• Plopps80

Kvik-kök eller Ikea-kök?

Har köpt vårt drömhus. Ett hus vi verkligen kommer vilja bo i resten av livet. Vi ska börja med att renovera köket. Har gjort två kostnadsförslag med ritning en på kvik och en på Ikea. På kvik kostar vårt nya kök 77.000:- och på Ikea 36.000:- Jag vet inte hur stor skilnad det är på dessa kök men kvik känns mer som kvalitet än Ikea. Men det är ändå halva priset och ikeas kök har ju relativt bra rykte. Det är mycket som ska renoveras i huset och pengarna behövs. Hur hade du gjort? Ikea eller kvik? Och varför? Hur tänker du?

• Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?
  • Vinterankan

Jag skulle ta det som jag gillade bäst och inte bry mig så mycket om priset. 30 000 är inte så stor skillnad med tanke på hur länge ni kommer ha köket.

• Vinterankan
    Vinterankan skrev 2014-04-22 17:44:07 följande:
    Jag skulle ta det som jag gillade bäst och inte bry mig så mycket om priset. 30 000 är inte så stor skillnad med tanke på hur länge ni kommer ha köket.

40 000 var det visst. Men det är inte heller så mycket.
  • Alltide

Vi har IKEA som vi själva satt in, vi är supernöjda. Saknades inte en skruv och det var relativt enkelt att sätta på plats. Vi valde ett billigare, så kan vi byta luckor och skiva osv utan att det kostar skjortan. Vårt gick på närmre 40.000 exklusive kyl/frys och fläkt. Kritvitt högblankt och inte en repa, lätt att hålla rent.

• Stårschan
    Vinterankan skrev 2014-04-22 17:44:54 följande:

40 000 var det visst. Men det är inte heller så mycket.
    För väldigt många är 40 000 rätt mycket pengar...
  • Plopps80

Har nog beslutat oss för ett Ikea kök. Men det blir helvitt ist för svart och vitt. Känns som för mycket pengar om skillnaden inte är så stor. Den kombinationen vi ville ha är snyggast på kvik men nu blir det handtagslöst helvitt med grå bänkskivor. Blir nog bra hoppas jag. Tack för alla åsikter och tankar.

• Alexi

Jag har inget negativt att säga om ikeakök, jag förstår faktiskt inte varför man skulle välja något annat. I vårt hus fanns ett tio år gammalt ikeakök när vi flyttade in. Ett år senare bytte vi ut allt utom stommarna och just för att det var ikea var det ju hur enkelt som helst att bara byta luckor mm. Sex år senare är köket fortfarande jättebra.

• Stoet

Ikeas! Deras nya system känns bra och genomtänkt. Lätt att komplettera till och uppdatera efter hand.

• Eva Fa

Det är jättesvårt att jämföra priser på kök. En del är färdigmonterade skåp med inredning eller du kan få skruva ihop allt själv, arbete kostar också, men ikea har bra kvalitet.

Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?