• Anonym (Osäker)

    Är det ok att bo granne med ett Lss-boende?

    Vi håller på att leta hus och har hittat det perfekta huset för oss. Nu är det så att grannhuset framöver ska byggas om till ett lss-boende med flera lägenheter som ska vara permanent boende för personer med utvecklingsstörning och/eller autism. Jag undrar om någon har erfarenhet av att bo precis granne med ett lss-boende? Hur är det i så fall? Du som jobbar på ett sådant boende kanske också vet om grannar upplevt det som störande? Tror ni att marknadsvärdet på huset kommer att sjunka efter att boendet finns där?

    Jag behöver inga pekpinnar om alla människors rätt att leva och samexistera. Jag har inget emot människor med funktionsnedsättningar. Jag vill bara som de flesta andra inte ha störiga grannar, oavsett vilka de är.
    Jättetacksam för svar om era erfarenheter!

  • Svar på tråden Är det ok att bo granne med ett Lss-boende?
  • Amnia

    Jag vill inte bo nära någon form av boenden för personer med speciella behov. En dag har man plötsligt en massa missbrukare som springer runt i området för att kommunen tagit ett dåligt beslut, fy.

  • Tom Araya
    Amnia skrev 2014-04-18 00:17:49 följande:
    Jag vill inte bo nära någon form av boenden för personer med speciella behov. En dag har man plötsligt en massa missbrukare som springer runt i området för att kommunen tagit ett dåligt beslut, fy.
    Jo, för missbrukare samlas runt alla boenden för människor med särskilda behov....Obestämd
  • Amnia
    Tom Araya skrev 2014-04-18 00:24:17 följande:
    Jo, för missbrukare samlas runt alla boenden för människor med särskilda behov....

    Det räcker med att chansen finns att LSS-boendet blir till ett missbrukarboende.
  • Anonym (000)
    Amnia skrev 2014-04-18 00:17:49 följande:
    Jag vill inte bo nära någon form av boenden för personer med speciella behov. En dag har man plötsligt en massa missbrukare som springer runt i området för att kommunen tagit ett dåligt beslut, fy.

    Seriöst? Väx upp. Va har personer med speciella behov med droger att gör? sen hålla seriöst jo kommun kommer säkert trycka in missbrukare i ett LSS boende. jag jobbar på sverige 5 klassat tyngsta psykiska boende. Haha när jag skulle dit första gången på intervju frågade en som bodde där om dem visste va de LSS boendet var för jag hitta inte. Så jävla komiskt. Hon bodde tvärgata till boendet å visste inte alls om något sådant boende. Komiskt för de hade funnits ett halvår å typ hela stats delen va emot de. Skrivit insändare i tidningen å allt. Precis Samma saker som ts har tagit upp i sin tråd?
  • Anonym (000)

    Jag hade fan varit mer rädd om grannen hade tonåringar. För de sänker väl värdet på mitt boende om dem har fester. Eller håller på med mopeden. För den låter ju.

  • Anonym (Hjjj)

    Jobbar med lls och det kan va super lugnt men just inom detta kan det blir polis och larm ofta eller inte alls! Men oftast sker detta tyst via larm och kommer inte påverka boende runt om

  • Anonym (000)

    Fan va pinsamt vuxna människor kan bete sig

  • sagoskog
    Anonym (man vet aldrig) skrev 2014-04-17 23:31:37 följande:
    Antar att det är deras egna rum/lägenheter så de bestämmer själva hur de vill ha rullgardinerna. Får personalen vara i de boendes bostäder/rum utan inbjudan eller bara i de allmänna utrymmena på ett Lss boende? Kan det bo flera i ett rum på ett Lss boende( tex två vänner eller par) Finns det personal på plats dygnet runt?

    Hos oss får personalen gå i lägenheterna "hur vi vill". Men det beror på vilka personer som bor där och hur stort behov av stöd de har. Jag har aldrig varit med om att det bott fler än en person per lägenhet. Men huruvida det beror på vad man får eller vad man kan, det kan jag inte svara på. De flesta med mer omfattande funktionsnedsättningar har väldigt svårt med det sociala samspelet och att det dessutom ska kunna fungera mellan två personer med liknande svårigheter, såpass väl att de kan bo ihop, har jag tyvärr aldrig stött på (det är ju nog så svårt för ett par normalstörda). Personer med mycket lätta nedsättningar klarar ju förstås detta, men då bor de inte heller på lss boenden. Vi har personal dygnet runt. Men det beror på vilken typ av boende. Ett gruppboende har oftast tätare bemanning, medans ett serviceboende ibland har stängt ett par timmar under dagen då kunderna är på sina respektive dagliga verksamheter. Till TS: Är det en lägenhet mitt i ett serviceboende av trapphusmodell så skulle jag nog passa mig lite. Mest pga risken för oljud från "rännande personal" och ev från de som bor där. Men är det en friliggande villa (som jag uppfattar att det är). Så skulle jag inte vara det minsta bekymrad. Risken för oljud är liten, liksom att bli störd eller "skrämd". Det finns ju personal där som stöttar upp och löser sådana problem. En utåtagerande kund gå t.ex. inte ut ensam hur som helst.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (Å) skrev 2014-04-17 23:24:39 följande:
    Varför har ni rullgardinerna neddragna?

    Jag har ett LSS boende i huset bredvid och lingonen sitter och vinkar när jag är ute och fixar i trädgården, och så kommer de fram och pratar och plockar "blommor" i gräsmattan. Det har hänt att någon av de boende har fått utbrott och blivit högljudd och okontrollerbar så jag skulle inte vilja ha små barn hemma som skulle kunna bli skrämda.
    Det är inte vi i "huset" som har rullgardinerna nere utan de boende i sina lägenheter.
  • Anonym (tjo och tjim)

    Vidhåller, personerna på ett LSSboende är som regel inte till bekymmer men väl kan det i värsta fall se ovårdat ut i förhållande till kringliggande fastigheter. Där jag har haft förmånen att arbeta har vi dock varit noggranna med trädgård och så. Men taxi och sånt, nä tack.

Svar på tråden Är det ok att bo granne med ett Lss-boende?