• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 07:58:12 följande:
    om du lägger ut det på facebook och låter vänner och bekanta svara så blir det jäv, eftersom det är personer som du har en relation till.

helt ärligt vad har ni lärt er på er utbildning??
    Du låter väldigt aggressiv. Varför?
    Jag har inte sagt att bara vänner och bekanta får fylla i den.
  • Anonym (metodkapitel)
    BymBym skrev 2014-04-25 08:16:21 följande:
    Rappa på. Skriver just nu c-uppsats. Vi skriver 2 st har redan gjort enkäten, provat den på 15 personer plus en talk out loud testning. Vi har skickat ut enkäten plus en påminnelse. Det är en webbenkät och den har legat ute ett tag och vi stänger den på tisdag. Vi har skrivit om forskningsläget och teorier. Metoden skrivs på hela tiden. Vi har inte jobbat häcken av oss. Men du får nog skynda på lite. Man behöver marginaler på slutet om man fastnar. ..
    Vilken sida använder ni er av?
    Hur skickade ni länken till folk-sociala medier?
  • BymBym
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 08:19:17 följande:
    Vilken sida använder ni er av?
    Hur skickade ni länken till folk-sociala medier?
    Vi använder oss av webbenkater.com. Sedan kommer vi använda oss av spss när vi ska analysera datan vi får in. Vi gör en undersökning bland tjänstemän inom ett område så vi skickade till de organisationerna. Men innan det måste man ju diskutera urvalet innan. Och hur man ska hantera det bortfall som blir.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 08:18:37 följande:
    Du låter väldigt aggressiv. Varför?
    Jag har inte sagt att bara vänner och bekanta får fylla i den.
    min avsikt är inte att vara aggro, min avsikt är att ifrågasätta hur du ska kunna generalisera dina resultat och slutsatser, och hur du ska hinna i tid.
  • Anonym (statistiker)

Nu ska vi reda ut lite saker som statistik här:

sannolikhetsurval = det som i folkmun kallas för slumpmässigt urval. Typiskt exempel: vi vill undersöka Familjelivs medlemmar. Från listan över alla medlemmar drar vi med hjälp av en slumptalsgenerator ut 500 medlemmar som får svara på en enkät. 300 av de 500 utvalda svarar. De som inte svarar = bortfall. 
    Sannolikhetsurval är ett måste för att kunna göra generaliseringar till en större population. 

bekvämlighetsurval = alla urvalsförfaranden som inte innehåller någon typ av slump för vilka som kommer med i stickprovet. Här kan vi räkna in kvällstidningarnas "dagens fråga", att posta sin enkät på FL eller FB, att haffa folk på stan. Har man gjort ett bekvämlighetsurval kan man inte generalisera resultaten utanför sitt stickprov. Sen har jag läst massor med undersökningar och uppsatser där man slår knut på sig själv för att förklara varför man visst kan generalisera... och ibland är bekvämlighetsurval det enda som är möjligt av etiska skäl. Detta är sådant som man diskuterar i metoddelen.

Excel har ett tillägg, kan det heta statistics toolbox? som kan hjälpa en att räkna ut (vanliga) korrelationer, regressionsanalys och sånt. Tycker det är helt okej och lättare att lära sig än exempelvis SPSS, men det innehåller inga verktyg för mer sofistikerade analyser.

Kodning tycker jag inte att man behöver göra ett så stort nummer av. Gör man en webenkät kommer ju svaren kodade och klara. 

• Anonym (Fil.Dr.)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 07:05:45 följande:
    de som har valt kvantitativ metod i vår klass måste ha god reliabilitet, validitet och resultaten måste kunna gå att generalisera, de kraven har vi på oss i alla fall.
    Det beror säkert en del på vad det är för kurs/ämne man löser också. Jag examinerade visserligen inga c-uppsatser själv när jag arbetade på universitetet men jag har ju läst väldigt många och suttit med på otaliga seminarier.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en c-uppsats inom t ex ett samhällsvetenskapligt ämne med en frågeställning osv i stil med (grovt förenklat nu förstås, jag hittar på medan jag skriver!)

"Syftet med uppsatsen är att undersöka föräldrars val av förskola. Jag ställer frågorna 1) I hur stor mån gör föräldrar ett aktivt val av förskola? 2) Vilka faktorer är hur viktiga (avstånd, inriktning, barngruppens storlek...) och 3) I vilken mån lyckades föräldrarna införliva sina ambitioner?

Metod: Jag valde att med hjälp av web-verktyget xy publicera en webenkät (Bilaga 1) på Familjeliv, ett av Sveriges största familjerelaterade forum. 837 personer besvarade enkäten. 158 enkäter var tvungna att kasseras pga xy. Enkätsvaren kodades i enlighet med följade schema: ....

