• Anonym (hög-lön)

Lön för lokalvårdare/städerskor ?

Jag har fått erbjudande om provanställning för en städfirma, och blivit kallad på intervju hos en annan städfirma. 

Jag skulle vilja veta hur mycket lönen ligger på ungefär. Innan jag ska dit. Så jag vet vad jag ska säga när de tar upp ämnet ;)

Tim-lön? Månadslön?

Hur mycket får du som jobbar som städare/städerska?? Och hur mycket erfarenhet har du ?

Tacksam för lite råd och riktlinjer! :)

• Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?
  • Unaangelita
    Anonym (civing) skrev 2014-03-13 16:41:15 följande:
    Varför väljer du att ha ett sådant arbete?

Därför att jag trivs med mitt arbete, har bra lön och är inte intresserad av att avancera inom detta yrke. Är inte lokalvårdare/städerska utan i järnvägsbranschen och här är det jävligt höga löner som det är.
    Det går ju att höja sin lön trots tariff-löner, men det är väldigt svårt och företaget måste verkligen välja att satsa på en då, men det vet man innan man börjar så jag tycker inte det är så konstigt ändå.
  • Mia118

Var på intervju på en städfirma nu. De vill inte att man arbetar mer än 75% p.g.a. slitaget på kroppen. Ingångslönen är 113kr/timme. Hur ska man överleva på det?

• mia1234

Det är under vad kollektivavtalet säger. Inte säker om det är 19300 eller 19500 men det är mini lön enligt kollektivavtalet. Och då är det utan erfarenhet.

• mia1234

Tycker ni verkar vara grymt underbetalda. Vet att när jag gick på timmar la min lön på 25 000- 26 000 sen när jag vart anställd fick jag 24300på en heltidare.

• Mia118

Är det någon som vill berätta vilka företag ni arbetar/arbetat för? Och i vilken stad?? :)

• Anonym (avtal)

Jag vill inte berätta var jag jobbar men vill du ha rätt lön bör du söka dig till en stor städfirma som vänder sig till företag, t ex Sodexo, ISS, Mellansvenska städ mfl. Dock har dessa företag ofta väldigt tighta städtider så du kan knappast slappa om du vill jobba där. Ovanstående bolag har städerskor som städar heltid.

• Mia118

Hemfrid som är ett stort företag erbjöd 113kr/timme. Ett mindre (som jag börjar hos på måndag :) ) ger 19 000kr/månad i ingångslön.

• Anonym (sadlar om)

4 år i samma företag, totalt ca 8 år i branschen. 21.550 kr/mån inkl. 100 kr extra för SRY yrkesbevis.
    Hur många av er har SRY, eller PRYL? Företaget jag jobbar för bekostade min utbildning för ett par månader sen, men dom pengarna är kastade i sjön för till hösten sadlar jag om och utbildar mig till något annat istället Min kropp orkar inte med varken stressen eller det tunga rent fysiskt längre.

• Anonym (sara)

Var på intervju idag å dem sa att minimum var 21000 utan erfarenhet. Jag har 2års erfarenhet å skulle få 23000

Svar på tråden Lön för lokalvårdare/städerskor ?