• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • Arbetsvegan
    Bjoer skrev 2014-06-13 09:25:49 följande:
    Bara för att man upplever en omgivning som otrygg betyder det inte att den är det. Många är rädda för mörkret. De känner att de ska bli attackerade av zombies, varulvar och vampyrer. Men bara för att de upplever den rädslan så är det inte ett reellt hot. Så har de faktiskt gjort någonting eller är det bara din gamla mamma som har samma fördomar som dig?
  • Rabarbapuppa
    Jeaninne skrev 2014-06-13 09:24:18 följande:
    Konstigt att DU får beskriva denne tiggare. När jag beskrev en likadan - som låtsas vara handikappad genom att luta sig över en alltför kort krycka med fötterna inåtvridna, men inte längre är handikappad när han går bakom hörnet och röker och tjattrar i mobilen - så togs mitt inlägg bort.
    Vem säger att inte mitt inlägg KOMMER att tas bort?
    Sanningen verkar ju överlag svida för majoriteten, så och även för Mod. kanske, vem vet? 
    En ögonvittnesskildring från vardagen, som inte rimmar med PK-klimatet i det här landet. Det tas väl gärna bort då det känns "obekvämt".

• Jeaninne
    Rabarbapuppa skrev 2014-06-13 10:18:42 följande:
    Vem säger att inte mitt inlägg KOMMER att tas bort?
    Sanningen verkar ju överlag svida för majoriteten, så och även för Mod. kanske, vem vet? 
    En ögonvittnesskildring från vardagen, som inte rimmar med PK-klimatet i det här landet. Det tas väl gärna bort då det känns "obekvämt".

Ja, visst är det märkligt..? Jag har dessutom hört från hela Sverige om tiggarmän som har denna speciella "skada"...
  • Anonym (tig)

Hur mycket tiggare finns det i deras hemland? Ett problem med att de kommer hit (om nu alla gör det, kan ju vara bara en minimal del som åker utomlands) är ju att det blir mindre tiggeri i deras hemländer och därför lättare för deras regering att blunda för problemet och inte behöva göra något åt det. Om de nu alls bryr sig vill säga.

• Drottningen70

Så problemet med fattigdom "försvinner" så länge de inte är här i Sverige?....Å fan..Finns det fler samhällsproblem som försvinner om de bara lämnar Sveriges gränser? Psykisk sjukdom? Cancer? I såna fall finns det nog många som skulle vara intresserade av den lösningen....Du kanske har ett nobelpris i sikte om du delar med dig av din kunskap?

En aning förmätet att göra sig till talesman för andra genom att säga "vi" vill inte ha dem här.....Jag vill gärna att de är här om tiggeriet i Sverige gör deras liv lite bättre faktiskt. Däremot skulle jag helst se att de inte var tvingade att komma hit och sitta på knä och tigga för att kunna överleva, utan kunde leva ett adekvat liv i sina hemländer istället, men det är ju en annan sak. Men snälla inkludera inte mig i ditt "vi vill inte ha dem här"...

• Drottningen70

Förövrigt så skulle jag nog kunna fejka både tre och fyra handikapp, för att få lite pengar i min mugg och jag och min familj var beroende av de pengarna för vår överlevnad. Det skulle alla göra, så det är nog bra att hoppa ned från sina höga hästar. Det är liksom inget konstigt alls, och knappast nåt argument för att tiggarna på nåt vis skulle vara "fejk"

• Varg77
    nejjj skrev 2014-06-13 00:04:43 följande:
    Skulle aldrig aldrig någonsin ge en krona till någon tiggare! Det är nästan sorgligt hur blåögda vissa människor här verkar vara. Förstår ni verkligen inte att ni blir lurade?? Det är så organiserat som det bara kan bli. En tiggare lämnar hörnet - nästa kommer för sitt "pass". I slutet av dagen blir de upphämtade med bil. Ni tror väl inte att de sover utomhus?
    Dessa människor har tak över huvudet. De har tillgång till mat. Tror ni själva att de feta tiggarkärringarna som går runt o skramlar med pappersmuggar är i svältnöd? Ursäkta min ton men blir ärligt talat upprörd över hur korkade en del är.
    Dom står o snattar kött på ica mitt framför ögonen på mig! Dessa rosor dom säljer är inte heller köpta direkt. Det är människor utan skam i kroppen som LURAR er på pengar.

Såg en kvinna ge bort en hundralapp idag till tiggaren utanför mitt jobb. Tro mig, det lönar sig som fan för dom att sitta här o tigga dag ut o dag in och slippa skatta ett skit. Ge gärna pengar till välgörenhetsorganisationer som är till för att hjälpa människor i nöd. Men snälla ge inte bort pengar till dessa skojare. De klär ut sig till "statyer", apor, clowner och spelar musik. Allt för att få era pengar. Och dom lyckas. Det är pinsamt.
    Exakt.. Men som du ser så är det ingen av försvararna som klarar av att bemöta det. De vill så gärna ha sin bild av utsatta människor som är på svältgränsen..

Fattar inte varför man mår så bra av att lura sig själv, att på automatik behöva tro att alla "fattiga" är så fina individer som kämpar. Kolla hur världen ser ut, många skulle sälja sin morsa om de kunde..
  • Anonym (kär)

Jag ger till en tiggare för att hon är så himla söt, hennes svarta hårsvall och mörka ögon får mig alldeles knäsvag. hade jag vart lite modigare och det inte hade kunnat tolkas som sexköp hade jag bjudit ut henne på en dejt.

• Anonym (Solita)

Jag blir illa berörd när tiggarna i området där jag bor sticker muggen direkt under min tvåårings näsa och säger PLEEESEEE

Många här i området blir väldigt arga då de har börjat följa efter småbarn och som sagt sticker fram muggen och nästan jagar dem i parken.

Det är väldigt kontraproduktivt då väldigt få tvååringar har pengar i sina fickor, och jag vill inte att någon går i närheten av mitt barn på det sättet - och får därmed inte så stor lust att skänka pengar.

Det är obehagligt..

• Varg77
    Palestrina skrev 2014-06-13 11:30:30 följande:
    Jag föreställer mig att köpe-pizza är ett ganska rimligt alternativ för någon som saknar kök att tillreda maten i, tycker inte du också det? Kan inte svara för cigaretterna, då jag inte är rökare själv, men jag gissar också att om jag har ett beroende ser jag till att tillfredsställa det beroendet. Gissningsvis sparar jag inte in hela kostnaden för t ex hyran genom att sluta röka, kanske finns det t o m vänliga människor (?) som istället för att ge pengar har delat med sig av cigaretter.

Sen är det klart att det inte är så fräscht att lämna drivor av pizzakartonger och cigarettfimpar efter sig, men jag känner helsvenska ungdomar i min närhet som gör exakt likadant. Så jag skulle inte hävda att det är ett beteende som bara romer, eller alla romer, står för.
    Många svenska ungdomar gör inte så, jag har aldrig slängt ett skräp i naturen i hela mitt liv..
    Dessutom är inte dessa romer ungdomar utan VUXNA människor med familj och barn.
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?