• Anonym (Tröttmössa)

Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?

Är mamma till ett prematurbarn på 12 veckor! Barnet mår bra men har aldrig sovit mer än 2 Tim åt gången. Både amma o ger ersättning men bebisen äter aldrig så mkt att han står sig mer än 2 Tim. På natten vägrar han flaska utan vill bara amma. Detta gör att jag under 12 veckor aldrig fått mer än 2 Tim sömn år gången o ca blir det 4-5 Tim bruten sömn per dygn. Detta gör att jag konstant är ett vrak o när jag sedan kan vila under dagen när pappan har bebisen så har jag fått någon störning att jag inte kan somna trots min trötthet! Jag har blivit en tröttmössa som har svårt att hitta ord i meningar o känner mig trög i skallen! Hur länge kan man ha det så här?? Känner att jag blir tokig snart!! Snälla tips o råd mottages från en som känner panik inför min sömnlösa tillvaro !!

• Svar på tråden Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?
  • Anonym (?)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-05-31 13:21:02 följande:
    Det viktiga för bebisen är bröstmjölk, inte själva bröstet. Testa att pumpa och bara ge flaska. Det är mitt bästa råd för att få sova. Jag gav bröstmjölk på flaska på dagarna och ersättning på nätterna. IOM att han alltid fick flaska åt han alltid ordentligt och sov hyfsat. Pumpade inte på natten så pappan kunde mata en del nätter så jag fick sova.
    Fast många bebisar håller inte med. Det viktiga för dem är just att snutta på brösten.

TS, eftersom ni samsover kommer du ev lära dig att nästan sova, och knappt vakna till när bebisen snuttar. Du klarar dig även utan sammanhängande sömn, bara du får tillräckligt antal timmar. Själv sover jag kanske 6-7 timmar per natt, men blir väckt nästan varje timme. Det fixar kroppen, bara man får större mängd totalt än vad du får nu.

Prova att sova i annan säng/annat rum. Det är viktigare att du får sova åtminstonde en natt per vecka än att bebisen får bröst jämt. Annars vet jag inte riktigt hur du skall lösa det.
  • fesun

Kan du inte sova några timmar på dagen/eftermiddagen/kvällen då? Om pappan inte kan hjälpa på natten så borde du ta dig tid till att sova de stunder han kan ta bebisen.

• fesun

Läste nu att du hade svårt för det... men försök ändå, att bara ligga ifred en stund kan hjälpa massor det med!

• Anonym
    Anonym (wnm,) skrev 2014-05-31 14:07:30 följande:

Du som verkar ha koll på statistiken. Hur får jag reda på hur många som dog på 70-talet? Som du kanske vet rekommenderades då att alla bebisar skulle sova på magen? Mina barn vägrade det och oj vilket dåligt samvete jag hade. Dock överlevde de och mår utmärkt.
    Vet tyvärr inte. Googlade fram de där siffrorna. (Läkartidningen tror jag det var.)
  • Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-05-31 14:11:30 följande:
    Jag hade bara pump. Det tog 10 dagar för mjölken att komma igång och jag har indragna (eller hade, de drogs ut lite av pumpningen) bröstvårtor så det var enklast att fortsätta pumpningen när det väl funkade. Jag köpte en Medela freestyle så jag kunde pumpa båda brösten samtidigt. Ganska smidigt. Pumpade 6 månader 4-6 ggr om dagen inget på natten. Kunde tom pumpa på jobbet när jag började där.
    Ok, tack!
  • Anonym (Tröttmössa)

Tack ni som svarat för tips o råd! Man vill ju bara fungera o även vara en bra mamma år våra två andra barn!

• Tjohalia
    Anonym (Tröttmössa) skrev 2014-05-31 13:32:19 följande:
    Vi samsover redan, tyvärr blir det inte bättre. För ju närmre brösten är desto mer vill han snutta. Vägra napp utan vill bara ha mamma som napp

Kan du inte sova när han ammar? Jag samsov, och ammade liggande på sidan. La en kudde bakom min rygg och en bakom bebisens rygg. Sen sov jag gott medan han åt. Behöver man inte vakna till så mycket och länge, så stör uppvaken mindre. Det gäller ju att hitta lösningar som gör att man får maximal mängd sömn. Det naturliga för bebisen är ju att småsnutta, inte att äta hela måltider och sedan klara sig ett bra tag. Att småsnutta på natten är varken konstigt, ovanligt eller onaturligt, en liten tröst mitt i allt kanske. Låt bebisen snutta, så länge du får sova under tiden.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Anonym (Tröttmössa)
    Tjohalia skrev 2014-05-31 18:14:07 följande:
    Kan du inte sova när han ammar? Jag samsov, och ammade liggande på sidan. La en kudde bakom min rygg och en bakom bebisens rygg. Sen sov jag gott medan han åt. Behöver man inte vakna till så mycket och länge, så stör uppvaken mindre. Det gäller ju att hitta lösningar som gör att man får maximal mängd sömn. Det naturliga för bebisen är ju att småsnutta, inte att äta hela måltider och sedan klara sig ett bra tag. Att småsnutta på natten är varken konstigt, ovanligt eller onaturligt, en liten tröst mitt i allt kanske. Låt bebisen snutta, så länge du får sova under tiden.

Tyvärr har jag storleken större på bysten vilket gör att jag måste trycka in mitt bröst med ett finger så bebisen får luft gör jag inte det så kvävs stackaren
  • Tjohalia
    Anonym (Tröttmössa) skrev 2014-05-31 18:21:06 följande:
    Tyvärr har jag storleken större på bysten vilket gör att jag måste trycka in mitt bröst med ett finger så bebisen får luft gör jag inte det så kvävs stackaren

Det hade jag också, men på nåt sätt gick det ändå. Betydligt bättre liggande än sittande. Men jag vill minnas att det gick betydligt bättre när bebisen var lite större. Sen kan man försöka trixa till med kroppsställningen också, luta bebisens huvud lite bakåt och själv dra överkroppen lite bakåt. Lägga bebisen lite högre upp... Prova dig fram. Bebisen lär släppa taget om luften tar slut.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Anonym (sömn är A & O)

Ge det ett försök att pappan tar natten och flaskan och du sover i annat rum. Öronproppar är bra, då slipper du höra om det blir gnälligt. En enda natts ostörd sömn kan göra underverk för att du ska orka vidare, och barnet tar ju ingen skada av att vara med sin pappa och få flaska. Inte heller är det farligt att bebisen gråter så länge pappa är där och ger närhet. 

Långvarig sömnbrist är farligt både för den fysiska och psykiska hälsan. Det där med att man som mamma klarar sig utan sömn bara för att man ammar stämmer inte alls för alla. Inte går det heller för alla att liggamma eller sova under amningen.  

Blir det helt outhärdligt kanske pappan kan ta några semesterdagar, eller om ni tar ut dubbeldagar från FK. Du måste få sova ordentligt, det är viktigt!

Svar på tråden Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?