• Anonym (fetto)

varför går jag inte ner i vikt?

Jag har en kaloriräknande app i telefonen.. Den verkar ha helt normala kalorivärden inmatade för olika födoämnen..
    Enligt appen ska jag äta ungefär 1800kalorier per dag för en sund viktnedgång. Jag är ute efter en långsiktig lösning så jag är inte ute efter att banta enbart utan jag försöker ändra min livsstil.

Men! Jag har nu fyllt i varenda smula jag ätit, varenda droppe jag druckit och jag kommer aldrig upp i mer än 12-1300 kalorier per dag ...

Jag rör på mig dagligen. Jag har två hundar och två hästar så jag tar minst en 1.5timmes rask promenad per dag utöver dom korta promenaderna. Utöver det gör jag stallsysslor (jämförbart med medelhård styrketräning) i en timme varje dag.

Jag tycker ju att 1300 kalorier borde ge nån slags resultat. Men jag går inte ned i vikt !
    Hur mycket mer ska jag minska på kaloriintaget?
    Jag vet att jag går ner i vikt i en rasande fart på 400kalorier och samma mängd fysisk aktivitet som nu. Men det är väl inte helt okej kandke ...eller är det det som krävs för att jag ska bli av med allt äckligt fett?

• Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt?
  • Anonym (fetto)
    Barbamama08 skrev 2014-05-05 21:48:08 följande:
    Låter som att du har problem medämnesomsättningen. Har du hypotyreos?

Ämnesomsättningen är kollad, inga fel på den. Men å andra sidan litar jag inte på att det var ordentligt uppkollat..då läkaren mest satt och skrattade åt mig och tyckte att om nu 400kalorier om dagen fick mig att gå ner i vikt så fick jag väl hålla mig till det då. Någon dietist fanns inte att prata med och en sådan kunde ändå inte hjälpa mig enligt läkaren...
  • Anonym (fetto)
    LillfisenE skrev 2014-05-05 21:48:39 följande:
    Din motion ärdin kropp van vid, den är numer din vardagsmotion.

Jag tror du äter lite för lite energi och frukten kan du slopa.. Mer styrketräning utöver dina promenader/stalljobb så kommer resultaten att konma

Det är väldigt svårt att inte hamna i mina gamla ätstörsa
  • Lana899
    Anonym (fetto) skrev 2014-05-05 21:57:19 följande:

Ämnesomsättningen är kollad, inga fel på den. Men å andra sidan litar jag inte på att det var ordentligt uppkollat..då läkaren mest satt och skrattade åt mig och tyckte att om nu 400kalorier om dagen fick mig att gå ner i vikt så fick jag väl hålla mig till det då. Någon dietist fanns inte att prata med och en sådan kunde ändå inte hjälpa mig enligt läkaren...
    Skit i vad läkaren säger,boka tid hos en dietist själv.
    Läkaren är kanske inte alls insatt i sånt här.
    Annars försök hitta en annan läkare som lyssnar på dig,ibland får man leta innan man hittar någon som förstår ens situation.

• Anonym (fetto)

[uote=73165552][quote-nick]Anonym (fetto) skrev 2014-05-05 21:58:46 följande:[/quote-nick]

Det är väldigt svårt att inte hamna i mina gamla ätstörsa[/quote]

...ätstörda vanor... Jag var smal när jag sprang 8kilometer varje dag, gjorde 300situps , red 2h varje dag och spydde upp allt jag åt... Väldigt väldigt lockande att hamna där igen...tur i oturen att jag har en trasig kropp numera som hindrar mig från sådana vansinnigheter...

• NollÅtta

Måste bara dementera det någon skrev om att motion är "väldigt viktigt för att gå ner i vikt". Det stämmer inte. För att gå ner av motion måste man träna väldigt hårda pass varje dag. Det som betyder nästan allt är just kosten. Jag tror du äter för lite. Skippa frukten och lägg till mellisar med mer fett och lite kolhydrater istället. Ta sås/dressing till dina måltider. Du kan ju testa ett par v. För mig aläppte det när jag gjorde så. (Äter lchf)

• Anonym (fetto)
    Uddabus skrev 2014-05-05 22:46:16 följande:
    Har du P-pillereller andra hormon du tar?
    nej inget sådant, har aldrig tagit några hormonpreparat öht
  • Lana899
    Anonym (fetto) skrev 2014-05-05 22:48:40 följande:
    nej inget sådant, har aldrig tagit några hormonpreparat öht
    Dietist är något du borde beställa tid hos!
  • Anonym (Anna)
    NollÅtta skrev 2014-05-05 22:45:37 följande:
    Måste bara dementera det någon skrev om att motion är "väldigt viktigt för att gå ner i vikt". Det stämmer inte. För att gå ner av motion måste man träna väldigt hårda pass varje dag. Det som betyder nästan allt är just kosten. Jag tror du äter för lite. Skippa frukten och lägg till mellisar med mer fett och lite kolhydrater istället. Ta sås/dressing till dina måltider. Du kan ju testa ett par v. För mig aläppte det när jag gjorde så. (Äter lchf)

Du har både rätt och fel, men du gick inte ner i vikt pga dressingen. Utan att du slutade att äta dålig mat, nu menar jag inte potatis och ris.
  • NollÅtta

Jag menar att jag gick ner i vikt av LCHF, var nog lite otydlig. Jag åt inte dålig mat innan utan enligt tallriksmodellen. Lagad från grunden. Men jag ville gå ner gravkilona plus lite till. Under 20 g kolhydrater per dag. Gick ner 13 kg men hamnade sedan på en platå och stod helt still i 5 v. Det jag gjorde då, efter tips, var att äta lite mer fett. Då lossnade det och jag gick ner igen. Väger nu 58 kg. TS verkar äta kolhydratsnålt men för lite fett för att kroppen ska släppa på kilona. Så var det för mig i alla fall, så jag ville bara tipsa.

Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt?