• Anonym (Bröllop)

    Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

    Vilket är det mest bisarraste/pinsammaste/tråkigaste/mest konstiga stämning... bröllop ni har varit på?

    Själv blev jag bjuden på ett bröllop av en före detta kollega som jag inte umgicks med alls (utöver jobbet då). Under bröllopet så skulle bruden hålla ett "roligt" tal om folk på festen men ingen skrattade och den tysta stämningen gjorde att bruden överdrev skämten ännu mer så till slut blev det riktigt plågsamt att lyssna på.  Tyst
    Sedan skulle några vänner till bruden "skoja" om brudparet men gjorde det på ett förnedrande sätt så bruden fick tårar i ögonen och försvann under "numret". Stämningen var ganska tryckt under resten av festen och det blev aldrig någon riktigt höjdpunkt under den kvällen. Stackars brudpar.

    Jag kommer nog aldrig mer våga gå på ett "främmande" bröllop även om det var snällt såklart av kollegan att bjuda mig.

    Har ni några erfarenheter av "skräckbröllop"?

  • Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
  • Anonym (mklä h80)
    Monchichier skrev 2014-06-01 13:32:23 följande:

    Och det här är anledningen till varför jag ska gifta mig så långt ifrån alla vänner och släktingar som det bara går.
    Tänkte mig andra sidan jordklotet i typ klippiga bergen i Kanada, en söderhavsö eller Karibien, med bara barnen och två vänner som vittnen.
    Eller Nya Zeeland kanske? Vilken plats ligger allra längst ifrån?


    Om du håller det hemligt kan det ligga rätt nära, ingen hittar er ändå


    Jag och min andra man gifte oss borgerligt, bara vi två, hans bästis, mina barn, min bror, hans sambo och deras barn. Så intimt och mysigt! 


    Mitt under vigselförrättarens vackra, varma tal (han frågade om han fick hålla ett) så såg vi varandra in i ögonen och där och då var det bara vi! 


    Så himla mysigt och glatt sen på festen! 


     

  • Anonym (Soffi)

    Såna här trådar är så roliga! 

    Jag har väl inget jättekul att bjuda på men minns ett bröllop jag var på där jag redan innan fått veta att gästerna inte kommer att bli placerade bredvid sin partner utan blandas med andra "för det är ju så kul och man lär känna nya människor". 

    Jag hade ordentlig ångest för detta men bet ihop och tänkte att jag får göra det bästa av det och bjuda till.
    Hamnar vid ett bord med fyra andra som jag aldrig träffat förr. Två av dom kände varandra och de satt hela kvällen lutade mot varandra och viskade så ingen hörde vad de sa. Den tredje försvann i början av kvällen och jag vet inte var hon tog vägen. Den fjärde kände visst någon vid bordet bredvid så han placerade sig nästan mellan våra bord och pratade bara med det andra bordet.
    Jag försökte att prata med honom ett par gånger under kvällen men fick inget gensvar. Jag satt alltså helt själv under hela middagen och pratade inte med någon. 

  • Anonym (Obalanserat)

    På ett bröllop kom bruden från en släkt där många gillar att tala, sjunga, spela musik, spexa m.m, och talen var lååånga och handlade till stor del om hur fantastisk bruden är och vilken tur brudgummen haft som fått gifta sig med henne.
    Ingen av brudgummens släkt eller vänner gjorde något liknande och jag kände att det blev en liten obalans och synd om brudgummen tillslut när släkting efter släkting från hennes sida reste sig upp för att uppträda på något sätt?
    Nåja, inte så illa som vissa andra exempel här men det var det jag hade att komma med.

  • Anonym (skoj)
    Anonym (Obalanserat) skrev 2022-07-27 21:19:45 följande:

    På ett bröllop kom bruden från en släkt där många gillar att tala, sjunga, spela musik, spexa m.m, och talen var lååånga och handlade till stor del om hur fantastisk bruden är och vilken tur brudgummen haft som fått gifta sig med henne.
    Ingen av brudgummens släkt eller vänner gjorde något liknande och jag kände att det blev en liten obalans och synd om brudgummen tillslut när släkting efter släkting från hennes sida reste sig upp för att uppträda på något sätt?
    Nåja, inte så illa som vissa andra exempel här men det var det jag hade att komma med.


