• heartagram

koppla era hundar!

Ni hundägare som inte kopplar era hindar när ni är ute, varför?

Tycker de är så oerhört respektlöst mot oss hundrädda, kan inte ens gå till affären utan o möta lösa hundar och får panik varje gång!
    Även om ni nu tycker era hundar är så lydiga och duktiga så kanske vi är rädda ändån, och ännu mindre okej är de när dom ska springa fram o lukta o sånt, o så står ägaren som ett jävla fån o ler istället för o kalla in sin satans hund! Använd koppel! Jag älskar hundar, men har blivit attackerad så jag är jävligt rädd för hundar jag inte känner.

Så jag undrar vad de svåra är med o sätta på ett koppel på era hundar?

• Svar på tråden koppla era hundar!
  • Dreaming83
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 11:42:50 följande:
    Du kan ju inte visa respekt för min hund, så då borde inte min hund visa respekt för dig.

Ffs ge dig! Du är ju uppenbart bara ute efter att reta upp folk. Gör något konstruktivt med din tid istället!
  • heartagram
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 11:42:50 följande:
    Du kan ju inte visa respekt för min hund, så då borde inte min hund visa respekt för dig.

Vilken respekt är de jag inte visar för din hund? Att jag vill den ska vara kopplad. Ja wow, jag ursäktar så mycket att jag var så förfärligt respektlös mot din hund.

Vad gör du om en annan hund attackerar din hund för den gick fram?

Eller om en människa sparkar på din hund för den skulle hälsa men människan var rädd?

Eller att den blir påkörd

Är de verkligen värt o invänta en sån händelse för din hund tycker om att vara lös istället för o ta bort dom riskerna o låta din hund vara lös på ställen där de är mera okej?
  • Flaskpostaren
    Dreaming83 skrev 2014-04-02 11:46:32 följande:

Ffs ge dig! Du är ju uppenbart bara ute efter att reta upp folk. Gör något konstruktivt med din tid istället!
    Som du gör alltså? Gravid
    heartagram skrev 2014-04-02 11:49:42 följande:

Vilken respekt är de jag inte visar för din hund? Att jag vill den ska vara kopplad. Ja wow, jag ursäktar så mycket att jag var så förfärligt respektlös mot din hund.

Vad gör du om en annan hund attackerar din hund för den gick fram?
    Eller om en människa sparkar på din hund för den skulle hälsa men människan var rädd?
    Eller att den blir påkörd

Är de verkligen värt o invänta en sån händelse för din hund tycker om att vara lös istället för o ta bort dom riskerna o låta din hund vara lös på ställen där de är mera okej?

Min hund varken hälsar eller går fram utan min tillåtelse. I så fall borde folk ha koppel på sina ungar också.
  • heartagram
    Defeateris skrev 2014-04-02 11:44:43 följande:
    Jag brukar rätt ofta ha min hund lös när vi är ute MEN jag kallar ALLTID in henne när vi möter någon vi inte känner och placerar henne sittande bredvid mig. Får jag minsta vibb av att personen är hundrädd så sätter jag också på kopplet. För min del spelar det ingen roll att min hund är otroligt väluppfostrad och helt ointresserad av andra människor - det handlar om respekt för medmänniskor.

Däremot tycker jag inte att någon har rätt att kräva att jag ALLTID ska ha min hund kopplad, även om vi är i områden där vi kan träffa på andra människor - det handlar också om respekt. Respekt måste gå på båda hållen..

Visst skulle ja gärna haft din hund kopplad, men bara att du kallar in hunden hos dig uppskattar man såklart supermycket. :) mest i tätta områden där inte hundar borde gå lösa jag stör mig på, i lite mera skogsområden och sånt så tycker jag man ändån får förvänta sig en o annan lös hund. Men folk som låter sina lösa hundar gå hejvillt är inte okej enligt min åsikt.
  • heartagram
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 11:52:59 följande:
    Som du gör alltså? Min hund varken hälsar eller går fram utan min tillåtelse. I så fall borde folk ha koppel på sina ungar också.