/Sedan lämpligen en diskussion om vilka alternativ som man övervägt, vilka svagheter det aktuella urvalet har osv osv/

Resultaten analyserades med hjälp av Olle Olssons teori om förskoleval och Svea Svenssons beslutsfattningsteorier. (+en beskrivning och diskussion av dessa och en motivering varför just de valdes)"

Om frågaställningen istället var varför raggare hellre kör Volvo än Jaguar så skulle jag som opponent/examinator nog ifrågasätta om man inte borde ha publicerat webenkäten någon annanstans, alternativt om man valt att ställa in förskoleenkäten på ett raggarforum (om det inte specifikt gällde raggarföräldrar). Till exempel. Likaså om stundenten börjar dra alltför stora växlar på sina resultat och inte alls verkar vara medveten om materialets eventuella begränsningar.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Fil.Dr.) skrev 2014-04-25 10:52:54 följande:
    Det beror säkert en del på vad det är för kurs/ämne man löser också. Jag examinerade visserligen inga c-uppsatser själv när jag arbetade på universitetet men jag har ju läst väldigt många och suttit med på otaliga seminarier.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en c-uppsats inom t ex ett samhällsvetenskapligt ämne med en frågeställning osv i stil med (grovt förenklat nu förstås, jag hittar på medan jag skriver!)

"Syftet med uppsatsen är att undersöka föräldrars val av förskola. Jag ställer frågorna 1) I hur stor mån gör föräldrar ett aktivt val av förskola? 2) Vilka faktorer är hur viktiga (avstånd, inriktning, barngruppens storlek...) och 3) I vilken mån lyckades föräldrarna införliva sina ambitioner?

Metod: Jag valde att med hjälp av web-verktyget xy publicera en webenkät (Bilaga 1) på Familjeliv, ett av Sveriges största familjerelaterade forum. 837 personer besvarade enkäten. 158 enkäter var tvungna att kasseras pga xy. Enkätsvaren kodades i enlighet med följade schema: ....

/Sedan lämpligen en diskussion om vilka alternativ som man övervägt, vilka svagheter det aktuella urvalet har osv osv/

Resultaten analyserades med hjälp av Olle Olssons teori om förskoleval och Svea Svenssons beslutsfattningsteorier. (+en beskrivning och diskussion av dessa och en motivering varför just de valdes)"

Om frågaställningen istället var varför raggare hellre kör Volvo än Jaguar så skulle jag som opponent/examinator nog ifrågasätta om man inte borde ha publicerat webenkäten någon annanstans, alternativt om man valt att ställa in förskoleenkäten på ett raggarforum (om det inte specifikt gällde raggarföräldrar). Till exempel. Likaså om stundenten börjar dra alltför stora växlar på sina resultat och inte alls verkar vara medveten om materialets eventuella begränsningar.
    vi läser inom vård och omsorg, inte ämnet omvårdnad som ssk gör men inom vård och omsorg.
  • isabell99

Får jag fråga vad skillnaden mellan urval och stickprov är,är det samma sak?

• skaparlust

Alltså ts, jag anar att det är något problem med ditt uppsatsskrivande. Antingen har du en dålig handledare, som inte har hjälpt dig att skapa en hållbar struktur för ditt arbete, eller också har du inte förstått vad du förväntas göra, är oemottaglig för handledning och har kommit igång med allt alldeles för sent.

Jag rekommenderar dig att istället för att sitta här och söka råd, prata med din handledare om hur du ska komma vidare.

Oavsett om du får bra eller dålig handledning, är det din handledares jobb att inom rimliga gränser (d v s helst utan att behöva lägga mycket mer av sin tid på det än vad hen har blivit tilldelad i sin tjänst) hjälpa dig igenom processen till en färdig och godkänd uppsats. Handledaren ska följa med genom processen och t ex godkänna din metod och dina frågor innan du genomför själva undersökningen, både för att veta att det är du som har gjort den, och för att undvika att du ränner iväg och gör en dålig undersökning, som du inte kan använda, och som genererar mängder med merarbete för både dig själv och handledaren.

Ditt jobb, är att både tänka självständigt och lyssna på råd, och att skriva uppsatsen.

Är det så att du inte hinner färdigt i tid behöver det inte vara någon katastrof, även om det är besvärligt såklart. Om det hindrar dig från att ta examen t ex, kanske det gör det svårare att söka jobb. Uppsatsen kan du hur som helst skriva färdigt (på din fritid då), och lägga fram för granskning tillsammans med nästa grupp c-uppsatser istället.

• Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 10:03:16 följande:
    min avsikt är inte att vara aggro, min avsikt är att ifrågasätta hur du ska kunna generalisera dina resultat och slutsatser, och hur du ska hinna i tid.
    Jag ska inte generalisera, trodde att jag förmedlat det.
    Vad är syftet att ifrågasätta hur jag ska hinna? Jag är väldigt tacksam över alla svar jag får här men nu var inte detta jag ville diskutera. Alla i gruppen har kommit ungefär så långt som jag och vi är sena jämfört med andra grupper, det är vi (och handledaren) medvetna om. Delvis orsakades detta av en sen början men jag vill inte prata om detta.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?