• Plopps80

Kvik-kök eller Ikea-kök?

Har köpt vårt drömhus. Ett hus vi verkligen kommer vilja bo i resten av livet. Vi ska börja med att renovera köket. Har gjort två kostnadsförslag med ritning en på kvik och en på Ikea. På kvik kostar vårt nya kök 77.000:- och på Ikea 36.000:- Jag vet inte hur stor skilnad det är på dessa kök men kvik känns mer som kvalitet än Ikea. Men det är ändå halva priset och ikeas kök har ju relativt bra rykte. Det är mycket som ska renoveras i huset och pengarna behövs. Hur hade du gjort? Ikea eller kvik? Och varför? Hur tänker du?

• Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?
  • Cornellia
    Majken03 skrev 2014-04-22 17:23:35 följande:
    Hittade denna tråd för ett tag sen, tycker den säger allt man
    Behöver. mobil.byggahus.se/forum/kok/222936-ikeas-nya-...
    Jag tycker att det som stod absolut först i tråden sa precis allt om hur mycket man kunde lita på den recensionen... 
    (sen såg man ju direkt några felaktigheter, tex har han ju använt en låg låda istället för en hög och sen gnäller på att den är låg osv...)
  • Margaux

Jag har haft ett Kvik som jag älskade...men ikeas är rätt fina de med!

• Plopps80

Vi velar fortfarande ska erkännas. Vi kommer inte fram till ett beslut som känns 100% måste sätta igång nu! Vill blanda svart och vitt men tycker inte om ikeas svarta luckor. Vill ha utan handtag och det finns inte i svart på Ikea. Är ju modernt att blanda olika färger och börjar tycka att det känns tråkigt med bara vitt ändå.

• Majken03

TS, läste du länken?? Jag själv skulle aldrig välja Ikea kök efter att läst det. Tycker det är helt sjukt det med sockeln och gångjärnen. Det andra är också superdåligt tycker jag men just sockel o gångjärnen känns superdåligt b

• Alltide

Ikeas nya kunde till och med vi som nästan har tummen mitt i handen montera. Större delen är det förra systemet, men i höstas byggde vi till mer vid en annan vägg utan händiga vänners hjälp. Piece of cake. Kan faktiskt inte hålla med om något som står i länken och vårt kök sitter bergfast. Skulle nog mer lita på omdömen från gemene man och inte ett vars TS blivit varnad då h*n uppenbarligen jobbar åt en konkurrent. Men det är jag det. Lycka till med vad du än väljer, jag tror alla kök är bra, det är nog mest en kostnadsfråga :)

• Stårschan
    Plopps80 skrev 2014-04-23 19:46:56 följande:
    Vi velar fortfarande ska erkännas. Vi kommer inte fram till ett beslut som känns 100% måste sätta igång nu! Vill blanda svart och vitt men tycker inte om ikeas svarta luckor. Vill ha utan handtag och det finns inte i svart på Ikea. Är ju modernt att blanda olika färger och börjar tycka att det känns tråkigt med bara vitt ändå.
    Hur menar du då "finns inte i svart"? Alla köksluckor kommer utan förborrade hål för handtag/knoppar, så ni kan sätta ihop köket exakt hur ni vill. Köksluckorna kan ni köpa en av varje färg om ni så önskar!
  • Cornellia
    Majken03 skrev 2014-04-23 20:07:18 följande:
    TS, läste du länken?? Jag själv skulle aldrig välja Ikea kök efter att läst det. Tycker det är helt sjukt det med sockeln och gångjärnen. Det andra är också superdåligt tycker jag men just sockel o gångjärnen känns superdåligt b
    Läste du hela tråden? 
    Som det stod även där så kan man själv välja gångjärn. 

Sen förstod jag inte riktigt det dåliga med sockeln, du får gärna förtydliga?
  • Cornellia
    Stårschan skrev 2014-04-23 20:56:03 följande:
    Hur menar du då "finns inte i svart"? Alla köksluckor kommer utan förborrade hål för handtag/knoppar, så ni kan sätta ihop köket exakt hur ni vill. Köksluckorna kan ni köpa en av varje färg om ni så önskar!
    Dom med handtagen infrästa i dörren finns bara i vitt kanske? 
  • Plopps80
    Cornellia skrev 2014-04-23 21:07:36 följande:

Exakt.
  • Majken03

Ok. Det med sockeln är att den är för låg, svårt att få plats med rör under.

• Stårschan
    Cornellia skrev 2014-04-23 21:07:36 följande:

Ah, sorry. Jag trodde att TS funderde på den där lösningen där man öppnar skååluckan genom att ge den ett lätt tryck, och det borde ju funka på vilka dörrar som helst. My mistake.
  • Kvik

Hej! 

Hoppas att allt gick bra med ditt köp av kök. Har du några ytterligare funderingar eller frågor, tveka inte att höra av dig till oss!

Mvh,

Kvik

• klammerud

Byggde om vårt kök 2011 och valde då mellan IKEA och Kvik, efter mycket kollande och jämförelser så upptäckte vi att prisskillnaden var försumbar eftersom man på IKEA fick plocka ihop varenda liten sak å räkna ut priset i Kviks kalkyl ingick det. Till Kviks fördel var att deras skåpstommar var 80 höga och tunn bänkskiva som var en fördel eftersom jag inte är så lång. Använde "bara" benen, inte sockeln, blir bra med ljusslinga under. På senare år har IKEA gjort om sitt kök, till det bättre antar jag. Vi valde Kvik och är forfarande nöjda.

Svar på tråden Kvik-kök eller Ikea-kök?