• FridaPe

    26 år och försökt bli gravid i 7 månader (första barnet)!

    Team2 skrev 2014-08-13 23:01:16 följande:

    Vad märkligt allt låter för dig FridaPe! Och vad jobbigt... Hoppas du ändå mitt i allt mår bra... Och att det löser sig snart. Du kanske kommer bli gravid snart igen!

    Själv är jag (och framförallt maken) lite sur över en grej... Han har varit och lämnat spermaprov, men trots att vi vet att proven är klara och resultatet finns färdigt så ringer inte läkaren! Vi får bara gå och vänta och undra tills läkaren behagar att ringa! Det känns ju skit eftersom man befinner sig i ett sånt känsligt läge liksom... Förbannade semestertider och underbemannade vård!


    Men, man måste kunna be att få prata med en annan läkare, de har ju antar jag tillgång till samma journalsystem. Så var det för mig när jag missade en gynekologs samtal och hon hade gått hem för dagen, jag ringde till avdelningen och bad att någon annan kollade upp. Har ni testat?
  • FridaPe
    Lillajag86 skrev 2014-08-14 18:30:29 följande:
    Förstår att du är orolig. Jättetråkigt att höra :( Hoppas verkligen inte att du behöver operera bort någon äggstock.

    Var ju själv hos gynekologen idag. Och det var som jag misstänkte "jag är en pco tjej" (gynekologens uttryck).

    Det värsta av allt var att han inte ville hjälpa mig eftersom jag min familj har en ärftlig sjukdom som är ganska ovanlig i sverige. Jag har symptom på sjukdomen men vet inte om jag har den. Och han vill inte hjälpa mig förrän han vet om jag har sjukdomen eller inte. Jag har inte så allvarliga symptom och därför vet jag inte om jag har den eller inte. Men grejen är att får man sjukdomen kan man få väldigt allvarliga symptom. Jag har alltid tänkt att om jag skulle bli gravid så kan jag göra moderkaksprov eller fostervattensprov för att se om barnet har sjukdomen eller inte. Men det gick gynekologen absolut inte med på (han uttryckte sig inte så men det var ungefär så det lät). Eventuellt kan det bli IVF med pgd (vet ni inte vad det är så fråga :p). Men här jag bor så får man bara två försök med ivf och jag och min sambo kommer inte ha råd att bekosta några besök själva (vi tjänar inte speciellt mycket någon av oss). Så just nu är jag jättedeppig och ledsen. Jag och min sambo har alltid pratat om att skaffa 3-4 barn. Nu kanske det inte ens blir 1 :(

    Ska också säga att gynekologen var bra i övrigt och hade ett väldigt bra och psoitivt bemötande. Men just det där att inte vilja hjälpa för att jag har sjukdom i familjen stör mig. Kan man neka någon "vård" p.g.a. det.

    Ber om ursäkt för långt inlägg men var tvungen att skriva av mig.
    Jag är en liten aning mindre orolig än igår, men det är nog för att dom tabletterna jag fick utskrivna verkar funka. Min blödning är mycket mindre idag, såååå underbart! 

    Okej så det är pco. Men jag förstår inte vad den andra sjukdomen har att göra med att du vill få hjälp med din pco? Det jag kommer att tänka på är att kanske läkemedel man får i samband med pco/ för att försöka bli gravid, påverkar din andra sjukdom negativt?? Jag måste nog ha mer information om vad han sa för nu gissar jag bara. För visst borde de kunna neka vård om just den vården man vill ha kan förvärra ett annat tillstånd, förstår du hur jag menar? Jag kommer inte på vad annars detta nej kan bero på. 

    Fostervattenprov osv. har väl alla rätt att få ta? Jag vet inte vad ivf med pgd är så du får gärna förklara :) 

    Men hörredu, barn kommer ni få! Jag har också haft såna katastroftankar om mig själv, men tänk att jag faktiskt nyss var gravis. Det trodde jag aldrig, jag tänkte och kände precis som du gör! Jag var stundtals helt säker över att aldrig kunna bli gravid. Jag kan säga att till och med nu när jag precis fått missfall eller vad det nu är, så dyker dom där dumma tankarna upp, dvs. att jag tänker att jag från och med nu aldrig kommer bli gravid igen. Om jag tänker logiskt så har jag varit gravid två gånger i mitt liv, så jag lär väl bli det igen, det tar bara tid, men trots detta får jag för mig sjuka saker! Min poäng är att man tänker sådär även fast man precis, som jag, varit gravid. Den känslan och det tankesättet har inget med förnuft att göra, utan det är någon sjukt hemsk tanke som bara finns där av all oro och rädsla. Förstår du hur jag tänker :)?? Rent statistiskt så är det (om jag minns rätt) runt 10 % som behöver hjälp med att bli gravida, men tänk på att häri räknas ju sådana personer som är 35-40 år vilket inte du är! Av dessa 10% är det sedan några procent som kanske inte kan bli gravida ens med hjälp (återigen är det personer som är 35-40 år med här). Man får försöka tänka så ibland, hur stora är oddsen att det är du eller jag som inte kan få barn? Det kan hända, men det är sjukt osannolikt så du har ju statistiken helt på din sida!! :) Nu minns jag inte exakt hur gammal du är men du  har väl säkert 5-10 år framför dig då du är väldigt fertil!

