• Anonym (Vila)

Sjukskriven åka utomlands?

Någon som åkt en vecka utomlands när de varit gravida trots foglossning? Jag och sambo funderar på att åka på en veckas resa till solen med all inclusive för att bara få vila och njuta av solen, alltså inte tänkt att utforska eller så utan enbart på vilosemester!

Jag är sjukskriven pga foglossning bör väl nämnas.

• Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Fick godkänt) skrev 2014-05-18 18:41:39 följande:
    Och inte lär hon bli sjukare heller, så varför kan hon inte lika gärna vila utomlands?? Hon ber ju inte om att FK ska betala för semestern...

Det är ju precis det fk gör!
  • Jemp
    Anonym (***) skrev 2014-05-18 18:37:52 följande:
    Fast du skriver ju själv att ni bara ska vila utomlands, varför skulle ni annars åka? Så då är ju frågan varför ska du vila utomlands, när du lika gärna kan vila hemma? Du blir ju inte friskare.

Fast va? Värme, sol, komma ifrån måsten hemma, uppleva nya kulturer? (Även om upplevelser kanske innebär en biltur och en middag om man är sjuk).
  • Anonym (Fundersam)

Man kan ju undra hur man ens kan fundera på att åka utomlands när man har foglossning, jag tog mig inte ens till brevlådan när jag var sjukskriven för det - vänta på ett charterflyg på en flygplats och gå över en flygplats mellan incheckning, säkerhetskontroll och gate samt em flygresa på det hade inte funkat...

• MissLindiz

Det är injte lätt att vila när man är hemma!
    Det är alltid något man måste göra eller något man ska damma eller damsuga trots att man inte bör.
    Utomlands gör man absolut ingenting mer än "är"..

• Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 18:43:31 följande:

Det är ju precis det fk gör!
    Det är det väl inte, hon lär ju inte ha lättare att finansiera en semesterresa på 80% lön än om hon haft 100% och haft semesterledigt. Ersättningen hon får skulle hon ju spendera under veckan vare sig hon är hemma eller ej, och det kan lika gärna vara så att det är hennes sambo som betalar hela resan med sin lön. Så på vilket sätt betalar FK hennes resa? 
  • Anonym (M)

Självklart så kan du åka utomlands. Du ansöker på försäkringskassans sida (eller blankett var det på förr), om att du ska åka utomlands. 
    Jag var själv hemma under lång tid efter en operation i handen och det var inga som helst problem att åka utomlands och fortsätta ha betalt från försäkringskassan. 
    Tror att det är så att om dom "nekar" så innebär det att du inte får betalt från dom. 
    Skulle du åka utan att meddela dom och det då skulle hända dig något så gäller inte försäkringar som det ska. 

• Sweet Sofia
    Anonym (Fick godkänt) skrev 2014-05-18 18:52:49 följande:
    Det är det väl inte, hon lär ju inte ha lättare att finansiera en semesterresa på 80% lön än om hon haft 100% och haft semesterledigt. Ersättningen hon får skulle hon ju spendera under veckan vare sig hon är hemma eller ej, och det kan lika gärna vara så att det är hennes sambo som betalar hela resan med sin lön. Så på vilket sätt betalar FK hennes resa? 

Eftersom hon uppebär sjukpening även utomlands så är det fk som "finansierar"
  • Anonym (M)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 18:36:34 följande:

Det ska till väldigt mycket för att få åka utomlands vid sjukskrivning.
    Jag var två veckor till Bulgarien Sunny  Beach som sjukskriven efter en operation i handen, inga som helst problem. Jag fyllde i blankett vart man reste och med vem och syftet med resan. Fick svar efter några dagar att det var helt okej att åka.
    Varför skulle det krävas mycket? 
  • missan75

Jag har rest som sjukskriven (gravid) och hade inte en tanke på att det inte skulle vara okej.

• Anonym (Fick godkänt)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 18:55:23 följande:

Eftersom hon uppebär sjukpening även utomlands så är det fk som "finansierar"
    Men det hon hade ju spenderat samma pengar hemma. Varför skulle FK lägga sig var eller på vad hon lägger pengarna?? Får hon köpa nya kläder för pengarna eller bara mat? Får hon bara handla i sin hemstad eller är det ok om hon går på restaurang i grannstaden. Och har du personligen ett problem med att hon åker, med tanke på ditt första helt felaktiga svar i den här tråden?? 
    Sweet Sofia skrev 2014-05-18 18:29:34 följande:
    Du får inte åka utomlands om du är sjukskriven.

Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?