• Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Jag skriver en uppsats och måste börja skriva metodkapitlet. Jag har dock inte gjort undersökningen än, hade tänkt göra enkätundersökning men har inte ens frågorna färdiga. Handledaren menar att vi först får skriva metodkapitlet.
    Hur ska det gå till?! Jag måste ju skriva om hur jag har gjort eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:37:26 följande:
    Jag frågade handledaren just om detta och han svarade så otydligt...jag vill gärna att han tittar på frågorna först men vet inte om han vill/orkar det.
    Det är hans jobb, han måste kunna försvara att han är godkänt frågorna inför opponenter och övriga åhörare.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 21:38:42 följande:
    Det är hans jobb, han måste kunna försvara att han är godkänt frågorna inför opponenter och övriga åhörare.
    Ok, så egentligen kan det inte vara "dåliga" frågor som skickas ut till resp.?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:39:48 följande:
    Ok, så egentligen kan det inte vara "dåliga" frågor som skickas ut till resp.?
    Va? Jo det kan vara dåliga frågor, om de inte uppfyller reliabilitet och validitet är de dåliga, du ska ju försvara dina frågor under ert seminarium är du ska presentera din uppsats. Uppfyller de inte reliabilitet Öh validitet så blir ju inte undersökningen godkänd.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-24 21:42:39 följande:
    Va? Jo det kan vara dåliga frågor, om de inte uppfyller reliabilitet och validitet är de dåliga, du ska ju försvara dina frågor under ert seminarium är du ska presentera din uppsats. Uppfyller de inte reliabilitet Öh validitet så blir ju inte undersökningen godkänd.
    Men det vet handledaren isf om han godkänd dem?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:43:25 följande:
    Men det vet handledaren isf om han godkänd dem?
    Du måste motivera hur validiteten och reliabilteten ska uppfyllas till din handledare. Detta ska ju olså skrivas ut i uppsatsen.
  • Anonym (metodkapitel)

Men jag har sett ibland att folk postar länkar till sina undersökningar t.ex här? Så det är väl inte förbjudet?

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:50:57 följande:
    Men jag har sett ibland att folk postar länkar till sina undersökningar t.ex här? Så det är väl inte förbjudet?
    Nej... men det är säkert godkänt av handledare, annars får ju skolan dåligt rykte, ja du måste självklart skriva ut vilken utbildning du läser och på vilken skola. Och som sagt, en undersökning blir inte godkänd om du inte gar god validitet och reliabilitet, och detta ska u kunna motivera i din uppsats, samt varför du ställer  de fåror du gör.
  • Anonym (Fil.Dr.)

I en c-uppsats ska du visa att du klarar hantverket. Rimligen inser alla att du inte har samma resurser som en anställd forskare eller doktorand när det kommer till urval och genomförande, vare sig tidsmässigt eller finansiellt. Men det är viktigt att du visar att du vet vad du har gjort, varför du har gjort det och vilka eventuella svagheter din undersökning har.

I princip, ja - du skriver metodkapitlet innan du genomför undersökningen, men det anpassas/korrigeras naturligtvis i efterhand till vad du verkligen har gjort. I praktiken måste man ofta arbeta parallellt för att hinna med (och ja, du är verkligen inte ute i särskilt god tid...) och det är förstås ok.

Det du skriver låter lite märkligt, men jag antar att du helt enkelt inte vill skriva ut ditt ämne här och det är ju helt upp till dig naturligtvis.

/Fil.Dr.

• Anonym (abc)
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:26:22 följande:
    Om alternativet är att göra om hela skiten, skulle jag absolut kunna skriva att det är mindre bortfall om det nu blir aktuellt. Problem med det?
    Vad är det du har gjort hittills? Samlat litteratur? (Med tanke på hur mycket arbete det i så fall är du kastat i sjön.)

Det behöver inte vara något problem med borfall i sig. Du kan ju exempelvis göra en totalundersökning begränsad till viss grupp där du slumpar fram respondenter. Trettio som svarat bör du ha. Det verkar helt orimligt att som privatperson gå ut med enkät riktad till totalbefolkningen. Jag skulle snarare föreslå att du slumpar fram respondenter  från en avgränsad grupp (motiverad på lämpligt sätt) eller gör en totalundersökning i ännu mer avgränsad grupp; lämpligen en där du kan lämna ut pappersenkäter som du kommer och hämtar upp. (Webbenkäter har mycket låg svarsfrekvens.)

Vad gäller metodkapitlet så har Fil dr förklarat väl hur det funkar. Grejen är att du behöver jobba med det för att få klart för dig exakt vad du ska göra och om detta är en väl vald metod ställt till att få svar på frågeställning. (Och din handledare ska cleara detta.)  Enkäten bör prövas på testperson innan; det är ett hästjobb att göra bra frågor. Du kommer att behöva läsa någon enkätbok om du inte gjort det. Om du inte gjort detta arbete kommer du att slänga ut en dålig enkät där svaren inte besvarar dina frågeställningar.

Själv skulle jag inte rekommendera  kvantitativ metod om man är helt obekant med den. Tyvärr är det vanligt att man inte ger undervisning i statistik utan bara översiktligt om kvantitativ metod i någon liten fempoängare på utbildningarna. Med kvalitativa metoder är det lättare att komma undan med halvkass metod om det bara reflekteras och motiveras på lämpligt sätt; med statistik så antingen gör man rätt eller så gör man det inte.
    Med båda är givetvis grunden att syfte är glasklart, att frågeställningar är relaterade till syftet och att metoden är ägnad att besvara frågeställningarna. Alltför många har gjort kardinalfelet att göra hästjobb med metoder som faktiskt inte besvarar frågeställningarna. Att hyfsa dessa i efterhand är vanligt och accepterat men det finns gränser för hur mycket man kan trolla.
  • Anonym (Masteruppsats)
    Anonym (Fil.Dr.) skrev 2014-04-24 22:55:25 följande:
    I en c-uppsats ska du visa att du klarar hantverket. Rimligen inser alla att du inte har samma resurser som en anställd forskare eller doktorand när det kommer till urval och genomförande, vare sig tidsmässigt eller finansiellt. Men det är viktigt att du visar att du vet vad du har gjort, varför du har gjort det och vilka eventuella svagheter din undersökning har.

Precis som Fil.Dr. skriver så ska du bara visa att du förstår dig på hantverket. Det  är ingen som förväntar sig att din C-uppsats ska ha särskilt hög validitet, reliabilitet eller a gå att generalisera.

Det finns en orsak till varför det är ett STORT no no att referera till student-uppsatser oavsett c- eller d-nivå! Oavsett om du gör en kvalitativ eller kvantitativ så skulle jag inte lita på ett ord av resultatet. Oerfarna intervjuare, icke-slumpmässiga urval, dåliga frågor etc etc...ärligt talat litar jag inte ens på litteraturförteckningen i en student-uppsats.

Med det sagt så måste det naturligtvis hålla en viss standard, men den är inte i närheten av en forskares, speciellt inte på C-nivå. 

TS öka tempot, skriv metoden i då form trots att du ännu inte gjort den, intervjufrågorna/enkätfrågorna gör du som en del i metodkapitlet och motiverar dem, tänk igenom vilka konsekvenser dina beslut får på reliabiliteten och validiteten och höj uppsatsens metodik där du kan. Urvalsstorlek, bortfall o liknande lämnar du tills du har genomfört studien. Om du gör en enkät, kolla upp hur du gör analysen i SPSS antingen med en bok eller youtube videos. Verktyg för webbenkät kan du googla, det görs alltså inte i SPSS som är ett analysprogram för statistik.

Lycka till!

Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?