• Penida

    Går era barn på några aktiviteter?

    Hur många och vad i så fall? Berätta gärna hur gamla barnen är.

    Vår 5-åring och 7-åring har en aktivitet var, båda spelar fotboll.


    Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Går era barn på några aktiviteter?
  • Naaw
    JTo skrev 2014-05-24 21:24:02 följande:

    Ni som skriver att era barn går i simskola, har dom inte simning på skolan?
    Här simmar dom 1 gång/vv i både 6års och ettan. 


    Nej ingen simning i skolan förrän på mellanstadiet. Kommunen har inte råd. Sen litar jag inte på att de lär sig ordentligt på få tillfällen så vi har satt våra i simskola i 4-åldern. De har tagit simborgaren vid 6. Känns tryggt.
  • modsey
    Starkast skrev 2014-05-24 21:50:13 följande:
    När barnen var mindre tyckte jag det var viktigt att inte ha mer än en aktivitet. Vila var viktigt.
    Det är något som efterhand omprioriterats. Att ha lite kul aktiviteter är jättekul för att bryta av vardagen! Och betydligt bättre än dator/tv/tvspel som annars ofta hägrar... Däremot är det viktigt att BARNET! tycker aktiviteten är kul och faktiskt vill gå dit. Det får aldrig bli något tvång för att föräldrarna tycker de ska göra det och det.

    Nu har mina barn passerat 10-års strecket, Men tidigare har de nog testat på precis ALLT som finns i denna stad. Den äldsta rider. Det utvecklades till ett starkt intresse och idag har han en egen ponny. Han tränar för tränare 3gånger/vecka och tävlar ungefär varannan helg. Varje tävling är ett rätt stort projekt. Ponnyn ska dagen innan duschar, tvättas. Manen ska flätas och knoppas. All utrustning rengöras. Tar flera timmar. Tävlingsdagen ringer ofta klockan runt kl.4 på morgen för att man ska hinna lasta ponnyn, åka till tävlingsplatsen och så startar  tävlingen ofta kl.9. Innan sin egen start behöver ponnyn värmas upp ca 40 minuter, banan ska memoreras osv.

    Den yngre har fastnat för hundträning. Just nu går han och vovven agilitykurs och det tränas även flitigt mellan kurstillfällena. Han har som mål att snart komma ut och tävla. Som ensamstående mamma ser jag framför mig hur jag ska behöva klona mig för att ta dem till olika tävlingsbanor. Kommer bli ett jättepussel!

    Men tycker att nu är det barnens tid. Vila får man göra om några år....
    Men du har en stor viktig poäng där tycker jag, just att när barnen är yngre så behöver de mer vila än att ha massor av aktiviteter.
    Vi kan ha varit den enda familjen känns det som på förskolan som inte haft aktiviteter till våra barn. Jag hör de andra rusa till dansen, pianolektioner, ridning, simning osv var och varannan dag och inte sällan samma barn och inte sällan de med ganska sena dagar.
    Vi har resonerat ganska aktivt där, att tids nog så kommer helgerna spenderas på olika aktiviteter som fotboll, innebandy osv och det kommer bli mer aktiviteter efter skolan.
    Men jag tror i synnerhet lite yngre barn mår bra av att inte ha kalender full.
  • Flickan och kråkan
    modsey skrev 2014-05-25 07:02:40 följande:
    Men du har en stor viktig poäng där tycker jag, just att när barnen är yngre så behöver de mer vila än att ha massor av aktiviteter.
    Vi kan ha varit den enda familjen känns det som på förskolan som inte haft aktiviteter till våra barn. Jag hör de andra rusa till dansen, pianolektioner, ridning, simning osv var och varannan dag och inte sällan samma barn och inte sällan de med ganska sena dagar.
    Vi har resonerat ganska aktivt där, att tids nog så kommer helgerna spenderas på olika aktiviteter som fotboll, innebandy osv och det kommer bli mer aktiviteter efter skolan.
    Men jag tror i synnerhet lite yngre barn mår bra av att inte ha kalender full.
    Men fortfarande är det ju så att barn kan ha tid till både och, och att det beror på hur övriga dagar ser ut. När vi kommer promenerande till ishallen har ett barn varit hemma hela dagen, storebror har gått i förskoleklass 4,5 timme och sedan även varit hemma i 4 timmar innan. De har gott om tid till vila och inte rusas det till aktiviteter trots att de har mer än en aktivitet/veckan. Men visst finns det dem som kommer till samma ishall springandes direkt från en lång förskole-/arbetsdag och som sitter och äter lite smörgås eller frukt snabbt i omklädningsrummet innan för att orka och då är det klart att en eller ingen aktivitet är mer än tillräckligt om det är så dagarna ser ut.  
  • annanasglass