    Jag har varit med om liknande på flera bröllop i min mans släkt. De är musikaliska och många är hyfsade skådespelare, så deras spex (vilket ofta är att de sjunger en nykomponerad sång om den i brudparet de är släkt med) håller rätt hög kvalitet och brukar vara väldigt underhållande. En brud hade en väldigt tillbakadragen släkt där man inte skojade och spexade, så det blev lite stel stämning på den festen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Soffi) skrev 2022-07-27 21:13:34 följande:

    Såna här trådar är så roliga! 

    Jag har väl inget jättekul att bjuda på men minns ett bröllop jag var på där jag redan innan fått veta att gästerna inte kommer att bli placerade bredvid sin partner utan blandas med andra "för det är ju så kul och man lär känna nya människor". 

    Jag hade ordentlig ångest för detta men bet ihop och tänkte att jag får göra det bästa av det och bjuda till.
    Hamnar vid ett bord med fyra andra som jag aldrig träffat förr. Två av dom kände varandra och de satt hela kvällen lutade mot varandra och viskade så ingen hörde vad de sa. Den tredje försvann i början av kvällen och jag vet inte var hon tog vägen. Den fjärde kände visst någon vid bordet bredvid så han placerade sig nästan mellan våra bord och pratade bara med det andra bordet.
    Jag försökte att prata med honom ett par gånger under kvällen men fick inget gensvar. Jag satt alltså helt själv under hela middagen och pratade inte med någon. 


    Sådant där är trist. Ska det vara bordsplacering så måste man blanda upp ordentligt, så att alla får en helt ny person på vardera sidan samt mittemot. Annars är det ingen mening med det. Men jag tycker i princip att bordsplacering på just bröllop är en bra idé, då det ju är meningen att brudens och brudgummens "sidor", som har suttit på var sin sida om altargången i kyrkan, efter vigseln ska mixa och lära känna varandra. 

    Jag var med om något liknande på en annan stor fest, inte ett bröllop, med bordsplacering. Min bordsherre satt nästan inte vid bordet alls, utan gick och ställde sig bakom sin fru där hon satt vid ett annat bord hela tiden, i stället för att prata med mig! Och när dansen började, dansade han bara med henne! (Egentligen ska bordskavaljeren alltid bjuda upp bordsdamen till första dansen.) Och där satt jag som en ratad wallflower... Paret hade varit gifta i flera år, så de var inte nykära - vilket kunde ha varit en (pytte)liten ursäkt.
  • Anonym (korven)
    Anonym (skoj) skrev 2022-07-27 20:21:51 följande:
    Det där sista fick mig att minnas ett pinsamt ögonblick på min kusins bröllop.

    Till saken hör att bruden hela livet närt en dröm att bli världsberömd sångerska, men hon har ännu inte slagit igenom.

    Nåväl, i kyrkan får bruden micken och börjar sjunga någon smörig kärleksballad med mycket wailande och inte speciellt rent. Mitt i framförandet räcker hon över micken till brudgummen, vilket uppenbarligen han inte var beredd på, och uppmanar honom att sjunga. Det göra han, och han sjunger riktigt bra, hundra gånger bättre än henne. När hon tar tillbaka micken och klämmer i i bryggan skruvar sig folk i bänkarna (utom möjligtvis brudens mamma).
    Jag skämdes så å brudens vägnar, eftersom hon inte har vett att inse att hon inte kan sjunga och aldrig kommer att bli artist. Än i dag, när hon närmar sig 40 och inget skivkontrakt i sikte, kan hon inte ge upp den orealistiska drömmen.

    Hon är faktiskt rätt omogen och beter sig som en fjortis överlag. Bland annat så kunde hon och min kusin inte närvara på vår gemensamma farmors begravning, för den var på brudens födelsedag. Inte för att de hade några planer (var mitt i veckan), utan hon skulle ha fest lördagen därpå, men det var tydligen helt omöjligt för dem att gå på begravningen. 
    hahaha! Men så tragiskt att hon inte insåg att mannen till och med sjöng bättre. Vissa lever i förnekelse hela tiden.
  • Anonym (owe)

