• Plopps80

Kvik-kök eller Ikea-kök?

Har köpt vårt drömhus. Ett hus vi verkligen kommer vilja bo i resten av livet. Vi ska börja med att renovera köket. Har gjort två kostnadsförslag med ritning en på kvik och en på Ikea. På kvik kostar vårt nya kök 77.000:- och på Ikea 36.000:- Jag vet inte hur stor skilnad det är på dessa kök men kvik känns mer som kvalitet än Ikea. Men det är ändå halva priset och ikeas kök har ju relativt bra rykte. Det är mycket som ska renoveras i huset och pengarna behövs. Hur hade du gjort? Ikea eller kvik? Och varför? Hur tänker du?

• Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?
  • Stårschan
    Dixie skrev 2014-04-22 10:52:23 följande:
    Ja, mycket mer hjälp! Vi kunde boka tid och sitta ner med en säljare och gå igenom vårt kök - på Ikea kändes de som de inte ville ha oss där…… (vilket jag kan förstå - för ska de ha någon ekonomi i det kan de inte lägga många minuter per kund) 
    Det tror jag handlar helt om vilken säljare man råkar hamna hos. Vi fick väldigt bra hjälp på IKEA, och dessutom bjöd de på mat när vi var tvungna att vänta på vår tur.
  • Dohgon

Vi har precis köpt ikeakök, åkte till ikea. beställde med plock, hämtade ut två timmar senare och åkte hem.
    Helt ärligt är jag fruktansvärt trött på att montera ikeaskåp nu, men bra blev det (eller blir det när det är helt klart)
    Däremot har vi sagt att om vi köper nytt senare så kör vi på ett dyrare som någon annan installerar för fy vilket arbete det är

• Plopps80

Installerar inte Ikea kök mot betalning? Gör kvik det? Vi ska montera själva. Men lite nyfiken.

• Cornellia
    Plopps80 skrev 2014-04-22 11:10:44 följande:
    Installerar inte Ikea kök mot betalning? Gör kvik det? Vi ska montera själva. Men lite nyfiken.

Jo det gör dom.
  • Dohgon
    Plopps80 skrev 2014-04-22 11:10:44 följande:
    nej det tror jag inte. eller de kanske gör det nu mer. vi kollade inte på det då vår renovering inte alls var planerad, den liksom bara hände =)
    planerade det i höstas och fick offerter från olika håll där köket skulle gå på minst 125000:- med montering osv. nu har vi gjort allt själva och ja vitvarorna kostade en hel del, men vi kommer inte i närheten av 125000
  • Sillavi

Jo Ikea monterar mot betalning. Vi har Ikea kök på jobbet och det monterade Ikea. Dom kan ju tom montera vanlig möbler mot betalning nuförtiden!

• Stårschan

Grattis till drömhuset förresten!

• P30

Jag har byggt några egna kök och varit med vid ett Kvik-kökbygge. Jag skulle nog säga att kvaliteten är helt jämförbar. Kvalitet på stommar brukar inte skilja något övehuvudtaget och gångjärnen har jag för mig är samma fabrikat hos de flesta nordiska märkena.

Så, den enda faktorn som är kvar tycker jag ju är utseendet på dörrar och vilken inredning man är ute efter. Utseende på dörrarna - där har ju Kvik en fräst variant som ser snygg ut, men som är rätt opraktisk efter ett tag.

Att ha folierade luckor går ju bort och målad mdf gör ingen kvalitetsskillnad mellan fabrikaten.

När det gäller inredning är det ju lite annorlunda. Ikeas lådor är djupare och har mer utrymme i själva lådan än exempelvis Ballingslöf. Så om man tror att man skall kunna köpa bestickskorgar, kryddhållare eller annat från IKEA så är det i många fall kört. Jag gillar IKEAS inredning, så för mig är bara det ett bra skäl.

Ett andra - och viktigare skäl är vad som händer om man får skav på en lucka eller något går sönder. IKEA har ju haft sin standard med gångjärn och lådfronter hur länge som helst. Om man har ett IKEA-kök är det ju fullt möjligt att åka till IKEA en morgon och handla nya fina luckor och lådfronter och på kvällen sitta i ett helt nytt och fräscht kök med nya luckor och nya handtag. Med ett annat fabrikat är det möjligt att det inte ens går.

Så, jag för min del handlar alla mina kök på IKEA och kommer att fortsätta göra det. Sedan kompletterar jag med bänkskivor, vitvaror, diskbänkar osv där jag tycker att det känns bäst just då - och ibland även handtag. Jag tror inte att någon kommer in i ett av mina kök och tror det är ikea.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Bellsam

Jag hade IKEA i förra bostaden som vi satte in. Tyckte det var hur bra som helst! Väljer du IKEA kan du ju byta ut köket en gång om du tröttnar efter ett tag och då kommer du upp i vad KVIK kostar ;)

Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?