• Plopps80

Kvik-kök eller Ikea-kök?

Har köpt vårt drömhus. Ett hus vi verkligen kommer vilja bo i resten av livet. Vi ska börja med att renovera köket. Har gjort två kostnadsförslag med ritning en på kvik och en på Ikea. På kvik kostar vårt nya kök 77.000:- och på Ikea 36.000:- Jag vet inte hur stor skilnad det är på dessa kök men kvik känns mer som kvalitet än Ikea. Men det är ändå halva priset och ikeas kök har ju relativt bra rykte. Det är mycket som ska renoveras i huset och pengarna behövs. Hur hade du gjort? Ikea eller kvik? Och varför? Hur tänker du?

• Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?
  • vad ska man heta

Frågan är ju hur mycket kvalitet spelar in idag. Vill du ha samma kök i 60år så är nog det dyra köket att föredra. Men vem vill ha samma kök i 40+år idag? Skillnad på 50talet lixom. Äh köp på Ikea så kan du byta om 20år med gott samvete :)

• Plopps80
    vad ska man heta skrev 2014-04-22 10:33:53 följande:
    Frågan är ju hur mycket kvalitet spelar in idag. Vill du ha samma kök i 60år så är nog det dyra köket att föredra. Men vem vill ha samma kök i 40+år idag? Skillnad på 50talet lixom. Äh köp på Ikea så kan du byta om 20år med gott samvete :)

Bra poäng. Vi renoverar mkt och jag vill gärna ha ett kök som håller länge men å andra sidan vill man ju kunna byta ut det om man blir sugen.
  • Dixie
    Cornellia skrev 2014-04-22 10:06:42 följande:

VI är i precis samma sits.
    Fick konstnadsförslag på kvik, 65.000. Samma kök på ikea kommer kosta 26.000.

fast det är väl inte samma kök?
    nu var det ett tag sedan vi valde vårt kvik kök - men de har ju en annan design än ikea kök, så inte kan man väl säga att det är samma kök. dessutom tyckte jag man fick hjälp och service på Kvik, något Ikea helt saknade…...
  • Sillavi

Ja det är ju en uppvägning vad man prioriterar. Vi har ett vitt kök som är ganska tidlöst och det ska ta lång tid innan vi byter det fast vem vet, kanske vi tröttnar på det om ngra år, det vet man ju aldrig. Har bara en känsla som gör att jag trivs i köket. Bodde hos mina föräldrar under många månader nu när vi byggde vårat hus och dom hade ikea kök. Alltså jag tror jag fick min uppfattning där. Dom hade sånna luckor som man vänder uppåt och ska eg stanna uppe med hjälp av gångjärnen men luckorna var för tunga och gångjärnen för veka så varje gång var man rädd att få luckan i huvudet elr så fick man stå och hålla med en hand medan man plockade med andra. Lådorna gav vika och var snea...var endel på köket som var mkt bristande. Dom ser ju fina ut i ikeas butiker och dom är väldigt lika andra mer dyrare kök, men det finns en anledning också att dom kanske är billigare. Kanske är mkt fanér istället för gediget trä? Vad vet jag. Man kanske ska kolla med tillv vilket material som används och känna och klämma lite på köken. Sen har jag ingen uppfattning om just KViKs kök.

• Plopps80
    Dixie skrev 2014-04-22 10:46:03 följande:
    fast det är väl inte samma kök? nu var det ett tag sedan vi valde vårt kvik kök - men de har ju en annan design än ikea kök, så inte kan man väl säga att det är samma kök. dessutom tyckte jag man fick hjälp och service på Kvik, något Ikea helt saknade?...

Hur då menar du? Fick du mer hjälp när ni planerade köket? De har fler lösningar på kvik de känns mer proffsiga. Upplever jag.
  • Dixie
    Plopps80 skrev 2014-04-22 10:50:24 följande:

Hur då menar du? Fick du mer hjälp när ni planerade köket? De har fler lösningar på kvik de känns mer proffsiga. Upplever jag.
    Ja, mycket mer hjälp! Vi kunde boka tid och sitta ner med en säljare och gå igenom vårt kök - på Ikea kändes de som de inte ville ha oss där…… (vilket jag kan förstå - för ska de ha någon ekonomi i det kan de inte lägga många minuter per kund) 
  • Cornellia
    Dixie skrev 2014-04-22 10:46:03 följande:
    fast det är väl inte samma kök?
    nu var det ett tag sedan vi valde vårt kvik kök - men de har ju en annan design än ikea kök, så inte kan man väl säga att det är samma kök. dessutom tyckte jag man fick hjälp och service på Kvik, något Ikea helt saknade…...

För oss är det samma design. Vita ej högblanka luckor, 3 (synliga) lådor i bänkskåpen, samma mått på alla skåp.

Det enda som skiljer är att Ikea har lite bättre (bättre= passar oss bättre) inredning än kvik, och att vi skulle bli tvungna att kompromissa med att köksfläkten blev synlig med kvick-köket.
  • Plopps80
    Dixie skrev 2014-04-22 10:52:23 följande:
    Ja, mycket mer hjälp! Vi kunde boka tid och sitta ner med en säljare och gå igenom vårt kök - på Ikea kändes de som de inte ville ha oss där?? (vilket jag kan förstå - för ska de ha någon ekonomi i det kan de inte lägga många minuter per kund) 

Precis så kände jag med. Och hela miljön på kvik kändes mer "kvalitet". Sedan vet jag fortfarande inte vad som skiljer luckorna åt. Har klämt å känt men tycker inte jag kan upptäcka skillnaden då jag inte är tillräckligt insatt. Kviks luckor är något snyggare det tycker jag men det är så marginellt att jag inte tror någon annan än jag ser det. Måste bestämma oss nu. Det brinner i knutarna! :-O
  • Cornellia
    Plopps80 skrev 2014-04-22 10:50:24 följande:

Jag upplevde det tvärt om. Ikea känns mer flexibelt än kvik, med fler möjligheter att anpassa tex inredning som man själv vill ha det.

Däremot så lägger nog kvik-säljaren ner mer tid (och är kunnigare), som alltid på ikea får man pyssla ihop det själv
  • Plopps80

Blir inte klokare av denna tråden hahaha men tack för alla synpunkter. Måste avgöra senast imorn.

Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?