. :) Tack för er svar. Den ena firman erbjöd 111,11 i timlön. Jag är 40+ och har totalt ca fem års städvana sen tidigare anställningar. Ska på två olika intervjuer på fredag. :)

Jag förstår inte. Varför skulle du acceptera en sådan fruktansvärd låg lön? Städerska är ju ett supertufft jobb!!! Jag tycker mina 126 kr/H är för lite
  • Mia118

Tycker också det lät för lite. Det var därför jag frågade ;) För att ha något att utgå ifrån. ;)
    Samtidigt när man är arbetslös så får man ju "gilla läget" lite tyvärr. Lite är bättre än inget.

• joh93

Jobbat heltid sen nov-12 och har fasttjänst ( sen juni 13) på 19800 , hade dock lönesamtal och chefen tycker jag ska upp runt 20500 minst. Dock gick jag sry utbildning i höstas som förmodligen höjer lönen lite med.

• Anonym (hotell)

Jobbar heltid och jag har 21900 har jobbat i 2år inom städ.

• Anonym (avtal)
    Mia118 skrev 2014-03-13 06:49:21 följande:
    Tycker också det lät för lite. Det var därför jag frågade ;) För att ha något att utgå ifrån. ;)
    Samtidigt när man är arbetslös så får man ju "gilla läget" lite tyvärr. Lite är bättre än inget.
    Jag hade också hellre jobbat med den lönen än varit arbetslös. Fult av företag att ge så låg lön! Är de kollektivanslutna kan du kräva rätt lön när du väl blivit anställd. Du borde ha samma lön som mig, ca 126kr/h.
  • Anonym (civing)

Jag är tydligen lite verklighetsfrånvänd.. Men finns det alltså minimilöner som folk arbetar efter och följer? Ni förhandlar inte om era egna löner baserat på kompetens och ansvar?

• Mia118

Kommer garanterat förhandla vid eventuell anställning. :) Tack alla för era svar och råd.

• Unaangelita
    Anonym (civing) skrev 2014-03-13 13:29:52 följande:
    Jag är tydligen lite verklighetsfrånvänd.. Men finns det alltså minimilöner som folk arbetar efter och följer? Ni förhandlar inte om era egna löner baserat på kompetens och ansvar?

Ja klart det finns. Speciellt om man är arbetslös och verkligen vill ha ett jobb. På mitt jobb har vi tariff-löner som regleras efter kollektivavtal och är icke förhandlingsbara eller inviduella om man inte har en specialutbildning inom området vi arbetar.
Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?