    Kom att tänka på en lite kul grej. Ett av våra bästa vänpar på den tiden, gifte sig och det var så väldigt viktigt för bruden att bjuda in "viktiga personer". Vi i kompisgänget var bjudna allihop, + släkt, men sen hade bruden bjudit in tex sin gamla chef (som de inte alls umgicks med) men denne chef var lite halvkändis i kommunen via politiken. En annan lokalkändis inom nöjesbranschen var där med fru. Där kände även brudgummen dessa så det var inte så konstigt. Bruden hade också höjt en äldre släkting som bodde i USA; till skyarna, och verkligen framhävt det fina i att "farbror XX" kommit för att vara med (och liksom antytt att han var väldigt rik där borta i staterna).
    Det som var lite fånigt och vi andra fnissade åt under middagen var bordsplaceringen. Vid brudparet satt förstås deras föräldrar så som seden är, men bredvid föräldrarna satt brudens gamla chef och nöjesprofilen med fru, samt rika farbror från USA. Syskon, annan släkt och vi vänner satt vid andra bord. 

    Framåt kaffet och tårtan, efter att själva middagen var avslutad, var det lite mer avslappnade regler och folk började byta platser med varann för att få prata med andra människor. Bruden satt kvar och pratade med sina "kändisar" hela kvällen sen, medan brudgummen kom och satte sig hos oss, sina bästa vänner. Han hade druckit en del och sa väldigt ärligt till oss "jaa, min fru är ju lite kändiskåt". Vi flinade eftersom vi tänkt detsamma. Där framkom det att även han inte förstod varför hon skulle bjuda in sin gamla chef. Han satt och muttrade emellan varven och flinade "titta hur hon fjäskar för USA-farbror. Hon tror väl hon ska få ärva sen". 

    De är gifta drygt 20 år senare så allt har väl gått bra men det var intressant att se deras olika inställning till vilka gäster som är viktigast på ett bröllop: Ens bästa vänner eller bekanta som är kändisar/kontaktnät i det offentliga. 

  • Anonym (SA)

    Till att börja med så är jag 39 år och har ALDRIG varit på bröllop! Har inte många vänner, släkten är liksom uppdelad, vi umgås aldrig om det inte är begravning.

    Nu har jag plöjt igenom hela tråden! Alla känslor på en och samma gång! Skratt, skämskudde, sorgsenhet, medlidande.

    Saker kan hända, missöden kan ske, det får man ändå ha i beräkningen! Men tycker många av er verkar onödigt hårda och ha för höga förväntningar!

    Till att börja med kan man undra varför man typ bjuder "kreti och pleti" på sitt bröllop?? Som utfyllnad? En stor del verkar ju inte ens ha känt brudparet, även bjudit märkliga människor på sitt eget bröllop! Varför bjuder man in människor man inte känner?? Varför går man på bröllop när man knappt har en aning om vilka som gifter sig??

    Sen slår det mig, vad folk gnäller på andras klädsel! "Jeans och t-shirt!". Alltså, det är väl folket man vill åt, inte deras kläder?? Jag känner ju mest att "Klädsel: Ja, helst!" i inbjudan. Ska man begära att folk tar lån för att komma "rätt" klädd?? Alla har inte en långklänning och en kostym hängande i garderoben, även om många inlägg gick åt till att diskutera det! Själv skulle jag ALDRIG köpa svindyra kläder som man inte trivs eller passar i för att använda EN gång! Jag kommer ju bjuda människor jag vill ha runt mig en dag som denna, och givetvis ska de komma som de är, i kläder som de trivs i! Klänning eller flanellskjorta, be my guest!

    Det gnälls ofta på maten. Har man inte i regel lite koll på vem man är bjuden till?? Om man ska svälta sig i 2 dagar eller svänga förbi Donken innan tillställningen? Brudparet gör väl så gott de kan, utifrån sina förutsättningar? Kul att bli kallad "snål" liksom... Sen visst, man bör väl se till att det man har ändå räcker till alla! Hellre köpa mycket av lite än lite av mycket! Men det känns som man inte bör gå bort vrålhungrig till en bjudning hos folk man inte känner?

    "Lekar". På riktigt, har folk sånt trams för sig på bröllop?? En kompis pratade nåt om att alla karlar skulle fara upp och pussa bruden om brudgummen gick på toa och tvärtom. Ehh, varför då??