    Be inte ursäkt för ditt inlägg, tänk vad skönt det är att få skriva av sig. Kram på dej, hoppas du mår bättre snart!
  • FridaPe
    Plasmid skrev 2014-08-14 20:19:39 följande:
    Alltså, den här appen! Jag ser inte alla inlägg i tråden emellan åt, nu såg jag det du skrev om provsvaren igår!

    Jag kan tänka mig att det är blandade känslor, ni har ändå lyckats bli gravida på egen hand och det ger nog hopp åt oss allihopa här inne! :)

    Det jag har hört om utomkvedeshavandeskap är att det gör förbaskat ont! Har två i min närhet som råkat ut för det och de har fått åka till akuten pga smärtorna, alla har ju olika smärtgräns men det kanske talar mer för att ni fått ett "vanligt" missfall? Jag hoppas att kroppen din löser det där på bästa sätt nu så är ni nog snart gravida igen!

    Anledningen till att jag frågade om vårdgarantin är att i Sthlm blir IVF-patienter skickade till Uppsala om Sthlm inte kan hålla garantin själva. Tänkte om det fanns något sånt hos er med. Men jag tror som sagt att med lite is i magen är du snart gravid igen! :)

    Tråden hjälper mig att känna mig mindre ensam i det hela. Men jag längtar så mycket efter ett barn nu. Är barnvakt en del åt min systerson som är fyra, att se min make med honom, alla roliga saker vi gör ihop, det får mig att längta ännu mer. Känns som jag går sönder emellan åt. Förra veckan la maken handen på min mage, var tyst en stund och sa sen att jag känner inget. Inte jag heller, svarade jag samtidigt som det gjorde ont i hjärtat igen. Den här jävla väntan och längtan tär. Och samtidigt vill jag helst inte IVF heller, ska nog ringa den sista läkaren jag träffade (som skulle ha hört av sig i slutet på juli) och fråga om sista blodprovsvaren och höra efter vad vi gör nu?

    Och jag fick ju svar av en annan här i tråden ang äl-testen så nu vet jag att jag kan använda resten i den här cykeln, alltid något positivt :)
    Jag hoppas som du skriver att vi alla får lite hopp nu när vi fått första positiva graviditetstestet här i tråden, jag tänker att det lika gärna kunde ha varit någon av er andra som plussade. 

    Det är också den informationen jag får när jag googlar på det. Jag mår bra och har inte haft ont, men jag oroar mig ändå för att det ska bli någon infektion eller liknande. Mina tabletter har tyvärr inte hjälpt helt, är inne på dag 4 och de ska stoppa blödningen inom 72 timmar stå det. Det kanske kan dröja längre i vissa fall, men det känns tråkigt för helt borta är det inte även om det är mycket bättre nu. Vet inte riktigt hur jag går vidare nu, tänk om det är rester kvar som vägrar komma ut? Jag vill inte råka ut för en infektion! Jag är så rädd att gynekologen ska missa något! 

    Vad bra att tråden är till någon nytta! :) Förstår att du och din make inte kan ha det lätt. Den längtan efter barn är stundtals så intensiv, helt enkelt omöjlig att bortse ifrån. Jag förstå att man inte kanske vill genomgå ivf och allt vad det innebär det första man gör, det är inte en liten sak. Kanske du kan ringa läkaren istället? Det är tråkigt att det ska ta sådan tid, jag kan tänka mig att det inte är så enkelt att vänta utan man vill ju gärna veta så fort det går. 
  • FridaPe
    Lillajag86 skrev 2014-08-14 20:02:20 följande:
    Nja egentligen tror jag inte att han kan neka mig vård. Men om jag har sjukdomen så är riskoen 50% att mitt barn får det om jag blir gravid. Och som jag skrev så kan sjukdomen ge ganska jobbiga både fysiska (och följdaktigen psykiska) symptom. Så jag tror han inte vill att jag ska bli gravid med ett barn som har sjukdomen. Men som sagt, jag har läst att man kan göra fostervattensprov. Och visst det kanske inte är så kul att genomgå en abort i vecka typ 13-14 om man tvingas till det. Men det ska väll inte vara hans sak att avgöra?

