• Anonym (Tröttmössa)

Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?

Är mamma till ett prematurbarn på 12 veckor! Barnet mår bra men har aldrig sovit mer än 2 Tim åt gången. Både amma o ger ersättning men bebisen äter aldrig så mkt att han står sig mer än 2 Tim. På natten vägrar han flaska utan vill bara amma. Detta gör att jag under 12 veckor aldrig fått mer än 2 Tim sömn år gången o ca blir det 4-5 Tim bruten sömn per dygn. Detta gör att jag konstant är ett vrak o när jag sedan kan vila under dagen när pappan har bebisen så har jag fått någon störning att jag inte kan somna trots min trötthet! Jag har blivit en tröttmössa som har svårt att hitta ord i meningar o känner mig trög i skallen! Hur länge kan man ha det så här?? Känner att jag blir tokig snart!! Snälla tips o råd mottages från en som känner panik inför min sömnlösa tillvaro !!

• Svar på tråden Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?
  • Anonym (?)

Kan inte pappan ha bebisen på natten några gånger i veckan så du får sova ordentligt då? Han får ju ersättning, så pappan borde kunna ta hela nätter.

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2014-05-31 12:45:36 följande:
    Kan inte pappan ha bebisen på natten några gånger i veckan så du får sova ordentligt då? Han får ju ersättning, så pappan borde kunna ta hela nätter.
    Såg nu att han vägrar ersättning på natten. Det tror jag ger med sig fort om du tex sover i annat rum. Det kommer bli lite gnäll ett tag tills han tar flaskan, men när han inser att han är själv med pappan kommer han nog göra det rätt fort. Det är bara om du finns i närheten som det blir problem.
    Om du inte har möjlighet att sova i annat rum kanske du kan åka hem till någon annan någon natt för att få sova ut? Ta in på hotell?
  • lövet2

Oroa dig inte! Amningshormonerna gör att din kropp klarar sig på betydligt mindre sömn än annars. Visst kan du bli glömsk och lite smått förvirrad, och visst kan det kännas som att golvet gungar under fötterna i bland, men det är normalt för nyblivna mammor. Många kallar det för amningshjärna, men det har antagligen mest med sömnbristen att göra.

Risken med långvarig sömnbrist är väl mest att man kan bli deprimerad. Förutom den risken, så kan din kropp klara sig bra (om du är frisk från start) i åtminstone ett år innan du börjar drabbas av förkylningar och liknande.

• Anonym (Tröttmössa)

Han blir så förtvivlad om han inte få amma på natten! Jag tror han sovit längre om han fått sova på mage för det verkar han gilla o lindra ev magknip. Men det vågar man väl inte testa pga psd.

När han låg på neo så låg han på mage men då hade han andningslarm o då vågade personalen detta. Undrar när man våga testa att lägga han på mage? Han är ju snart 3 månader!

• 47705

Kroppen orkar mer än man tror, men inte hur mycket som helst. Jag kan bara utgå från mig själv, och min kropp behövde minst 4 timmars oavbruten sömn ett par dagar i veckan för att jag skulle fungera någorlunda normalt och inte vara helt slutkörd.

Kanske pappan (mormor/morfar/farmor/farfar/moster/faster/kompis) kan offra nån natt och ta bebisen i en 4-5 timmar. Flaskmata (om de inte är i sovrummet kanske bebisen "glömmer" bort att det är natt), ta en tur med bilen, gå ut med honom i vagnen o.s.v.

• Anonym (varför inte...)

Köpa eget andningslarm typ baby sens då kan han ligga på mage???

• Petrol

Man klarar sig med väldigt lite sömn förvånansvärt länge faktiskt, men nog börjar det dyka upp ett o annat hjärnspöke och svicha förbi grejer i ögonvrårna etc om man är helt utan för länge och bra är det ju givetvis inte, men det fungerar.

Ingen erfarenhet av att amma etc då jag är man, men allt jag kan säga är att kroppen klarar rent otroligt mycket när den är tvungen, även om det ger en del märkliga bieffekter i längden.

• Anonym (Tröttmorsan)

Åh, vad jag lider med dig! Och tyvärr beror det på att jag känner igen mig. Jag fick till sist ångestattacker och skadade mig själv (dock ej allvarligt). Några gånger ville jag inte veta av barnet, så pappan fick ta henne en stund trots att gråten var för att hon ville ha bröstet. när jag lugnat mig kunde jag amma.

Vi väntar nu ett andra barn och har sagt att vi ska vara "hårdare" med att övertala bebisen att ta flaskan. Den får bli ledsen och hungrig ett par gånger tills den lär sig. Det är det värt jämfört med en mamma med ångest.

Man behöver åtminstone fyra timmars sammanhängande sömn per dygn för att kroppen inte ska lägga av, har jag hört. Det har med sömncyklerna att göra. Försök få det på något vis innan du mår så dåligt som jag till sist gjorde!

• Archandra

Under de första åtta månaderna av min lilla dotters liv vaknade hon mellan sex och elva gånger per natt. Hon vägrade också flaska, och ja, jag var ett vrak under den tiden. Vår lösning var att maken tog hand om den stora dottern när hon vaknade på nätterna, så att jag i alla fall skulle ha möjlighet att få någon timmes sömn i sträck under natten. På kvällarna gick jag och la mig tidigt och lät maken ta hand om lilla dottern ett par timmar. Det var mycket bärande och vyssande för maken då. Det var verkligen skiftarbete under den tiden och det blev verkligen inte mycket till samliv, men vi överlevde, och lilla dottern började sova bättre ju äldre hon blev.

• Anonym (Wildrat)

Det viktiga för bebisen är bröstmjölk, inte själva bröstet. Testa att pumpa och bara ge flaska. Det är mitt bästa råd för att få sova. Jag gav bröstmjölk på flaska på dagarna och ersättning på nätterna. IOM att han alltid fick flaska åt han alltid ordentligt och sov hyfsat. Pumpade inte på natten så pappan kunde mata en del nätter så jag fick sova.

Svar på tråden Får inte sova för bebis! Hur länge klarar kroppen av sömnbristen?