    "Bordsplacering". Käre tid, vem är jag att utföra något slags socialt experiment att splittra t.ex par, ofta vad det verkar i tråden där den ena inte ens känner brudparet! för att sätta ena parten bredvid någon möglig mormor eller kåt farbror och kräva att de ska trivas?? Det är väl VÅR dag de är där för att fira, inte för att tvingas underhålla lätt efterblivna vänner eller släktingar?

    Näe om detta med bröllop nån dag skulle drabba mig så har jag fått många tips och idéer på hur man ska göra! Och även hur man definitivt INTE ska göra! 😄

  • Anonym (Vera)

    Måste man ta lån för att hyra en kostym (kostar runt 300-500) bör man se över sin ekonomi. Jag tycker det är trist med folk som inte bryr sig alls det är nonchalant. 


    Anonym (SA) skrev 2023-09-12 00:32:13 följande:

    Sen slår det mig, vad folk gnäller på andras klädsel! "Jeans och t-shirt!". Alltså, det är väl folket man vill åt, inte deras kläder?? Jag känner ju mest att "Klädsel: Ja, helst!" i inbjudan. Ska man begära att folk tar lån för att komma "rätt" klädd?? Alla har inte en långklänning och en kostym hängande i garderoben, även om många inlägg gick åt till att diskutera det! Själv skulle jag ALDRIG köpa svindyra kläder som man inte trivs eller passar i för att använda EN gång! Jag kommer ju bjuda människor jag vill ha runt mig en dag som denna, och givetvis ska de komma som de är, i kläder som de trivs i! Klänning eller flanellskjorta, be my guest!


  • Anonym (Thess)
    Anonym (SA) skrev 2023-09-12 00:32:13 följande:

    Till att börja med så är jag 39 år och har ALDRIG varit på bröllop! Har inte många vänner, släkten är liksom uppdelad, vi umgås aldrig om det inte är begravning.

    Det gnälls ofta på maten. Har man inte i regel lite koll på vem man är bjuden till?? Om man ska svälta sig i 2 dagar eller svänga förbi Donken innan tillställningen? Brudparet gör väl så gott de kan, utifrån sina förutsättningar? Kul att bli kallad "snål" liksom... Sen visst, man bör väl se till att det man har ändå räcker till alla! Hellre köpa mycket av lite än lite av mycket! Men det känns som man inte bör gå bort vrålhungrig till en bjudning hos folk man inte känner?

    "Lekar". På riktigt, har folk sånt trams för sig på bröllop?? En kompis pratade nåt om att alla karlar skulle fara upp och pussa bruden om brudgummen gick på toa och tvärtom. Ehh, varför då??

    "Bordsplacering". Käre tid, vem är jag att utföra något slags socialt experiment att splittra t.ex par, ofta vad det verkar i tråden där den ena inte ens känner brudparet! för att sätta ena parten bredvid någon möglig mormor eller kåt farbror och kräva att de ska trivas?? Det är väl VÅR dag de är där för att fira, inte för att tvingas underhålla lätt efterblivna vänner eller släktingar?

    Näe om detta med bröllop nån dag skulle drabba mig så har jag fått många tips och idéer på hur man ska göra! Och även hur man definitivt INTE ska göra! 😄


    Det märks nog att du inte varit på bröllop. 

    Maten - det spelar ingen roll om jag varit hemma hos brudparet många gånger om och ätit middag. Hemma kanske de alltid serverar mig spagetti och köttfärssås. På ett bröllop vill många kosta på det så ja, det kan vara svårt att veta vad det blir. Ibland är det cateringfirman som bestämmer standardportioner. Precis som när man går på restaurang. Då är det tyvärr svårt att få mer. 

    Lekar på bröllopet är svinbra för att brya av. Sällan tramsigt utan ett sätt att få igång festen. Har varit på stela bröllop utan någon form av lek. Ack så stelt. Det behöver inte vara något avancerat, utan nåt enkelt. Det låter som ditt inre barn behöver komma ut lite... 

    Sedan kallar jag inte det för lek att springa och pussa brud/brudgum. Det är ju lite roligt och högst frivilligt. (Jodå är han på toa pussar herrarna bruden, är hon på toa pussar kvinnorna brudgummen). Anar att du tycker det är töntigt med "klinga i glasen" också för att få brudparet att kyssas. Ibland kan man få upp dem på stolarna för en kyss. Blir lite livligare och roligare stämning på sådant. 

