• Anonym (Vila)

Sjukskriven åka utomlands?

Någon som åkt en vecka utomlands när de varit gravida trots foglossning? Jag och sambo funderar på att åka på en veckas resa till solen med all inclusive för att bara få vila och njuta av solen, alltså inte tänkt att utforska eller så utan enbart på vilosemester!

Jag är sjukskriven pga foglossning bör väl nämnas.

• Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Fick godkänt) skrev 2014-05-18 18:59:48 följande:
    Men det hon hade ju spenderat samma pengar hemma. Varför skulle FK lägga sig var eller på vad hon lägger pengarna?? Får hon köpa nya kläder för pengarna eller bara mat? Får hon bara handla i sin hemstad eller är det ok om hon går på restaurang i grannstaden. Och har du personligen ett problem med att hon åker, med tanke på ditt första helt felaktiga svar i den här tråden?? 

Inget felaktigt svar alls.
  • missan75

Jag har rest som sjukskriven (gravid) och hade inte en tanke på att det inte skulle vara okej.

• Anonym (M)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 19:01:23 följande:

Ditt första inlägg är fel. Jag har som sagt åkt utomlands som sjukskriven. Varför envisas du. 
  • Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 19:01:23 följande:

Jo, det är fel, du får visst åka utomlands som sjukskriven. Jag har gjort det efter att ha fått godkänt från FK. Vad grundar du ditt svar på egentligen??
  • Sweet Sofia
    Anonym (M) skrev 2014-05-18 19:03:17 följande:
    Ditt första inlägg är fel. Jag har som sagt åkt utomlands som sjukskriven. Varför envisas du. 

Nej, mitt första svar var inte fel. Man får inte åka utomalnds hursomhelst med shukskruvnung.
  • Lucius Vorenus

Jag tog med mig min mamma som var sjukskriven utomlands. Vi hörde oss inte ens för med försäkringskassan. Men som fler har skrivit så är det bara att ansöka innan resan.

• Anonym (Vila)

Tack för alla svar =)

Anonym fundersam: Ja jag har ont när jag går, reser mig, sätter mig, vänder mig i sängen osv, går till kiropraktor 1 gång i veckan, fått övningar, provat alla bälten m.m men inget tycks hjälpas, jag har även blivit rekommenderad att gå promenader och att simma, jag har bara simmat en gång men försöker gå korta promenader varje dag för att det inte ska bli värre. Jag ska inte direkt resa till andra sidan jorden utan i såfall en resa på ca 2 timmar, de kommer vara kämpigt men väl i värmen tror jag de blir bättre.

Anonym ***: Jag är även en annan sjukdom som jag inte kan behandla när jag är gravid men som alltid blir bättre av saltvatten och sol, så jo jag kan tom bli friskare.

Sweetsofia: Nej FK betalar inte min resa, det är sambon som tänkt bjuda mig på den då han tycker jag förtjänar de och vill unna mig lite lyx innan förlossningen.

Vi båda kan behöva komma i väg hemifrån då vi haft en väldigt kämpig period med både dödsfall och annat jox..

MissLindiz: Jo självklart vet ju inte FK vart jag befinner mig, men skulle bli himla jobbigt om man blir påkommen.
    Dessutom vill de att man tar med sig läkarintyg osv att man har en riskfri graviditet och ej tvillingar mm... Ska till läkaren imorgon kanske kan rådfråga henne

• Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 19:06:23 följande:

Nej, mitt första svar var inte fel. Man får inte åka utomalnds hursomhelst med shukskruvnung.
    Fast korrekt svar är likväl "JA, om du ansöker och får godkänt" Och får du ett Nej av FK så handlar det bara om att ersättning under resan uteblir, inte att du inte får åka som sjukskriven.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Vila) skrev 2014-05-18 19:09:13 följande:
    Sweetsofia: Nej FK betalar inte min resa, det är sambon som tänkt bjuda mig på den då han tycker jag förtjänar de och vill unna mig lite lyx innan förlossningen.

Så du har avbrytit sjukskrivningen under den veckan och har tagit semester istället? Så bra, varför frågar du isåfall. ..
  • Anonym (Vila)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 19:13:07 följande:

Så du har avbrytit sjukskrivningen under den veckan och har tagit semester istället? Så bra, varför frågar du isåfall. ..
    Va?
    1. Jag har inte åkt.
    2. Har inte ens bokat en resa.
    Jag har inte nämnt något om att ta ut semester, och NEJ varför betalar Fk min resa???
Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?