• Anonym (hög-lön)

Lön för lokalvårdare/städerskor ?

Jag har fått erbjudande om provanställning för en städfirma, och blivit kallad på intervju hos en annan städfirma. 

Jag skulle vilja veta hur mycket lönen ligger på ungefär. Innan jag ska dit. Så jag vet vad jag ska säga när de tar upp ämnet ;)

Tim-lön? Månadslön?

Hur mycket får du som jobbar som städare/städerska?? Och hur mycket erfarenhet har du ?

Tacksam för lite råd och riktlinjer! :)

• Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?
  • Fjärilslarv

jag hade 104 i timmen tror jag. ingen erfarenhet.

• Anonym (civing)
    Unaangelita skrev 2014-03-13 16:35:26 följande:

Ja klart det finns. Speciellt om man är arbetslös och verkligen vill ha ett jobb. På mitt jobb har vi tariff-löner som regleras efter kollektivavtal och är icke förhandlingsbara eller inviduella om man inte har en specialutbildning inom området vi arbetar.
    Varför väljer du att ha ett sådant arbete?
  • Anonym (avtal)
    Anonym (civing) skrev 2014-03-13 13:29:52 följande:
    Jag är tydligen lite verklighetsfrånvänd.. Men finns det alltså minimilöner som folk arbetar efter och följer? Ni förhandlar inte om era egna löner baserat på kompetens och ansvar?

Du är knappast civilingenjör. De flesta civilare vet mycket väl hur kollektiv avtal och minimilöner fungerar. Det är ju de som oftast blir chefer och stångar huvudet blodig i sina försök att få bort kollektivanställda som inte längre presterar tillräckligt.
  • Fjärilslarv
    Anonym (civing) skrev 2014-03-13 16:41:15 följande:
    Varför väljer du att ha ett sådant arbete?
    för att ha en inkomst kanske? Obestämd
  • Anonym (avtal)

Var jobbar ni alla som har under 118,5 kr/h som lokalvårdare? Har era arbetsplatser inte kollektivavtal?

• Anonym (Sjukhus)

Slår jag ut min månadslön på Tim blir det ca 128,70kr, städat i snart 9år. Vet inte vad timmisarna har i lön.

• mia1234

Där jag jobbade var ingången utan erfarenhet 19500kr. Jag jobba upp mig till 24300 å hade tjänste bil som jag fick ha till och från jobbet. Jag var där i 3år hadde ingen erfarenhet när jag började

• Anonym (sthlm)
    Anonym (avtal) skrev 2014-03-13 16:41:17 följande:

Du är knappast civilingenjör. De flesta civilare vet mycket väl hur kollektiv avtal och minimilöner fungerar. Det är ju de som oftast blir chefer och stångar huvudet blodig i sina försök att få bort kollektivanställda som inte längre presterar tillräckligt.
    Eh, va? Nästan alla bolag som anställer ingenjörer har individuell lönesättning, kollektivavtal eller ej. Om det är så att man som chef vill ha bort en person pga dålig arbetsinsats handlar det inte om att det är för dyrt med den personen. Det handlar om att personen i fråga inte jobbar tillräckligt bra. En sådan vill man inte ha, oavsett hur billig personen blir. Att låta en underpresterande person vara kvar är nämligen något som smittar och det sänder helt fel signaler till anställda som faktiskt anstränger sig.

Gällande ingenjörers bekantskap med kollektivavtal: Under mina ca 20 yrkesverksamma år har jag omfattats av kollektivatal endast på ett jobb: när jag assade på Teknis. Så jag har följdaktligen aldrig under mina chefsår haft anställda som gått under kollektivavtal.
  • Shorona

Jag hade 124:- plus semesterersättning på typ 14:-/timman med 2 års erfarenhet. Kommer inte ihåg vad jag började på.

• Anonym (avtal)
    Anonym (sthlm) skrev 2014-03-13 20:04:43 följande:
    Eh, va? Nästan alla bolag som anställer ingenjörer har individuell lönesättning, kollektivavtal eller ej. Om det är så att man som chef vill ha bort en person pga dålig arbetsinsats handlar det inte om att det är för dyrt med den personen. Det handlar om att personen i fråga inte jobbar tillräckligt bra. En sådan vill man inte ha, oavsett hur billig personen blir. Att låta en underpresterande person vara kvar är nämligen något som smittar och det sänder helt fel signaler till anställda som faktiskt anstränger sig.

Gällande ingenjörers bekantskap med kollektivavtal: Under mina ca 20 yrkesverksamma år har jag omfattats av kollektivatal endast på ett jobb: när jag assade på Teknis. Så jag har följdaktligen aldrig under mina chefsår haft anställda som gått under kollektivavtal.

Jag vet inte var du jobbar men alla civilingenjörer jag träffat har arbetat på arbetsplatser där det även funnit kollektivanställda. Då borde man veta vad ett kollektivavtal är.
Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?