    Bordsplacering. Rätt gjord är det grymt! Jag hade bordsplacering till min 30-årsfest. Jäklar vad jag planerad noga, tog nog ett par veckor från start till mål. Alla satt snett mitt emot någon de kände mycket eller hyfsat iaf och sedan hittade jag en gemensam nämnare till den bredvid/mittemot. Fick sjukt mycket beröm efteråt, jag hade gäster som dig - skeptiska till 1000 som sa att det var den roligaste middagen med bordsplacering de varit på. Men det krävs tankemöda för att komma dit kan jag lova.

    Hoppas du slipper både gå på bröllop och gifta dig. Det är nog det bästa tipset... 
  • Anonym (SA)
    Anonym (Thess) skrev 2023-09-15 01:02:32 följande:
    Det märks nog att du inte varit på bröllop. 

    Maten - det spelar ingen roll om jag varit hemma hos brudparet många gånger om och ätit middag. Hemma kanske de alltid serverar mig spagetti och köttfärssås. På ett bröllop vill många kosta på det så ja, det kan vara svårt att veta vad det blir. Ibland är det cateringfirman som bestämmer standardportioner. Precis som när man går på restaurang. Då är det tyvärr svårt att få mer. 

    Lekar på bröllopet är svinbra för att brya av. Sällan tramsigt utan ett sätt att få igång festen. Har varit på stela bröllop utan någon form av lek. Ack så stelt. Det behöver inte vara något avancerat, utan nåt enkelt. Det låter som ditt inre barn behöver komma ut lite... 

    Sedan kallar jag inte det för lek att springa och pussa brud/brudgum. Det är ju lite roligt och högst frivilligt. (Jodå är han på toa pussar herrarna bruden, är hon på toa pussar kvinnorna brudgummen). Anar att du tycker det är töntigt med "klinga i glasen" också för att få brudparet att kyssas. Ibland kan man få upp dem på stolarna för en kyss. Blir lite livligare och roligare stämning på sådant. 

    Bordsplacering. Rätt gjord är det grymt! Jag hade bordsplacering till min 30-årsfest. Jäklar vad jag planerad noga, tog nog ett par veckor från start till mål. Alla satt snett mitt emot någon de kände mycket eller hyfsat iaf och sedan hittade jag en gemensam nämnare till den bredvid/mittemot. Fick sjukt mycket beröm efteråt, jag hade gäster som dig - skeptiska till 1000 som sa att det var den roligaste middagen med bordsplacering de varit på. Men det krävs tankemöda för att komma dit kan jag lova.

    Hoppas du slipper både gå på bröllop och gifta dig. Det är nog det bästa tipset... 
    Du känns som en extremt omogen och patetisk människa! Varför behov av att vara elak?? Dubhar aldrig fått beröm i hela ditt liv, utan sitter och fantiserar ihop saker, märks ganska tydligt! "Din 30-årsfest", my ass. Möjligtvis på till 12-årskalas, aldrig att du kan ha fyllt 30!
  • Anonym (Thess)
    Anonym (SA) skrev 2023-09-18 22:02:06 följande:
    Du känns som en extremt omogen och patetisk människa! Varför behov av att vara elak?? Dubhar aldrig fått beröm i hela ditt liv, utan sitter och fantiserar ihop saker, märks ganska tydligt! "Din 30-årsfest", my ass. Möjligtvis på till 12-årskalas, aldrig att du kan ha fyllt 30!
    Tar fram popcornen! Visste inte att det var fredag redan! *ironisk*

    Nej vet du vad, jag var inte elak, jag förklarade över saker du raljerade över utan att ens närvarat på liknande tillställningar. Du kan tagga ner.

    Om du undrar om jag är 12 eller 30 så kan du addera ihop de summorna så är du nära nog. Inte för att jag vet varför det är viktigt, du är ju inte definitivt inte så schysst i skrift vilket tyder på viss omognad. 

    Men nu släpper vi det och låter andra få fylla i sina historier istället från bröllop de varit på. 
  • Anonym (Fel val)

    Jag var på ett bröllop en gång där brudens ex, som var vänster politiskt, var bjuden av någon anledning. Han blev full och höll ett otroligt pinsamt tal att hon borde ha valt honom istället för sin man, som var centerpartist. 
    Alla satt och tittade ner i borden eller upp i taket och det blev rejält pinsamt en lång stund innan festen kunde ta fart igen. 

Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?