    Simning och dans&musik. Vi ska börja med fotboll också då alla kompisarna håller på med det, men det får bli nästa termin för just nu hinner jag inte med allt skjuts. Han är 6 år. Jag har bara 1 barn så han får lätt tråkigt här hemma om vi inte hittar på saker, så då är aktiviteter bra.

  • modsey
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-25 07:15:51 följande:
    Men fortfarande är det ju så att barn kan ha tid till både och, och att det beror på hur övriga dagar ser ut. När vi kommer promenerande till ishallen har ett barn varit hemma hela dagen, storebror har gått i förskoleklass 4,5 timme och sedan även varit hemma i 4 timmar innan. De har gott om tid till vila och inte rusas det till aktiviteter trots att de har mer än en aktivitet/veckan. Men visst finns det dem som kommer till samma ishall springandes direkt från en lång förskole-/arbetsdag och som sitter och äter lite smörgås eller frukt snabbt i omklädningsrummet innan för att orka och då är det klart att en eller ingen aktivitet är mer än tillräckligt om det är så dagarna ser ut.  
    självklart finns de  de som har korta eller inga dagar alls på förskola och sen har aktiviteter, de är dock inte de jag menar eller pratar om. Utan barnen i förskolan som kl halv fem uppmanas av mamma/pappa i dagishallen, att skynda sig för att hinna till dansen, ridningen, fotbollen, simskolan. De som jag ser föräldrarna ta fram ett mellispaket i bilen för att de ska orka.

  • Flickan och kråkan
    modsey skrev 2014-05-25 07:41:41 följande:
    självklart finns de  de som har korta eller inga dagar alls på förskola och sen har aktiviteter, de är dock inte de jag menar eller pratar om. Utan barnen i förskolan som kl halv fem uppmanas av mamma/pappa i dagishallen, att skynda sig för att hinna till dansen, ridningen, fotbollen, simskolan. De som jag ser föräldrarna ta fram ett mellispaket i bilen för att de ska orka.

    Jag förstår det och håller med dig, men jag tycker resonemanget i tråden ibland är lite enkelspårigt. Hur många aktiviteter som är vettigt beror på så mycket mer än antalet. 
  • Alexi

    Flickan och Kråkan: hur tänker ni senare då, när ni båda jobbar igen och barnens egna skoldagar blir längre. Kommer ni dra ner på antalet aktiviteter då?

  • modsey
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-25 08:08:32 följande:
    Jag förstår det och håller med dig, men jag tycker resonemanget i tråden ibland är lite enkelspårigt. Hur många aktiviteter som är vettigt beror på så mycket mer än antalet. 
    jo men likväl så tror och tycker jag att många barn i skolåldern har väl mycket aktiviteter och de har snarare ett problem med stress och av att alltid vara igång.
  • annanasglass
    modsey skrev 2014-05-25 09:58:07 följande:
    jo men likväl så tror och tycker jag att många barn i skolåldern har väl mycket aktiviteter och de har snarare ett problem med stress och av att alltid vara igång.
    Jag hade 3 aktiviteter i veckan när jag var barn och det tyckte jag var lagom. Alla barn är inte lika, en del tycker om när det är full rulle =).
  • Falumamman

    Två barn, flickan är 9 och står i kö för att börja dansa balett.
    Pojken är 6 och ska börja med hockey till hösten.

Svar på tråden Går era barn på några aktiviteter?