• Josefin14

    Vlcd, hur mycket gick du ner?

    Ja som rubriken lyder undrar jag hur mycket du gick ner på en vlcd kur (Very low calorie diet) som tex, naturdiet, nutrilett, Cambridge, Allevo, modifast och vad allt kan tänkas heta. Hur mycket gick du ner och på hur många veckor, samt vilket märke använde du dig av, ren kur eller blandad? Vill få lite pepp! :) Jag går på ren kur med färdigblandade shakes med naturdiet, snäppet dyrare men får inte ner pulvret så prioriterar det. Skulle vara kul och höra hur ni gått ner i vikt och så.

  • Svar på tråden Vlcd, hur mycket gick du ner?
  • Gladia

    Jag har en vän som gick ner 40 kg på 3-4 månader men då åt hon inget annat bara slanka-pulver och träna inget för det slet på kroppen för mycket, efter snabb googling så är det inte renkur du tar om du tar färdiga shakes de räknas som lcd=low calorie diet men det vet du nog så blev nog en felskrivning av dig i starten

  • Näckrosen

    Jag har kört diverse kurer genom åren och gått ner några kilon ibland och pendlat så.

    Nu har jag gjort en gbp-operation. Innan den skulle jag gå på soppdiet med ett dagligt kaloriintag på 750-850 kalorier. Fick blanda alla sorter som det stod att de var godkända av Livsmedelsverket. Gick ner 10,3 kg på 3 veckor utan att må dåligt. Kunde träna en del utan att slits sönder musklerna också. Så testa att gå upp något i kaloriintag och drick massa vatten. Då är det lättare att stå ut en något längre period.

    Lycka till!

  • Josefin14
    Gladia skrev 2014-03-14 22:47:10 följande:
    Jag har en vän som gick ner 40 kg på 3-4 månader men då åt hon inget annat bara slanka-pulver och träna inget för det slet på kroppen för mycket, efter snabb googling så är det inte renkur du tar om du tar färdiga shakes de räknas som lcd=low calorie diet men det vet du nog så blev nog en felskrivning av dig i starten

    Trodde det hete Renkur eftersom det är bara 3 soppor jag äter med 540kalorier per dag. Aja tydligen inte, men det verkar inte vara något problem att gå ner i vikt med det heller. Jag har gått ner några kg på en vecka och min syster gick ner ca 20kg på 3 färdiga shakes om dagen på 5veckor. Så ska nog gå bra ändå! ;)
  • Josefin14
    Gladia skrev 2014-03-14 22:47:10 följande:
    Jag har en vän som gick ner 40 kg på 3-4 månader men då åt hon inget annat bara slanka-pulver och träna inget för det slet på kroppen för mycket, efter snabb googling så är det inte renkur du tar om du tar färdiga shakes de räknas som lcd=low calorie diet men det vet du nog så blev nog en felskrivning av dig i starten

    Står förövrigt på naturdiet sajten av shakerna är Vlcd. Men de kanske är fel, vem vet
  • Josefin14
    Näckrosen skrev 2014-03-15 09:49:35 följande:
    Jag har kört diverse kurer genom åren och gått ner några kilon ibland och pendlat så. Nu har jag gjort en gbp-operation. Innan den skulle jag gå på soppdiet med ett dagligt kaloriintag på 750-850 kalorier. Fick blanda alla sorter som det stod att de var godkända av Livsmedelsverket. Gick ner 10,3 kg på 3 veckor utan att må dåligt. Kunde träna en del utan att slits sönder musklerna också. Så testa att gå upp något i kaloriintag och drick massa vatten. Då är det lättare att stå ut en något längre period. Lycka till!

