• Anonym (anhörig)

son/dotter går på heroin,vad göra?

Vad kan man göra,vem kan man vända sig till om man har starka indicier på att en anhörig
    börjat med heroin?
    Finns det hjälp? Åldersgränser?
    Kan samhällsfunktioner hjälpa till?

• Svar på tråden son/dotter går på heroin,vad göra?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (anhörig 2) skrev 2014-03-15 18:08:29 följande:

Jag är mycket medveten om att jag inte är ensam om det; det påstod jag knappast. Så vad är ditt förslag på vad man skulle göra om någon man älskar fastnar i ett destruktivt beroende? Skulle du inte göra vad som helst för att hjälpa den personen? Utelämnande eller ej; en anhörig som bara står brevid och tittar på är bättre menar du? Ju mer involverade och stöttande personer, desto större chans att kanske kanske göra skillnad. Att agera är att bry sig. Vem generaliserar vad? Att generalisera och stämpla oroliga anhöriga är snäppet värre tycker jag än det obekväma för brukaren. Vi lever kvar här. Minnen lever kvar för alltid. Med facit ihand skulle jag göra nästan vad som helst. Att det på något sätt skulle bli obehagligt för brukaren just då ger jag frankt blanka f-n i!

Jag skulle först och främst kolla om det rör sig om destruktiv beteende eller bara användning av en drog jag själv aldrig skulle ens röra med tång.

Om det rör sig om destruktiv beteende, det om, så skulle jag absolut göra mitt yttersta att hjälpa denna bara det, ange nån till myndigheter har sällan önskat effekt, det brukar allt som oftast sluta mycket illa.

Generalisera som i vad du själv skriver "nu med facit på hand" ja facit som gäller det givna fallet, inte alla andra, dom andra är unika och har ingen facit.
    Att såna åtgärder tillfälle kan putta personen till utanförskap och eller riktig missbruk när man känner sig föråd och sviken av sina närmsta är det inte många som tänker från den sitsen du skriver.
    Ni verkar förblindade av tidigare upplevelser vilket är inte likvärdigt med erfarenheter man kan tillämpa på framtida fall och eller fördomar.

Rör dig om destruktivt beteende så är inte drogen i sig huvudproblemet, det ligger nått bakom som driver en till verklighetsflykt, där gör inte socialen eller polisen nån nytta, personen behöver vård.
    Bra början brukar vara att vända sig till personen direkt och prata, inte att lyfta på luren utan att ha nått att komma med och göra skit för en släkting.

• Anonym (anhörig)
    Anonym (anhörig 2) skrev 2014-03-15 18:08:29 följande:

Jag är mycket medveten om att jag inte är ensam om det; det påstod jag knappast. Så vad är ditt förslag på vad man skulle göra om någon man älskar fastnar i ett destruktivt beroende? Skulle du inte göra vad som helst för att hjälpa den personen? Utelämnande eller ej; en anhörig som bara står brevid och tittar på är bättre menar du? Ju mer involverade och stöttande personer, desto större chans att kanske kanske göra skillnad. Att agera är att bry sig. Vem generaliserar vad? Att generalisera och stämpla oroliga anhöriga är snäppet värre tycker jag än det obekväma för brukaren. Vi lever kvar här. Minnen lever kvar för alltid. Med facit ihand skulle jag göra nästan vad som helst. Att det på något sätt skulle bli obehagligt för brukaren just då ger jag frankt blanka f-n i!
    Ja,precis.
    För en normalt fungerande mor/far så gör man vad man kan,även om det kortsiktigt kan bli obehagligt.
  • frappa
    Anonym (anhörig) skrev 2014-03-15 15:47:56 följande:
    och jag tycker inte det finns något som heter ansvarsfull konsumtion när det gäller heroin.
    Andra droger kan man bruka med viss måtta,men när det gäller Herionet så är doseringen så pass svår ,och även beroendet av drogen.
    Det räcker att du hållit upp ett tag och sedan tar samma dos som innan för att du ska överdosera.
    jag har själv "sprungit igång" ett par heroinister som överdoserat.
    Att tala om ansvarsfullt bruk är att vara naiv.
    Såklart det går, men det är betydligt svårare än andra droger.
    Anonym (anhörig) skrev 2014-03-15 15:48:55 följande:
    Nä,det har jag inte.
    Jaha, men då bör du väl ha erfarenhet i hur att agera vid detta laget, eller?

• Anonym (anhörig)
    frappa skrev 2014-03-15 19:06:02 följande:
    Såklart det går, men det är betydligt svårare än andra droger.

Jaha, men då bör du väl ha erfarenhet i hur att agera vid detta laget, eller?