    Förstår precis vad du menar, men tror absolut inte att medicinen skulle kunna förvärra mina symptom. För han pratade ju om ivf, och om jag ska genomgå ivf måste jag ju ändå få någon medicin för att sätta igång ägglossning.
    Ivf med pgd är i stort sett samma som ivf men med skillnaden att innan man för tillbaka några ägg till kvinnan så undersöker man dem för att se om de bär på sjukdomen eller inte. På så vis kan man sortera bort "sjuka" ägg. (så har iaf jag fattat att det går till :p)

    Jag förstår hur du tänker. Kan inte låta bli att tänka massa själv. Och så oroar jag mig ifall vi skulle tvingas till ivf eftersom vi inte kommer att ha råd med det. Jag är 28 och försöker tänka som dig, vet ju att du har rätt men min hjärna vill inte riktigt ta till sig de tankarna. Jag tänker mer att "jag drabbas av all möjlig skit så jag är säkert en av de som inte kan få barn heller". Tog typ inte ens en minut för gynekologen att konstatera att jag har pco. Han sa att det nästa inte hade hänt något alls sen jag slutade med p-piller och att jag kommer få en bortfallsblödning längre fram. Men någon ägglossning har jag troligtvis inte överhuvudtaget.

    Trots att jag hade börjat ställa in mig på pco var det jättejobbigt att få bekräftat. Har gråtit massor idag. Känner mig helt värdelös och vill att min sambo ska lämna mig så han kan hitta någon utan massa problem. Vet att jag är löjlig men kan inte hjälpa det...
    Jag tyckte att Plasmid skrev mycket klokt angående vården och att läkare kanske måste förhålla sig till saker som inte vi känner till. Om det är så är det viktigt att ha en dialog med läkaren, där denne förklarar bakgrunden till att den inte vill ge viss vård om det nu är så de kan göra. Samt att ni får alternativ, eller att ni konkret blir informerade om hur ni går tillväga för att slutligen få den vård ni vill ha. Jag förstår hur du resonerar när du skriver att det är er sak att avgöra om ni vill genomgå en abort, men även det ämnet kan man ju ta upp med läkaren för att höra hur han tänker kring frågan. 

    Åh den tanken har slagit mig också mer än en gång. Sitter med tanken just nu, klart att vi först ska ha hur svårt som helst att bli gravida, sen när vi väl blir det blir det hur mycket krångel som helst. Jag vet liksom inte ens när vi kan försöka bli gravida igen, när detta är slut.  Men sen försöker jag ändå tänka att det blir vår tur till slut, det gäller bara att ha kvar hoppet under vägen och inte tappa bort sig själv! Jag kan tänka mig att det är lätt att bli deprimerad i en sån här situation, om det pågår under en lång tid, så jag menar att man kanske kan förebygga att må så pass dåligt genom att fortfarande försöka göra roliga saker i vardagen där man får tänka på annat. Även om tanken som sagt slår mig också att jag säkert har så mycket otur att jag aldrig kommer få barn, så försöker jag ändå släppa den tanken för att inte bli för ledsen. Kan du släppa tankarna, eller dominerar det hela din vardag?

    Förstår att du gråter, man måste få vara ledsen, det är mycket att ta in när man får ett sådant besked. Men det kommer lösa sig för er. Som jag har förstått har de med pco väldigt goda chanser att bli gravida med tex ivf, men många blir ju som du vet också gravida helt på naturlig väg, det kan bara ta lite längre tid!  Ägglossningsproblem verkar också vara det som beskrivs som det vanligaste skälet till att man har svårt att bli gravid, det måste ju då betyda att läkarna är grymma på att rätta till detta! 
  • FridaPe
    Team2 skrev 2014-08-14 23:23:50 följande:

    Alltså, jag blir så arg när jag läser vissa av era inlägg! Hur kan det få vara så att man nekas vård eller har en läkare som inte vill göra ditten eller datten?! Ska det verkligen gå till så?! Tycker det låter jättehemskt bara!

    Den gynekologen vi träffade var väldigt trevlig och verkade "hjälpsam" och det kanske bara är ren tur att man träffade på en sån människa...

    Och att ivf-reglerna är olika beroende på vart i landet man bor, ja det är ju bara urdumt!

