Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:26:22 följande:
Om alternativet är att göra om hela skiten, skulle jag absolut kunna skriva att det är mindre bortfall om det nu blir aktuellt. Problem med det?
Vad är det du har gjort hittills? Samlat litteratur? (Med tanke på hur mycket arbete det i så fall är du kastat i sjön.)
Det behöver inte vara något problem med borfall i sig. Du kan ju exempelvis göra en totalundersökning begränsad till viss grupp där du slumpar fram respondenter. Trettio som svarat bör du ha. Det verkar helt orimligt att som privatperson gå ut med enkät riktad till totalbefolkningen. Jag skulle snarare föreslå att du slumpar fram respondenter från en avgränsad grupp (motiverad på lämpligt sätt) eller gör en totalundersökning i ännu mer avgränsad grupp; lämpligen en där du kan lämna ut pappersenkäter som du kommer och hämtar upp. (Webbenkäter har mycket låg svarsfrekvens.)
Vad gäller metodkapitlet så har Fil dr förklarat väl hur det funkar. Grejen är att du behöver jobba med det för att få klart för dig exakt vad du ska göra och om detta är en väl vald metod ställt till att få svar på frågeställning. (Och din handledare ska cleara detta.) Enkäten bör prövas på testperson innan; det är ett hästjobb att göra bra frågor. Du kommer att behöva läsa någon enkätbok om du inte gjort det. Om du inte gjort detta arbete kommer du att slänga ut en dålig enkät där svaren inte besvarar dina frågeställningar.
Själv skulle jag inte rekommendera kvantitativ metod om man är helt obekant med den. Tyvärr är det vanligt att man inte ger undervisning i statistik utan bara översiktligt om kvantitativ metod i någon liten fempoängare på utbildningarna. Med kvalitativa metoder är det lättare att komma undan med halvkass metod om det bara reflekteras och motiveras på lämpligt sätt; med statistik så antingen gör man rätt eller så gör man det inte.
Med båda är givetvis grunden att syfte är glasklart, att frågeställningar är relaterade till syftet och att metoden är ägnad att besvara frågeställningarna. Alltför många har gjort kardinalfelet att göra hästjobb med metoder som faktiskt inte besvarar frågeställningarna. Att hyfsa dessa i efterhand är vanligt och accepterat men det finns gränser för hur mycket man kan trolla.