    Det är ju grymt av dig, vilken pepp jag fick. Ska äta i antingen 4-5 veckor. Helst fyra, så hoppas verkligen jag kan gå ner ungefär lika, dock måste börja röra på mig mer. Gått på några promenader. Men ska köra promenad varje dag. Testade dock att springa/jogga lite förut slutade med att jag höll på svimma så får nog nöja mig med långa promenader och hoppas det går lika bra för det :)
  • Gladia
    Josefin14 skrev 2014-03-15 18:38:05 följande:
    Trodde det hete Renkur eftersom det är bara 3 soppor jag äter med 540kalorier per dag. Aja tydligen inte, men det verkar inte vara något problem att gå ner i vikt med det heller. Jag har gått ner några kg på en vecka och min syster gick ner ca 20kg på 3 färdiga shakes om dagen på 5veckor. Så ska nog gå bra ändå! ;)

    Men om du dricker naturdiet skall du ju ta 4 om dagen annars täcker du inte dagsbehovet av näringsbehovet och vitaminbehov
  • systersandra

    Studier visar att om man tar LCD (800-1200 kcal/dagen) istället för VLCD (mindre än 800 kcal/dagen,vanligen ger sådana kurer runt 500 kcal/dagen) så mår man bättre och har en lika bra viktminskning.
    Enligt den studien så kan man lika gärna äta lite mer alltså  och går ner lika bra i vikt och må bättre så varflr inte.

    Jag körde modifast vilket är LCD i fyra veckor och gick ner 8 kg men jag fuskade en del dagar kan jag säga.Detta var inför GBP.

  • Josefin14
    Gladia skrev 2014-03-15 18:59:33 följande:
    Men om du dricker naturdiet skall du ju ta 4 om dagen annars täcker du inte dagsbehovet av näringsbehovet och vitaminbehov

    Jag känner inte av att jag får mindre i mig. Har gått jätte bra. :) skulle aldrig orka äta fyra stycken, då jag redan är mätt efter 2. + får i mig för mycket kalorier om jag tar fyra. För mycket för att hamna i ketos. + naturdiet är ju den som har mest i sig, så då halverade jag det istället, så blir det lika som dem andra :)
  • Gladia
    Josefin14 skrev 2014-03-15 19:26:59 följande:
    Jag känner inte av att jag får mindre i mig. Har gått jätte bra. :) skulle aldrig orka äta fyra stycken, då jag redan är mätt efter 2. + får i mig för mycket kalorier om jag tar fyra. För mycket för att hamna i ketos. + naturdiet är ju den som har mest i sig, så då halverade jag det istället, så blir det lika som dem andra :)

    Tar du extra vitaminer och får upp näringen på annat sätt? Trodde du ville ha en någorlunda hälsosam och varaktig viktminskning så sorgligt att det missades det i ts då hade jag aldrig svarat.
  • Josefin14
    Gladia skrev 2014-03-15 19:45:58 följande:
    Tar du extra vitaminer och får upp näringen på annat sätt? Trodde du ville ha en någorlunda hälsosam och varaktig viktminskning så sorgligt att det missades det i ts då hade jag aldrig svarat.



    Tycker du är lite onödigt butter. Om du läser på lite bättre så skulle du veta att 540kalorier på en vlcd diet är alldeles lagom. Ska vara mellan 400-800kcal per dag. Om du då äter fyra shakes om dagen blir det ett intag på 720kcal vilket jag tycker är onödigt eftersom nutrillet, Cambridge och dylikt har ungefär 540-600kcal per dag. Därför tog jag helt enkelt bara bort en shake, så jag äter tre istället för fyra. Ser inget konstigt med det i och med att jag ligger på ett bra intag som dem andra shakesen har. Naturdiet har det högsta kcal intaget så om jag tar bort en shake om dagen ligger jag på samma nivå som dem andra kurerna. Inget ohälsosamt med det. Om du ska prata ohälsosamt så är ju ingen av dem här kurerna hälsosam, inte din vän's slanka heller. Så det resonemanget förstår jag mig inte på. Jag går ner i lugn takt och mår inte alls dåligt över det. Så ser inget speciellt ohälsosamt med det gemfört alla andra kurer. Behöver inga extra vitaminer som sagt får jag i mig alla vitaminer och mineraler min kropp mår bra av. Förstår verkligen inte varför en shake mindre skulle leda till en icke varaktig viktminskning. Vet exat hur jag ska äta efter kuren och bygga upp successivt till att börja äta igen. Så det ska gå bra serru :) eftersom du antagligen inte gått på den kuren jag gör och inte vet hur min kropp fungerar förstår jag inte heller hur du kan dra slutsatsen att det du tycker funkar bäst, funkar för min kropp. Ha en bra kväll :)
  • Näckrosen