    Enligt gyn hade jag inte pcos men jag var liksom "lite på väg" åt det hållet... Men varför det inte går är ju fortfarande oklart... Angående mannens test så har vi försökt få tag i dom, men det är nästan omöjligt just nu. Känns ju skit att veta att de har resultatet men att vi inte får veta!


    Vad härligt att gynekologen kändes bra, det är viktigt att man känner sig bekväm.

    Men vad menas med att man är på väg åt pco hållet!? Hur blir man undersökt för pco, hur kan man konstatera en sån sak? Är det enbart ultraljud? Och vad betyder det för dig, hur ska du hantera att du är åt pco hållet?  Så frustrerande, jag hoppas verkligen att ni får tag på dem snart!
  • FridaPe
    Team2 skrev 2014-08-16 22:53:27 följande:

    Ja på mig gjorde hon ultraljud. Vad det betyder vet jag inte riktigt, fast Gyn sa liksom att det inte var någon fara... Så då får man ju tro på det...

    Hur mår du nu FridaPe?


    Ja absolut då är det ingen fara om gyn säger det! Då ska man försöka att inte oroa sig för mycket. Kan man påverka utvecklingen av pco med kost eller livsstil? För jag har för mig att jag läst att man kan påverka sin pco positivt genom att tex. gå ner i vikt, men det kanske finns fler sätt, så att du inte är på väg åt det hållet som gyn säger?

    Du helt ärligt det känns inte bra! Jag vill inte bara sitta här och beklaga mig, men jag är jätteorolig och sover hur dåligt som helst nu så vet inte vad jag ska skriva annars. Dag 6 med tabletterna (av 10) och blödningen är kvar, den skulle upphöra efter max 3 dagar. Då verkar detta inte vara en mensliknande blödning utan det är väl något annat. Jag ska tillbaka imorgon men ska inte träffa gyn då, ska ta blodprov igen. Dock är det gyn som ringer och ger provsvaren under tisdagen förhoppningsvis, jag funderar på att säga att jag vill in och undersökas igen, och att hon måste ta reda på varför jag blöder. Eller kan hon verkligen bara skicka hem mig och avvakta? Det jag är orolig för är så klart att jag har/ ska få en infektion som ska göra det svårare att bli gravid, man kan ju få ärrbildning av obehandlade infektioner.  

    Sist gjorde hon vul på mig, då såg allt bra ut. Finns det andra tillvägagångssätt för undersökning där hon mer detaljerat kan se allt? Tror liksom att upplösningen på hennes vul kanske inte var tillräckligt, då borde hon väl ha sett var blodet kom ifrån? Vet någon något om detta??
  • FridaPe
    eagle87 skrev 2014-08-17 11:22:56 följande:

    Hej har inte skrivit här på ett tag har typ inte orkat för ingenting händer o har haft så mycket på jobbet.

    Vad tråkigt Fridape men nu vet du iaf att ni kan bli gravida. Har även hört att de lättare att bli gravid efter missfall. För kroppen typ är redan är redo,

    Jag är typ på dag 25 i cykeln o fortf ingen äl. Känns så jäkla jobbigt att kroppen börjat strula. Man kan inte gå o kolla sig på samma sätt här som i Sverige. För att komma till gynekolog måste du ha en remiss från läkare. O min läkare är ju dum i huvudet o säger att de stres.. Ja misstänker att de e pcos som spökar igen pga min dåliga kost. :( har iaf beställt 2 saker som kanske kan hjälpa er också. Cassavanovum och fairhaven fertile cm. Googla.


    Vi får hoppas att detta för något gott med sig så klart!

    Du brukar inte ha så långa cyklar annars va? Ibland kan ju äl hoppa över någon gång per år, det är ju en sak, men om äl återkommande hoppar över vet jag inte vad det kan vara. Du skriver ju att du misstänker pco. Men hade inte ni sagt att ni hade försökt i 2 år till sjukvården? Skulle inte ni då få göra en fertilitetsutredning? Vad är det din läkare säger om stress, vad gör stressen, hänger inte med?

    Det du länkade till, hjälper de tabletterna eller hur har du fått nys om dom :)? Jag är lite feg när det kommer till att äta piller, men du har säkert mycket mer koll än mig. 

    Åh babyshower, många känslor bubblar ju upp. Hoppas du överlever dagen, skriv här annars! 
  • FridaPe
    Lillajag86 skrev 2014-08-17 15:05:04 följande:

    Jag försöker göra roliga saker (och har en del inplanerat framöver) men en del saker är jobbiga att göra. Var t.ex. på dop igår och det var jobbigt. Hade tänkt att inte gå först. Men vet att hade jag fått frågor om varför jag inte kom så hade jag inte kunnat ljuga utan att börja gråta. Så jag gick och höll god min. Grät hemma sen på kvällen.