Finns faktiskt folk som har koppel på sina ungar, just saying.

Men bara för de behöver dy inte ha hunden lös överallt! Och visa gärna genom att ex kalla in, många som inte gör de o struntar i om hundarna springer till andra.
  • Flaskpostaren
    heartagram skrev 2014-04-02 11:58:17 följande:

Finns faktiskt folk som har koppel på sina ungar, just saying.

Men bara för de behöver dy inte ha hunden lös överallt! Och visa gärna genom att ex kalla in, många som inte gör de o struntar i om hundarna springer till andra.
    Finns faktiskt folk som har koppel på sina hundar, just saying.

Jag behöver inte kalla på min hund för hon går inte fram till folk.
  • iaseia

Jag kopplar inte mina hundar för de är såpass lydiga att de går jämte mig om jag säger till dem (vilket jag gör om jag ser någon annan människa).
    Jag ser ingen anledning med det, däremot går jag aldrig i byn, bostadsområden heller.

Precis som att jag skulle be alla kärringar att koppla sina gubbar för jag är rädd för gamla gubbar, eller be alla föräldrar att koppla sina barn för att jag är rädd för barn.
    '
    Absolut ska de inte springa fram till någon, nosa, lukta eller någpt ! Absolut inte, spelar ingen roll hur snälla mina hundar är, de ska inte springa fram till någon ändå, och de gör dom inte.- Därför anser jag att de kan gå lösa vid min sida, precis som ett barn (många har fan värre koll på sina barn än vad jag har på mina hundar), eller en gammal gubbe.

Och nej det finns inget koppeltvång nu. Vissa områden, kommuner kan ha vissa platser där det är koppeltvång, men mellan mars och augusti (kommer inte ihåg datumrne) så ska man ha sådan uppsikt på sin hund att den inte stör vilt osv.. Jag har inte så bra koll på denna FÖRORDNING eftersom jag har så pass bra koll på mina hundar året runt. Och nej det är ingen LAG, det är en förordning.

• heartagram
    Flaskpostaren skrev 2014-04-02 12:02:19 följande:
    Finns faktiskt folk som har koppel på sina hundar, just saying.

Jag behöver inte kalla på min hund för hon går inte fram till folk.

Du borde nt ens ha hund helt enkelt. Ha hunden brevid dig när du möter någon så är problemet ur vägen
  • iaseia
    heartagram skrev 2014-04-02 11:39:30 följande:

Men herregud vilket argument. De är väll bara ren jävla respekt och inte tvinga på andra folk din hund. Kan du inte göra de bra för både medmänniskor och din hund så borde du faktiskt inte vara en djurägare. Håll dig till vandrande pinnar istället kanske.
    Om  min hund går vid min sida tvingar jag inte på den på någon.

Ska man ha en hund och ha den lös så ska man ha sådan koll att den kan gå vid din sida.
    Nej jag anser inte att jag ska behöva koppla mina hundar för att någon eventuellt kan vara rädd. Min kallar in mina hundar och låter dem gå vid min sida, de har inget intresse av att springa fram till folk.
  • iaseia
    Defeateris skrev 2014-04-02 11:44:43 följande:
    Jag brukar rätt ofta ha min hund lös när vi är ute MEN jag kallar ALLTID in henne när vi möter någon vi inte känner och placerar henne sittande bredvid mig. Får jag minsta vibb av att personen är hundrädd så sätter jag också på kopplet. För min del spelar det ingen roll att min hund är otroligt väluppfostrad och helt ointresserad av andra människor - det handlar om respekt för medmänniskor.

Däremot tycker jag inte att någon har rätt att kräva att jag ALLTID ska ha min hund kopplad, även om vi är i områden där vi kan träffa på andra människor - det handlar också om respekt. Respekt måste gå på båda hållen..
    Mycket bra sagt
Svar på tråden koppla era hundar!