• Kexen

    Ska man skaffa två barn?

    Min fråga är simpel, ska man skaffa två? Vi är nöjda med vår dotter och känner inte att vi vill ha fler barn... Är det egoistiskt eller är det ok?


  • Svar på tråden Ska man skaffa två barn?
  • Natulcien
    grind skrev 2014-04-21 07:23:08 följande:
    Vad är det för man förresten som inte vill ha en son? 
    Hur tänker du nu? Tror du att alla män vill ha söner? Förvånad
  • Dixie
    grind skrev 2014-04-21 07:23:08 följande:
    Vad är det för man förresten som inte vill ha en son? 

    Vad menar du? Att varje mans högsta önskan är att få en son? Ska man då fortsätta skaffa barn tills man får ett barn av rätt kön?
  • Alexi
    grind skrev 2014-04-21 07:21:34 följande:
    Jag gillar egentligen 1 barn men valde att skaffa 2 av den enkla anledningen att det skulle bli oerhört tungt om det enda barnet av ena anledningen skulle gå bort. Med 2 barn är man mindre sårbar.
    Jag tänker också så, det är oerhört tragiskt att förlora ett barn, är det enda barnet är det ju fullständigt otänkbar tanke.
  • Maddi
    grind skrev 2014-04-21 07:23:08 följande:
    Vad är det för man förresten som inte vill ha en son? 
    Va? Är det inte huvudsaken att under graviditeten har allt gått bra och man får ett underbart barn, sen om man har flickor eller pojkar vad spelar de för roll?
  • Maddi
    Kexen skrev 2014-04-20 19:21:00 följande:
    Min fråga är simpel, ska man skaffa två? Vi är nöjda med vår dotter och känner inte att vi vill ha fler barn... Är det egoistiskt eller är det ok?
    Man skaffar barn för att man vill ha fler, vill man ha ett är väl de jättebra. Att skaffa ett till barn och tänka "då har dom syskon" är väl absolut inte bra för de kommande barnet. Jag har ett syskon och vi har inte pratat med varandra på över 10 år.  

    Men hur skulle de kännas för barnet om hen fick reda på att hen kom till för att bara vara ett syskon, eller som en annan skrev: 
    grind skrev 2014-04-21 07:21:34 följande:
    Jag gillar egentligen 1 barn men valde att skaffa 2 av den enkla anledningen att det skulle bli oerhört tungt om det enda barnet av ena anledningen skulle gå bort. Med 2 barn är man mindre sårbar.
    Hur tänker man då? Barnet kanske undrar någon gång, som svar "du kom till för att jag ska ha någon att luta mig emot om det händer den första något. Jag vill egentligen bara ha ett". 

    Varför skaffa fler barn om det är så att man inte vill ha och kärleken till barnet som kommer? Jag är i iallafall stolt över att kunna säga att mina barn kommer till av kärlek och att jag vill ha fler barn. För det låter inte så direkt när vissa av er skriver. 
  • Dixie
    Maddi skrev 2014-04-21 09:47:46 följande:
    Jag är i iallafall stolt över att kunna säga att mina barn kommer till av kärlek och att jag vill ha fler barn. För det låter inte så direkt när vissa av er skriver. 
    det tänkte jag också på när jag läste vissa svar….. tycker det är mycket konstigt att man skaffar två (eller fler) barn för att mitt första barn ska slippa vara ensam när föräldrarna dör……..
  • Natulcien
    grind skrev 2014-04-21 07:21:34 följande:
    Jag gillar egentligen 1 barn men valde att skaffa 2 av den enkla anledningen att det skulle bli oerhört tungt om det enda barnet av ena anledningen skulle gå bort. Med 2 barn är man mindre sårbar.
    Den anledningen har jag faktiskt aldrig hört förut. Menar du att du skaffar flera barn för att "gardera" dig om ett dör?
    Förr skaffade man ju så många barn man kunde eftersom många dog och de var tvungna att överleva för att kunna försörja föräldrarna sen. Är det så du menar? Att du vill ha försörjning på ålderns höst?
  • Alexi

    Alltsåvi skaffar fler barn för att vi vill ha det. Men när jag hör om folk där det enda barnet dör tycker jag det alltid måste vara mycket värre än om man har tre-fyra stycken. Tomheten efteråt helt enkelt.

  • Maddi
    Alexi skrev 2014-04-21 14:55:44 följande:
    Alltsåvi skaffar fler barn för att vi vill ha det. Men när jag hör om folk där det enda barnet dör tycker jag det alltid måste vara mycket värre än om man har tre-fyra stycken. Tomheten efteråt helt enkelt.



    Men jösses, att ens kunna tänka så? De är väl lika hemskt oavsett, dom är ju olika individer och lika mycket tomhet efter barn oavsett hur många man har. Jag måste säga att de är helt fantastiskt hur vissa hjärnor arbetar!
  • Alexi
    Maddi skrev 2014-04-21 15:25:27 följande:


    Men jösses, att ens kunna tänka så? De är väl lika hemskt oavsett, dom är ju olika individer och lika mycket tomhet efter barn oavsett hur många man har. Jag måste säga att de är helt fantastiskt hur vissa hjärnor arbetar!
    Nej jag tror faktiskt att det är skillnad. Det läser man ju ofta att det enda som får folk att fortsätta leva när ett barn dör är att syskonen behöver fortsatt stöd och kärlek.
Svar på tråden Ska man skaffa två barn?