• heartagram

koppla era hundar!

Ni hundägare som inte kopplar era hindar när ni är ute, varför?

Tycker de är så oerhört respektlöst mot oss hundrädda, kan inte ens gå till affären utan o möta lösa hundar och får panik varje gång!
    Även om ni nu tycker era hundar är så lydiga och duktiga så kanske vi är rädda ändån, och ännu mindre okej är de när dom ska springa fram o lukta o sånt, o så står ägaren som ett jävla fån o ler istället för o kalla in sin satans hund! Använd koppel! Jag älskar hundar, men har blivit attackerad så jag är jävligt rädd för hundar jag inte känner.

Så jag undrar vad de svåra är med o sätta på ett koppel på era hundar?

• Svar på tråden koppla era hundar!
  • oberg

Du skall ha med dig en påk eller käpp så du kan slå hunden som kommer fram samt ha peppar i fick att slänga på nosen. Hunden skadas ej av pepparn.

Du har all rätt att freda dig mot en hund som kommer nära dig och är okopplad.

Har själv en hund som är helt ofarlig men dålig på att lyda och älskar springa fram och nosa.

Skriker till personerna att slänga ngt på hunden så hunden lämnar personerna i fred

• myownmind

Håller med ts! Tycker inte det finns nån ursäkt god nog för att ha sin hund lös i ett samhälle. Åk ut till skogen om ni nödvändigtvis måste ha dom lösa!

Min fd hund, en norfolkterrier, blev ihjälbiten av en bullterrier. Efter den fruktansvärda upplevelsen kan jag säga att jag i ren skräck skulle måtta en hård spark mot huvudet på en hund som kom rusande mot mig när jag är ute med mammas hund.

Det är ingen som uppskattar när det kommer en lös hund springande fram! -och ägaren till dom hundar jag mött lösa har haft noll koll på hunden! Dom ropar efter hunden och den skiter fullständigt i det.

Sen ska ni också veta att oavsett hur mkt koll man tror att man har, kan allt hända. Har som sagt fått se det med egna ögon. Har man inte ett koppel och kan stoppa dom med kan det gå riktigt illa!

• Inteutanproblem
    myownmind skrev 2014-04-02 21:13:34 följande:
    Håller med ts! Tycker inte det finns nån ursäkt god nog för att ha sin hund lös i ett samhälle. Åk ut till skogen om ni nödvändigtvis måste ha dom lösa!

Min fd hund, en norfolkterrier, blev ihjälbiten av en bullterrier. Efter den fruktansvärda upplevelsen kan jag säga att jag i ren skräck skulle måtta en hård spark mot huvudet på en hund som kom rusande mot mig när jag är ute med mammas hund.

Det är ingen som uppskattar när det kommer en lös hund springande fram! -och ägaren till dom hundar jag mött lösa har haft noll koll på hunden! Dom ropar efter hunden och den skiter fullständigt i det.

Sen ska ni också veta att oavsett hur mkt koll man tror att man har, kan allt hända. Har som sagt fått se det med egna ögon. Har man inte ett koppel och kan stoppa dom med kan det gå riktigt illa!

Vist kan det gå riktigt illa. Vanligaste är ju att få hunden sin påkörd av bil eller tåg om den skulle sticka på något oemotståndligt den där otursamma dagen. En del förvirrar sig till skoga också, hamnar vilse, blir förvildade och svåra att fånga in efter ett tag. Finns mycket annat också.

Beklagar verkligen det som skedde din hund. Sympatiserar också med din inställning att freda dig själv och den hund du är ute med om en främmande lös hund kommer.

Den läxan har jag fått lära mig själv, fått min äldsta hund attackerad utav schäfer vid ett tillfälle. Den kom dundrandes bakom oss när vi var ute på en cykelrunda. Kände till hunden sedan tidigare då den kommit för att mucka utan ägaren i närheten vid tidigare tillfällen. Den gången lyckades jag inte hålla i honom i hans stryphalsband, då ägaren ropade som en tok på hunden när han såg oss komma gåendes. Halvvägs framme till ägaren vände schäfern sig om och flög rakt på halsen på min hund. Blev chockad och helt paff, han inte reagera och vågade nog inte heller. Jag har en större typ av hund så han klarade sig.

Jag har även själv blivit biten, utav en boxer, hann ställa mig mellan precis då boxern anföll den av mina hundar jag var ute med då. Den klapp mig över knäet. Tack och lov har den rasen bedrövligt dåliga tänder så jag fick inga större skador.

Det som tar priset dock. Är när jag skulle korsa en ganska hårt trafikerad landsväg som löper precis utanför ett större samhälle för att ta mig till där jag skulle dragträna. Tätbebyggt på den sidan jag befann mig på. 2 lösa större hundar dök upp, ingen ägare inom synhåll. Där stod jag precis i korsningen med bilar på båda sidor om mig och den hårt trafikerade vägen precis framför. Med två främmande hundar som gick i cirklar runt oss, hörde då och då ett morr. Blev förbannad och skrek och slog efter dom, samtidigt som jag försökte hålla mina bakom mig. Just där och då minns jag hur jag tänkte att jag skiter blanka fan i om dom hundarna blir överkörda. Kanske är det vad som krävs för att ägaren ska ta sitt ansvar.

Sedan dess fick jag nog. Kommer skydda mina hundar till varje pris, en oansvarig hundägares hund är inte värd mer än mina hundars liv när det kommer till kritan.
  • Linnez

I min stad så låter en idiot sin hund springa fritt, vanligtvis bryr jag mig inte så mycket om det, men när han låter hunden springa långt ifrån honom och dessutom i lekparken (utan uppsikt) blir jag galen och bara vill skuta hundjävlen, ja eller ägaren. 

