• Anonym (hög-lön)

Lön för lokalvårdare/städerskor ?

Jag har fått erbjudande om provanställning för en städfirma, och blivit kallad på intervju hos en annan städfirma. 

Jag skulle vilja veta hur mycket lönen ligger på ungefär. Innan jag ska dit. Så jag vet vad jag ska säga när de tar upp ämnet ;)

Tim-lön? Månadslön?

Hur mycket får du som jobbar som städare/städerska?? Och hur mycket erfarenhet har du ?

Tacksam för lite råd och riktlinjer! :)

• Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?
  • Fönsterputsarna

Jag driver själv en fönsterputs/städ firma, 
    Kan väl tycka att många verkar ha tim lön i lägsta laget. 

skulle aldrig som företagare betala sånna låga löner. 

dom flesta hos oss börjar på 125:-/tim 
    sen ökar det eftersom :) 

• Anonym (Grondal)

Jag får 16400 före skatt jobbar och då jobbar jag varannan helg också

• ostpaj

Intressant tråd. har jobbat inom städ några år och precis blivit färdig tandsköterska. Tandsköterskorna får nöja sig med 21-22.000 :) Vissa här har 26' inom städ. Inte illa!

• Anonym (Städ)

Jag fick ut i snitt 16000 som 75%. jag hade 110/h och 25-40% ob. jag jobbade mycket obtimmar! Dock under väldigt slitsamma förhållande med tråkiga chefer, städade offentliga toaletter - betydligt äckligare än de allra flesta städjobb. Föreslå högre än vad jag fick! Kroppen tar stryk av slitjobb!

• kommunen

Jag har städat åt kommunen i över 5 år, har 22 000 kr i heltidslön innan skatt. Jobbar även extra åt en privat städfirma och har ca 132 kr/timmen.

• Anonym (Städerska)

120 kronor/timme, 6 månaders erfarenhet och jag driver mitt eget företag.

• Anonym (??)
    ostpaj skrev 2016-06-10 23:03:30 följande:

Intressant tråd. har jobbat inom städ några år och precis blivit färdig tandsköterska. Tandsköterskorna får nöja sig med 21-22.000 :) Vissa här har 26' inom städ. Inte illa!

Förlåt men jag tolkar kanske fel. Mendet låter som om du tycker att tandsköterskorna ska ha mer än städarna? Varför?
  • ostpaj
    Anonym (??) skrev 2016-06-30 14:52:51 följande:

Förlåt men jag tolkar kanske fel. Mendet låter som om du tycker att tandsköterskorna ska ha mer än städarna? Varför?

Dels för man har utbildat sig i 1,5 år. Sen är det många olika områden man ska kunna. Det administrativa i receptionen, sterilen, alla hygienrutiner (vilket är väldigt hårda inom vård), kroppens anatomi för anestesi, blanda och röra ihop olika ämnen t.ex cement vid fastsättning, röntgen m.m. m.m man gör så mycket mer än sitter med en sug :)
  • Anonym (??)
    ostpaj skrev 2016-07-01 20:59:21 följande:

Dels för man har utbildat sig i 1,5 år. Sen är det många olika områden man ska kunna. Det administrativa i receptionen, sterilen, alla hygienrutiner (vilket är väldigt hårda inom vård), kroppens anatomi för anestesi, blanda och röra ihop olika ämnen t.ex cement vid fastsättning, röntgen m.m. m.m man gör så mycket mer än sitter med en sug :)

Städerskor ska kunna bra mkt mer än att köra runt en mopp på golvet. Är det städ på sjukhus eller likande så är det en annan slags städ och kunskap. Sen tycker jag absolut att de är värda varenda slant de skrapar ihop, tänk dig själv hur det skulle bli om de inte kom. Med det menar jag inte att alla yrkesgrupper är värda alla slantar de tjänar. Men att säga vi är mer värda än de..det gillar jag inte.
  • ostpaj
    Anonym (??) skrev 2016-07-02 11:43:59 följande:

Städerskor ska kunna bra mkt mer än att köra runt en mopp på golvet. Är det städ på sjukhus eller likande så är det en annan slags städ och kunskap. Sen tycker jag absolut att de är värda varenda slant de skrapar ihop, tänk dig själv hur det skulle bli om de inte kom. Med det menar jag inte att alla yrkesgrupper är värda alla slantar de tjänar. Men att säga vi är mer värda än de..det gillar jag inte.

Självklart finns det olika sorters städ. T.ex sanering. Eller städa lägenheter där ngn dött och ruttnat, där tapeterna är blöta halvvägs upp till taket av diverse kroppsvätskor. De förtjänar varenda öre och de gör saker jag aldrig skulle kunna tänka mig!

Men uppfattade det som att det mest handlade om "vanligt" städ här, tömma papperskorgar på kontor, bädda sängar hemma hos ngn i en fetingvilla osv och om de tjänar 26' är ju det jättebra!
  • Anonym (.....)

Hade 115/timmen och nu på fast ville de ge 19 i månaden. Jag fick tillslut 21. 3 års erfarenhet

• Anonym (??)
    ostpaj skrev 2016-07-02 13:04:14 följande:

Självklart finns det olika sorters städ. T.ex sanering. Eller städa lägenheter där ngn dött och ruttnat, där tapeterna är blöta halvvägs upp till taket av diverse kroppsvätskor. De förtjänar varenda öre och de gör saker jag aldrig skulle kunna tänka mig!

Men uppfattade det som att det mest handlade om "vanligt" städ här, tömma papperskorgar på kontor, bädda sängar hemma hos ngn i en fetingvilla osv och om de tjänar 26' är ju det jättebra!

Ok, har själv jobbat som städerska och fick i alla år försvara mitt yrke. Det är ju ett lågstatusjobb och många ser ner på de. Därför reagerade jag nog lite väl hårt och mkt. :D
  • ostpaj
    Anonym (??) skrev 2016-07-02 14:47:11 följande:

Ok, har själv jobbat som städerska och fick i alla år försvara mitt yrke. Det är ju ett lågstatusjobb och många ser ner på de. Därför reagerade jag nog lite väl hårt och mkt. :D

Nej. Min mamma jobbade som städerska flera år när jag var liten. Skrev även i mitt första inlägg att jag också gjort det. Städat i 2 olika omgångar. Först knappt 1 år direkt efter gymnasiet när jag var 18. Sen blev det annat i 4-5 år. Sen städade jag igen i 4 år. Absolut ett lågstatusyrke. Jag trivdes så sjuuukt bra där jag blev kvar i fyra år men ville ändå plugga till nåt annat för kände att timanställning var ngt att leva på resten av livet :)
  • Anonym (Ass)

Städare lön är väl samma som undersköterska lön?

• Agness

Hej 

jag har en fråga hur mycket har en stärdeska i tim tjäna och finns det någom lag som styrker  
    Tack

• Anonym (Vera)
    Agness skrev 2017-03-25 19:38:29 följande:

Hej 

jag har en fråga hur mycket har en stärdeska i tim tjäna och finns det någom lag som styrker  

Tack

Finns ingen lag som stur lägstalöner i Sverige. Om företaget är kollektivanslutet, kolla i aktuellt kollektivavtal. Finns inget kollektivavtal så kan lönen i princip vara hur låg som helst.
Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?