• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • Arbetsvegan
    Anonym (Tja) skrev 2014-06-13 00:22:47 följande:
    Jag har svårt att se att jag gör någon form av överträdelse mot forumets regelver genom att hävda att jag blir rädd över hur folk ser på tiggeriet och att man skall se på saken som om det är synd om dem som tvingas tigga till sitt uppehälle. Jag tror ingen tigger frivilligt utan tvingas till det för att få mat för dagen.
    Det har konstaterats och konstaterats igen att regelverket är vitt skild från hur det modereras.
  • Anonym (Tja)

Trist i sådant fall för jag hade ingen ond avsikt.

• Arbetsvegan
    Anonym (Tja) skrev 2014-06-13 00:30:07 följande:
    Trist i sådant fall för jag hade ingen ond avsikt.
    Det lär inte vara någon som tror det heller men att det finns en eller flera som gör allt och lite till för att stoppa åsiktsmotståndare. Om det kan man bara säga att det påminner oerhört mycket om diktaturers regimer och företeelsen att det stoppas skvallrar i sig om att de är medvetna om detta men är måna om att bevara så många som möjligt i okunnandes töcken.
  • Anonym (snålis)

Ger dom inte en krona och som tack brukar de spotta efter mig eller rabbla nån säkerligen mindre fin ramsa på utrikiska.

• Anonym (Tja)

Sist gav jag en tia och fick ett leende tillbaka och då kände jag att kanske hamnade min växelpeng i rätta händer men det finns nog alla sorter.

• asta66
    Anonym (Hmmm...) skrev 2014-06-12 11:30:32 följande:
    Tänk om alla tiggare som tigger i Sverige, Norge, England mfl länder hade gemensamt begett sig till Bukarest och satt sig framför regeringsbyggnaden. Då hade kanske något hänt som förbättrat deras situation långsiktigt.
    De är väl som indiens kastlösa.
  • asta66
    realist14 skrev 2014-06-12 18:40:06 följande:
    Det blir intressant att se vad svensson gör när de tar hit ungarna för det är väl bara en tidsfråga, kommer det att löna sig ännu mer, som det tyvärr gör i england, så kommer jag gå i taket. Jag vill INTE se små barn tulta omkring och dra i folk och rabbla tiggarramsor.
    Det är väl ingen av oss som vill se. Men är det bättre att de håller sig i sina hemländer?
  • asta66
    Anonym (Tja) skrev 2014-06-13 00:09:09 följande:
    Jag gillar inte stämningen kring hela tiggarfrågan det minner om tongångar från 30-talet om tiggare. Då var också det "organiserade tiggeriet" på tapeten. Det är synd om dessa människor och vem tror på allvar att någon skulle söka ett jobb som tiggare?
    Tyvärr gör det det. Men det verkar folk inte inse. Eller inbillar sig alla att de är bättre. Tror inte att majoriteten av tyskarna under hitler var monster. Men det gick överstyr ändå.
  • Anonym (Ge inte.)
    Palestrina skrev 2014-06-12 22:34:37 följande:
    Jag tror att frågan mest av allt handlar om hur jobbigt det är att behöva se tiggare.

Du blir istället glad av att se en handikappad tiggare? Jag känner mest maktlöshet och frustration från båda hållen. Men du verkar inte tycka det är jobbigt alls att se på människor som ligger på asfalt dagarna i ände!?
  • Rabarbapuppa

På vår parkering på jobbet har de möte varje morgon ca 8:30. Jag brukar gå förbi och studera detta fenomen. Det är ett par "storpotäter" som verkar dela ut dagens distrikt till var o en i gänget. Sen drar dessa gubbar i bilar, och gänget ger sig av i olika riktningar mot centrum/gallerian.

Sen ser jag dem i alla entréer. En lustig grej är att han med kryckor som ser ut som att benen ska ge vika under honom, han har inga som helst problem att stå o gå (med kryckorna lutade mot bilen) under dessa morgonmöten.

Men vad jag ser med mina egna ögon på morgonen får man ju inte säga - för tiggeriet vi har i Sverige är ju inte organiserat enligt svensken. Närå, inte alls.

Inte en spänn ska de ha.

/Puppa

Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?