• jag är den jag är
    oberg skrev 2014-04-02 20:51:58 följande:
    Du skall ha med dig en påk eller käpp så du kan slå hunden som kommer fram samt ha peppar i fick att slänga på nosen. Hunden skadas ej av pepparn.

Du har all rätt att freda dig mot en hund som kommer nära dig och är okopplad.

Har själv en hund som är helt ofarlig men dålig på att lyda och älskar springa fram och nosa.

Skriker till personerna att slänga ngt på hunden så hunden lämnar personerna i fred

Jag tycker väl inte att det känns helt ok att slå den stackars hunden med käpp, bara för att den kommer fram.
    Det där med peppar är en annan sak, det kunde väl vara ok. Om nu hunden inte skadas av det.

Jag är rädd för hundar, men tycker absolut inte att man ska göra dem illa (om man inte av någon anledning tvingas till det).  Det tycker jag inte att man ska göra mot några djur alls. Inte ens insekter och andra småkryp.
  • Notetur Nomen

Jag tänker fortsätta ha min hund lös eftersom jag tycker hon har rätt till en så trevlig promenad som möjligt, men fra,förallt för att hon aldrig kommer att springa fram till någon. Varje gång jag säger det säger folk att det kan jag inte veta, men jo, det kan jag. 
    Jag ytcker faktiskt att man kan ta sitt ansvar som hundrädd OCKSÅ. Om någon ber mig koppla min hund eller ta den en bit bort för att denne är hundrädd så gör jag det på en gång. Min hunds rättigheter får givetvis inte inkränkta på någon annans, men jag tänker inte göra promenaderna för min hund tråkigare bara för att det finns andra hundägare som inte kan ta ansvar. 

• Notetur Nomen
    Inteutanproblem skrev 2014-04-02 18:07:36 följande:
    Finner det också fruktansvärt respektlöst att ha hundar lösa i bebyggelse, tätbebyggelse och sociala samhällsnyttiga platser/områden. Varför ens ha dom lösa på sådanna platser? Finns inte en enda bra eller skälig anledning.
    Det finns en väldigt bra och skälig anledning. Hunden är en kännande varelse som också förtjänar att ha lite kul. Om den klarar av det, givetvis.
  • Litet My

Något jag tycker är värre än de som går med hunden i osynligt koppel (syftar alltså inte på de som har hunden lös med noll kontroll) är de hundägare som fullkomligt åker på sulorna efter sin kopplade hund med noll koll och noll chans att kunna hålla den om något skulle hända eftersom de åker på sulorna efter hunden även om den bara nosar på marken.

En hundägare med hund i ett "osynligt koppel" dvs där man ser att ägaren och hunden har kontakt stör mig inte, däremot lösa hundar som inte bryr sig om ägaren alt de som trots koppel inte har någon kontroll.

Nu är jag inte hundrädd men sonen är tack vare en lös hund. Senast häromdagen satt han inne och väntade 45 minuter på att något stolpskott som släppt lös sin hund skulle kunna fånga in den då den for runt på gångvägen och hälsade på allt och alla, dock verkade den ha "varit med förr" då ingen fick tag i halsbandet.

• MrsMikas
    Notetur Nomen skrev 2014-04-04 13:09:39 följande:
    Jag tänker fortsätta ha min hund lös eftersom jag tycker hon har rätt till en så trevlig promenad som möjligt, men fra,förallt för att hon aldrig kommer att springa fram till någon. Varje gång jag säger det säger folk att det kan jag inte veta, men jo, det kan jag. 
    Jag ytcker faktiskt att man kan ta sitt ansvar som hundrädd OCKSÅ. Om någon ber mig koppla min hund eller ta den en bit bort för att denne är hundrädd så gör jag det på en gång. Min hunds rättigheter får givetvis inte inkränkta på någon annans, men jag tänker inte göra promenaderna för min hund tråkigare bara för att det finns andra hundägare som inte kan ta ansvar. 

Tänk om alla hundägare kunde ta sitt ansvar - som du då - och hålla koll på sin hund.
    För inte så länge sen blev min 4-åring nersprungen av en hund. Osäker på ras, men pitbull, amstaff, nåt åt det hållet. En valp, sådär glad och lycklig som valpar kan vara, och säkert rätt ofarlig (valpar nafsar ju), men ändå.
    Ingen kontroll alls på hunden som inte reagerade alls på inkallning (som för övrigt kom långt EFTER att den hade tippat omkull 4-åringen).
    Nu har jag en 4-åring som är van vid hundar, hennes reaktion var att sätta sig, hålla hunden borta med händer och armar (lugnt och sansat) och tydligt säga NEJ! Inget flax eller panik. Tack och lov för det!!

Jag gillar hundar men såna här händelser får mig att önska att alla hundar hölls kopplade. Inte för att alla behöver, men för att de ägare som inte bryr sig ska bli tvingade till det.... Jag har fortfarande inte en hundrädd 4-åring, men det var nog nära...
  • NKmamma

Där jag bor är det koppeltvång. Trots det har många sina hundar lösa. Eftersom det finns skyltar där det står att hundar inte får gå lösa och folk ändå har sina hundar lösa så funderar jag starkt på om dom har nåt fel som gör att dom inte förstår, alternativt att samtliga är grava dyslektiker. 
    En hund kan vara lös på anvisade platser dvs hundgårdar och i skogen. 
    En hund är inte en människa och kan som jag ser det aldrig jämställas med en. Och därför  är liknelsen "koppla dina barn" bara trams.

Svar på tråden koppla era hundar!