    Läs inte bara på om kalorierna. Får du i dig alla näringsämnen på en drink mindre? Proteiner och mineraler kan variera från kur till kur.

    Jag upplevde det mycket lättare nu med högre kaloriintag när jag slapp ketonfasen. Om du går minst 30 minuter varje dag så kommer det absolut påverka vikten.

  • nuskakilonbort

    Jag gick ner ca 19-20 kg på tre månader icke-ren kur Nutrilett i höst/vinter. Gick från BMI 31,2 till BMI 23,4. Jag drack tre shakes per dag, kompletterade med en lågkolhydrat-/högproteinmåltid och tränade tre-fyra gånger per vecka. Var i ketos från dag tre och mådde helt okej. Nu trivs jag någorlunda med min kropp, även om 4-5 kg till minus på vågen inte skulle skada. Största problemet nu är att byta ut garderoben..

    Lycka till alla som kämpar på, ni gör det bra! :)

  • SummerAnkiz

    Hej!
    jag har nu börjar med min kur.
    Jag är på 3:e dagen nu. Jag kör på modifast puddingar o shakes. Annars så tar ja även naturdiet, den färdigblandade med chokladsmak Mmmm
    jag tänkte köra detta i minst 2 veckor. Om jag orkar så ska jag köra längre

  • Starshaped
    SummerAnkiz skrev 2014-04-09 08:57:48 följande:
    Hej! jag har nu börjar med min kur. Jag är på 3:e dagen nu. Jag kör på modifast puddingar o shakes. Annars så tar ja även naturdiet, den färdigblandade med chokladsmak Mmmm jag tänkte köra detta i minst 2 veckor. Om jag orkar så ska jag köra längre

    Då börja vi samma dag! :) har du provat detta förr?
  • Candygirl

    Jag har kört sen i måndags! Snart en vecka o känns bra. Inte svårt att avstå från mat även att jag måste laga dagligen till resten av familjen.
    Jag tar 3 Shakes om dagen. Är fortfarande lite slö men pratat med min "konsult" lr vad man ska kalla dem o kan ta upp till 2v för vissa att komma in i ketos o börja förbränna o då bli pigg. Funderar på att slänga ut vågen o väga mig endast hos henne 1 gång i veckan . Annars kommer jag ge upp :(

  • Kaeri87

    Jag har kört på samma sätt som dig.

    Gick ner 8kg på 9veckor. Har sedan stått stabilt på den vikten i ett antal veckor under en frivillig diet-paus.

    Vill dock gärna gå ner de sista 2-3kg till nöjd/trivselvikt

    Min man gick ner 12kg på ca 5veckor men tappade där efter motivation. Har du något tips som jag kan delge honom?


    nuskakilonbort skrev 2014-03-18 16:52:50 följande:
    Jag gick ner ca 19-20 kg på tre månader icke-ren kur Nutrilett i höst/vinter. Gick från BMI 31,2 till BMI 23,4. Jag drack tre shakes per dag, kompletterade med en lågkolhydrat-/högproteinmåltid och tränade tre-fyra gånger per vecka. Var i ketos från dag tre och mådde helt okej. Nu trivs jag någorlunda med min kropp, även om 4-5 kg till minus på vågen inte skulle skada. Största problemet nu är att byta ut garderoben..

    Lycka till alla som kämpar på, ni gör det bra! :)

Svar på tråden Vlcd, hur mycket gick du ner?