    Att gå till jobbet i fredags var skitjobbigt. Jobbar på förskola, så har hand om små barn hela dagarna. Kunde hålla ihop hela fredagen även om det var knappt, grät hemma på kvällen. Nu får vi massa nya inskolningar i veckan som kommer. Små 1-åringar. Förstår inte hur jag ska fixa det här. Vet inte om jag ska prata med de på jobbet. Är en person som ofta håller saker inom mig, som inte vill att folk ska tycka synd om mig. Samtidigt vill jag att de ska förstå varför jag kanske inte är på topp. Och så kanske man slipper frågor om när man ska skaffa barn. Jag vet inte hur jag ska göra. Vad tycker ni? Ska jag berätta hur det ligger till?

    Jag blir nästan ännu mer ledsen när jag läser om ivf. Så många som ändå inte blir ledsna genom Ivf. Men jag ska inte ge upp, jag måste fortsätta hoppas. Vill ju inget annat än att få bli mamma.

    Min sambo är så himla positiv. Blir så himla arg för det känns som att han har svårt att förstå mina känslor, han har tankarna att allt löser dig. Men på sätt och vis är det bra. För annars hade vi väll dragit ner varandra helt. HUr är det för er andra här inne? Hur tar era sambos hela det här?
    Det låter som att du verkligen har en tuff period nu. Därför är det bra att du håller dig sysselsatt under hösten! Hösten är iofs rätt mysig, men slår man ihop den med den långa kalla vintern kan man ju bli deppig bara av vädret, att då behöva oroa sig för att bli gravid kan bli mycket. Vi ska försöka starta någon kurs nu i höst tillsammans, kanske en matlagningskurs eller liknande så att vi har annat att tänka på :)

    Åh jag vet verkligen inte hur du ska göra. Du får tänka vad du känner dig mest bekväm av i längden. Jag är rätt likt dig, jag vill inte att folk ska tycka synd om mig så vi har valt att inte berätta för någon. Jag hade nog inte klarat det om jag inte hade haft er i gruppen. Nu får jag utlopp för mina tankar och känslor, det är faktiskt då lättare att hantera det. Jag jobbar också med barn, jag träffar barn och deras familjer varje vecka, men absolut inte på den nivån du gör utan det blir hela tiden olika barn så det blir ju mer distans på det hela. Jag förstår att det stundtals måste vara väldigt svårt för dig på ditt jobb. 

    Min sambo tog allt hur bra som helst fram till för ungefär 1 månad sedan. Då hände något! Han träffade sin barndomskompis och hans dotter på 1 år. Han lekte med henne och höll henne. Sen när dagen var slut berättade han att han först då förstod hur mycket han längtar, och det var då han blev rädd för att aldrig själv få uppleva att ha ett barn, han började tvivla på att allt löser sig och han var plötsligt inte sådär positiv längre. Så han var likt din sambo först. Vissa killar kanske behöver mer tid på sig att ta till sig den känslan som kallas "moderskänsla", den kanske inte är lika naturlig för dem som för oss och för honom väcktes den genom att han fick uppleva att träffa ett barn. Killar har ju också svårare att ta till sig en graviditet, kvinnor känner ofta moderkänslor redan då de är gravida medan många män först när de får hålla barnet förstår vad det innebär. Därför tänker jag att min sambo tidigare verkligen ville förstå, men jag upplever att han först nu förstår. Detta kunde nog inte han rå för, om det jag skrev ovan stämmer. Kan det vara så tänker du, med din sambo?
  • FridaPe
    Lillajag86 skrev 2014-08-17 15:16:55 följande:
    Tycker absolut inte att du sitter och beklagar dig. Du måste ju få skriva ned vad du känner just nu. Förstår att du mår jättedåligt och tycker att du ska stå på dig imorgon. Skulle blödningen upphöra efter max tre dagar måste du få hjälp att se varför den inte har gjort det än.

    Håller tummen för dig att allt ska gå bra imorgon och skickar en styrkekram till dig.
    Tack! :)
  • FridaPe

    Jag tog ett till gravtest precis nu, detta är alltså inte morgonurin. Det är starkare än sist. Är inte detta helt sjuk ändå? Det är ju inte direkt svagt! Måste det vara utomhavandeskap då?

Svar på tråden 26 år och försökt bli gravid i 7 månader (första barnet)!