Eftersom tiderna förändras och så också politiken,så skrev jag och undrade här på FL.
  • frappa
    Anonym (anhörig) skrev 2014-03-15 19:19:24 följande:
    Eftersom tiderna förändras och så också politiken,så skrev jag och undrade här på FL.

okey?

Men jag undrar vad frågan var för generera detta svaret.

Alltid varit kass på Jeopardy.

• Anonym (anhörig 2)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-03-15 18:33:42 följande:
    Jag skulle först och främst kolla om det rör sig om destruktiv beteende eller bara användning av en drog jag själv aldrig skulle ens röra med tång. Om det rör sig om destruktiv beteende, det om, så skulle jag absolut göra mitt yttersta att hjälpa denna bara det, ange nån till myndigheter har sällan önskat effekt, det brukar allt som oftast sluta mycket illa. Generalisera som i vad du själv skriver "nu med facit på hand" ja facit som gäller det givna fallet, inte alla andra, dom andra är unika och har ingen facit. Att såna åtgärder tillfälle kan putta personen till utanförskap och eller riktig missbruk när man känner sig föråd och sviken av sina närmsta är det inte många som tänker från den sitsen du skriver. Ni verkar förblindade av tidigare upplevelser vilket är inte likvärdigt med erfarenheter man kan tillämpa på framtida fall och eller fördomar. Rör dig om destruktivt beteende så är inte drogen i sig huvudproblemet, det ligger nått bakom som driver en till verklighetsflykt, där gör inte socialen eller polisen nån nytta, personen behöver vård. Bra början brukar vara att vända sig till personen direkt och prata, inte att lyfta på luren utan att ha nått att komma med och göra skit för en släkting.  

Javisst jag kan förstå att det kan gå fel även om man menar väl. Och att man borde prata med personen ifråga först. Har inte sagt nått annat. Förblindad är hårt att säga snarare drabbad av drogers effekter. Visst är det känsligt och det kan vara så svårt att veta hur man som anhörig ska förhålla sig för att just inte situationen ska bli som du beskriver. Och då kan man behöva hjälp. Utifrån. Men visst man måste ju ha nått att gå på som du uttrycker det. Men när alla andra alternativ är uttömda. Vad gör man då? Och när blir ett droganvändande destruktivt; var går den gränsen? När är droger någonsin ett tecken på något positivt?
  • Anonym (anhörig)
    frappa skrev 2014-03-15 19:59:47 följande:

okey?

Men jag undrar vad frågan var för generera detta svaret.

Alltid varit kass på Jeopardy.

Du skrev att jag borde ha erfarenhet i hur jag skulle agera i detta fall!
    Vilket jag inte har trots att jag har stor erfarenhet av droger och drogen.
    Tider förändras.
  • Anonym (snövit)

Vad är det för sjuka argument jag läser...... Bruka heroin med måtta? Dags att vakna upp till verkligheten.

TS- gör det som krävs för ditt barn välmående. Har familjemedlemmar som nästan gick under av heroinet samt en bekant som nyligen dog av överdos. En person som går på heroin är en frånvarande och mycket sjuk person. Ingrip snarast möjligt och sky inga medel. Kontakta socialen, polisen, uppsökare. Gör allt i din makt för att hjälpa den lidande. Heroin är inget att leka med och i många fall slutar det illa. Du vill inte hitta ditt barn med silverpapper i källaren. Dödens drog skördar många själar.

Dessa pappskallar som tycker man kränker integriteten vid ingripande bör få mer kött på benen gällande heroinet.

• frappa
    Anonym (snövit) skrev 2014-03-17 06:39:47 följande:
    Vad är det för sjuka argument jag läser...... Bruka heroin med måtta? Dags att vakna upp till verkligheten.

TS- gör det som krävs för ditt barn välmående. Har familjemedlemmar som nästan gick under av heroinet samt en bekant som nyligen dog av överdos. En person som går på heroin är en frånvarande och mycket sjuk person. Ingrip snarast möjligt och sky inga medel. Kontakta socialen, polisen, uppsökare. Gör allt i din makt för att hjälpa den lidande. Heroin är inget att leka med och i många fall slutar det illa. Du vill inte hitta ditt barn med silverpapper i källaren. Dödens drog skördar många själar.

Dessa pappskallar som tycker man kränker integriteten vid ingripande bör få mer kött på benen gällande heroinet.
    Ja, det finns en del som gör detta.
    Sen är det inget argument, utan ett fakta.
  • Anonym (snövit)

Vart kan man ta del av den "faktan"? Att personer som missbrukar heroin med måtta är fullt fungerande personer.

Svar på tråden son/dotter går på heroin,vad göra?